کد خبر: ۱۲۳۵۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 17
مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت اعلام کرد
شفاآنلاین>سلامت>مدیر کل دفتر طب سنتی، ایرانی- اسلامی وزارت بهداشت گفت: حجامت یکی از روش های درمانی طب سنتی است که مورد تأیید منابع معتبر علمی این طب است. برخی از مدعیان حجامت، سالانه 12 میلیون لیوان حجامت می‌فروشند و اعتقاد داریم که در حوزه حجامت و طب سنتی نباید برخلاف قانون عمل کنیم.
به گزارش شفا آنلاین : دکتر محمود خدادوست گفت: در باور برخی از مردم، طب سنتی همان حجامت است در صورتی که در هیچ یک از منابع معتبر، برای هر بیمار، در هر فصل و در هر مکان و زمانی حجامت توصیه نشده بلکه انجام حجامت وابسته به شرایط زمانی، سنی و مزاجی افراد است اما برخی از پزشکان، قبل از گرفتن شرح حال بیماران، آنها را وادار به انجام حجامت می‌کنند و با انجام این کار به نوعی، انحراف طبیعت می‌دهیم و بیمار برای چندین روز سرحال می‌شود غافل از اینکه بسیاری از حجامت‌ها برای بیمار همراه با عوارض است.
مدیر کل دفترطب سنتی وزارت بهداشت افزود: وظیفه داریم که طب سنتی را ضابطه‌مند و قانونمند به پیش ببریم تا به سلامت و اعتقادات مردم لطمه‌ای وارد نشود و قانون هم رعایت شده باشد اما باید توجه داشت که طب سنتی بیشتر از اینکه تداخلات درمانی مانند حجامت داشته باشد، دارای توصیه‌هایی برای اصلاح سبک زندگی است.
وی گفت: توسعه طب سنتی ایرانی تنها در مسیر قانونی میسر است. رویکرد ما هم قانونمند کردن طب سنتی است و در حال حاضر در 17 دانشگاه کشور، دانشجویان طب سنتی تربیت می‌شوند و آموزه‌های این طب ارزشمند را وارد خانه‌های بهداشت کرده‌ایم تا سبک زندگی مردم اصلاح شود.
دکتر خدادوست اظهار داشت: سال گذشته برای نخستین بار جهت خدمات حجامت و فصد در کتاب ارزش های نسبی، تعرفه در نظر گرفته شد و این خدمات را استاندارد کردیم و به تأیید معاونت درمان وزارت بهداشت رساندیم و معتقدیم که باید در قالب قانون کار کنیم و  جلوی افراطی گری و آسیب رسیدن به مردم و نظام سلامت را بگیریم.مدیر کل دفتر طب سنتی، ایرانی-اسلامی وزارت بهداشت با اشاره به وجود خانه‌ها و مراکز بهداشتی بسیار زیاد در کشور گفت: برای بهورزان دو کتاب با عناوین آشنایی با اصول اولیه طب سنتی و درمان های خانگی در نظر گرفته شده و در واقع تعالیم و مفاهیم طب سنتی به سطح اول خدمات بهداشتی و درمانی رفته است.
دکتر خدادوست افزود: وزارت بهداشت در راستای آکادمیک کردن طب سنتی اقدام به راه‌اندازی 32 کلینیک و سلامتکده طب سنتی در کشور کرده است.
مدیر کل دفتر طب سنتی، ایرانی-اسلامی وزارت بهداشت ضمن تأکید بر لزوم رعایت قانون در کشور اظهار داشت: دانشگاه ارمنستان به صورت غیر قانونی ایجاد شده بود و رسانه‌ها باید قبل از مطرح کردن موضوعی که ممکن است برای کشور تبعاتی به همراه داشته باشد، از مراجع قانونی اطلاع کسب کنند چون برخی از فرزندان ایرانی در این دانشگاه غیرقانونی سالانه میلیون‌ها تومان هزینه می‌کنند.
برچسب ها: حجامت ، طب سنتی ، سبک زندگی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: