کد خبر: ۱۲۴۴۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - 2016September 24
شفا آنلاین>سلامت>رییس سازمان غذا و دارو گفت: به زودی سامانه اصالت کالا برای صنعت پخش نیز اجرایی می شود و این مساله حتما باید طی سال جاری نهایی و اجرایی شود.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر رسول دیناروند روز شنبه در سومین کنفرانس صنعت پخش و تاثیر آن در افزایش سطح سلامت جامعه، افزود: فعلا این طرح در دو شرکت پخش به صورت آزمایشی اجرا شده است.
وی از دست اندرکاران صنعت پخش خواست تا در اجرای این طرح بزرگ و شدنی با سازمان غذا و دارو همکاری کنند و خاطرنشان کرد: اگر این سامانه اجرایی شود، سهم قاچاق در کالاهای سلامت به شدت کاهش خواهد یافت.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: هم اکنون بازار سلامت بالغ بر 10 میلیارد دلار است و طی یک سال اخیر 10 درصد نیز به آن اضافه شده و به حدود 38 میلیارد تومان رسیده است؛ البته این بازار به جز حوزه غذا است و اگر حوزه غذا و کشاورزی نیز به آن اضافه شود این رقم سه برابر خواهد شد.
دیناروند افزود: بخشی از بازار غذا و کشاورزی وارد چرخه توزیع نمی شود چرا که امکان فاسدشدگی در این کالاها وجود دارد و اگر صنعت پخش نباشد مدیریت این حوزه خطرناک خواهد بود.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: بدون نظام مدیریت کیفیت، دسترسی مردم به کالای سالم و مطمئن غیرممکن است ؛ برخی از صنایع پخش حوزه سلامت در سال های اخیر به خاطر به خدمت گرفتن ابزارهای مدیریت کیفیت، موفق بوده اند.
دیناروند افزود: در برخی محصولات کشاورزی تا 30 درصد ضایعات داریم و اینگونه مسائل فقط با نظام توزیع رسمی مدیریت می شود.
وی خاطرنشان کرد: در نظام توزیع، حاشیه سود (مارژین) توزیع کالا کاملا مشخص است و به ویژه در مورد دارو امکان ندارد که بطورمثال داروی یکهزار تومانی کارخانه بیشتر از 1300 تا 1400 تومان به دست مردم برسد-میانگین حاشیه سود 30 درصد است- اما در جاهایی که شبکه توزیع نبوده گاهی قیمت کالاها تا 10 برابر افزایش یافته است.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در طرح تحول سلامت کنترل هزینه ها به ویژه ملزومات پزشکی و داروهایی که کنترل قیمت نداشتند ، برای ما از شاخص های اصلی بود؛ در برخی فرآورده ها ، اختلاف قیمت ها بین تولید کننده و مصرف کننده تا 10 برابر می رسید.
دیناروند، ذخیره استراتژیک و مدیریت موجودی در کنار نظام مدیریت کیفیت و قیمت را از شاخص های مهم صنعت پخش عنوان کرد و گفت: دخیره استراتژیک به ویژه در مورد کالاهای سلامت از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است ؛ با شبکه رسمی و تحت نظارت و کنترل توزیع می توانیم موجودی دقیق کشور را بدانیم و کنترل کنیم.
وی تاکید کرد: به ویژه ذخیره دارویی کشور از یک حدی نباید پایین تر برود و باید بدانیم در بحران ها چقدر موجودی داریم ؛ فقط تا زمانی که صنعت پخش حرفه ای داریم می توانیم مدیریت زنجیره تامین را داشته باشیم و در مورد دارو نیز به هیچ سرمایه گذاری دولت نیاز نداریم یعنی به تاسیس انبار و خرید از سوی دولت نیاز نداریم و نظام مدیریت موجودی و کنترل دارو بدون دخالت اما با نظارت دولت انجام می شود.
سومین کنفرانس صنعت پخش و تاثیر آن در افزایش سطح سلامت جامعه به مدت دو روز (سوم و چهارم مهر ماه جاری) در سالن همایش های صدا و سیما برپاست، برگزاری نمایشگاهی از محصولات بسته بندی شده از برنامه های جانبی این کنفرانس به شمار می رود.
برچسب ها: کنفرانس ، سلامت ، صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: