کد خبر: ۱۲۳۱۸۶
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۸ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 13
در گفتگو با عضو کمیسیون بهداشت مجلس مطرح شد
شفاآنلاین>سلامت>عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ضمن اعلام جزئیات برنامه ششم توسعه در حوزه سلامت گفت: در برنامه ششم توسعه در حوزه سلامت، مبانی اصلی بندهای برنامه پنجم توسعه مورد تاکید مجدد قرار گرفته است.

به گزارش شفا آنلاین : دکتر بهروز بنیادی، نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی درباره اینکه آیا برنامه ششم توسعه در حوزه سلامت نسبت به برنامه پنجم توسعه پیشرفتی داشته است یا خیر افزود: برنامه پنجم توسعه در حوزه سلامت به صورت کامل اجرا نشد و بخش ها و  بندهایی در آن مغفول ماند که به همین دلیل در برنامه ششم توسعه، تاکید اول بر اجرای مبانی بندهای برنامه پنجم توسعه است.

وی با اشاره به اینکه شاکله برنامه ششم توسعه در بحث سلامت سه موضوع است اظهار داشت : امیدواریم در برنامه ششم توسعه، طرح تجمیع بیمه ها به تدریج صورت بگیرد، اجرای طرح نظام ارجاع و سیستم پزشک خانواده هم به بار بنشیند که البته در قالب طرح تحول سلامت، طرح نظام ارجاع و سیستم پزشک خانواده دیده شده که بخشی از زیر ساخت ها ی آن انجام شده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه در نظام ارجاع مورد نظر در برنامه ششم توسعه، سه سطح دیده شده است، عنوان کرد: یکی از سطوح این است که تمام مردم روستاها به پزشک و مراکز درمانی دسترسی داشته باشند که این طرح خوشبختانه انجام شده است، سطح دو دسترسی مردم در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر به پزشک و مراکز درمانی است که این کار هم انجام گرفته و پیشرفت خوبی داشته است. همچنین قرار است در سال آتی شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر نیز بتوانند به همین سطح از خدمات سلامت، دسترسی داشته باشند. سطح سوم نیز  شامل دسترسی به خدمات بیمارستان های فوق تخصصی و مراکز دانشگاهی می شود.

وی افزود: ما در سطح سه مشکل نداریم و بیشتر مشکلاتمان شامل سطح دو است که بایستی روی آن کار شود. باید طی چند سال آتی کلینک های ویژه تاسیس و تربیت متخصصان به حد کافی صورت گیرد که در سطح دو نیز ارائه خدمات به تناسب سطح یک انجام شود.

بنیادی تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه روی این دو مبحث کار می شود و بحث بعدی هم  در این برنامه بر موضوع پیشگیری متمرکز شده است. قرار شده در برنامه ششم به لحاظ واکسیناسیون به تراز کشورهای صنعتی برسیم که این امر در پیشگیری از معلولیت های کودکان، بسیار موثر است.

به گفته این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، اگر این سه مبحث بخصوص بحث تجمیع بیمه ها در برنامه ششم توسعه بخوبی انجام شود، گام بلندی در استقرار عدالت در بهداشت و درمان و دسترسی آسان مردم به سیستم درمانی و بهداشتی با قیمت مناسب برداشته خواهد شد .

بنیادی درباره پیشنهادات مطرح شده در برنامه ششم توسعه در مورد بحث تجمیع بیمه ها گفت: مصوب شده در برنامه ششم توسعه همه بیمه های درمانی تجمیع شوند. البته تامین اجتماعی از سال های دور خود متولی بخشی از درمان بوده است، اما بر اساس سیاست های کلی نظام که مقام معظم رهبری اعلام کردند متولی سلامت بایستی وزارت بهداشت و درمان باشد. بنابراین در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است که حق بیمه های درمانی یک عدد ثابت باشد تا وقتی قرار است که تجمیع بیمه ها صورت بگیرد کسی نگوید که من حق بیمه بیشتری را به نسبت فرد دیگری پرداخت می کنم. درواقع، با اجرای تجمیع بیمه ها، حق بیمه یکسان برای همه آحاد جامعه ، چه کارمندان، چه روستاییان و چه اقشار آسیب پذیر که دولت متقبل هزینه های آنان می شود، اجرایی خواهد شد.

وی افزود: قرار شد که تعرفه های سازمان بیمه سلامت با پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزارت بهداشت و وزارت رفاه تعیین شوند. درواقع، تعیین تعرفه ها در برنامه ششم توسعه با هماهنگی چند دستگاه صورت خواهد گرفت.

بنیادی در مورد تدابیری که در برنامه پنجم محقق نشده بود اظهار داشت:  در آنجا هم حکم شده بود که بایستی وزارت بهداشت، تجمیع بیمه ها را انجام دهد که متاسفانه عملی نشد.

وی تصریح کرد: حداقل در کشورهای اطراف ما سهم سلامت مردم از تولید ناخالص داخلی ۱۲ درصد و در کشورهای توسعه یافته ۱۷ درصد است، اما سهم سلامت مردم ما از تولید ناخالص داخلی کمتر از این ارقام است.

بنیادی با بیان اینکه در دولت گذشته سهم سلامت مردم از تولید ناخالص داخلی ۶ تا ۷ درصد بود خاطر نشان کرد : در دولت فعلی، این رقم به ۹.۵ درصد رسید که امیدواریم در سال ۱۴۰۴ به سطح کشور های همسایه برسیم، زیرا در حال حاضر  رتبه خوبی در این حوزه در بین کشورهای همسایه نداریم .سلامت آنلاین

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: