کد خبر: ۱۲۳۰۸۶
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 14
شفا آنلاین.اجتماعی> لازم است در خصوص شبکه‌های اجتماعی و گروه‌ها و کانال‌هایی که در پیام‌رسان‌های موبایلی تشکیل می‌شود، ابتدا به این مسئله توجه کنیم که تشکیل و راه‌اندازی این‌گونه گروه‌ها و کانال‌ها اجتناب‌ناپذیر است. ما نباید به شبکه‌های اجتماعی نگاه سلبی داشته باشیم.
 اما باید توجه داشته باشیم که به‌هرحال در شبکه‌های اجتماعی نیز باید حدودوثغور رعایت شده و اخلاقیات و حقوق شهروندی باید در این شبکه‌ها موردتوجه قرار بگیرد. نباید به اشخاص اهانت شود و نباید مطالبی را که از آنها اطلاع درست و دقیقی نداریم منتشر کرده، درباره آنها قضاوت کرده و با حیثیت افراد بازی کنیم. نکته بسیار مهمی باید بیش‌ازپیش به آن توجه کنیم این است که اجازه ندهیم که شبکه‌های اجتماعی که می‌توانند فرهنگ‌سازی کرده و نقش تاثیرگذار بسیار مثبتی برای جامعه، جوانان و خانواده‌های داشته باشند آن را تبدیل به وضعیتی کنیم که مردم از آن ناامید و دلخور شوند.

متاسفانه در حال حاضر وضعیتی ناهنجار در برخی از شبکه‌های اجتماعی ایجادشده است که بدون اطلاع دقیق و بدون مطالعه مطالبی را در فضای مجازی منتشر می‌کنند که می‌تواند حتی فردی را از هستی ساقط کند. البته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه قضایی وظایفی را بر عهده دارند در مورد این موضوعات که مداخله می‌کنند. البته نباید اجازه بدهیم که نیازی به این مداخلات ایجاد شود و خود به فرهنگ حاکم بر رسانه و شبکه‌های اجتماعی باید پایبند باشیم باید زمینه‌ای ایجاد کنیم که مردم بتوانند از آثار مثبت و اطلاعاتی که در اختیار آنها قرار می‌گیرند استفاده کنند.


       اگر مطلبی را به دیگری نسبت بدهیم که واقعیت خارجی نداشته باشد، ممکن است این عمل جرم باشد و مجازات به دنبال داشته باشد. یکی از کارهایی که در معاونت حقوق بشر وزیر دادگستری در دست اقدام داریم، ترویج حقوق و آموزش حقوق شهروندی است که بنا داریم این مسئله را با وزارت ارشاد پیگیری کنیم راجع به این موضوع است. دست‌اندرکاران رسانه‌ها باید آموزش‌دیده و حدودوثغور کار خود را دانسته و از قوانین و مقررات حاکم بر حرفه خودآگاه باشند.

       در ارتباط با ایجاد گروه‌های مجازی تخصصی پزشکی باید گفت بسیار ایده ارزشمندی است. من نیز چندین گروه را در فضای مجازی راه‌اندازی کرده‌ام. کانال انجمن علم پزشکی ایران، حقوق پزشکی، حقوق شهروندی و...و با همکاران از این کانال‌ها و گروه‌ها برای اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی استفاده می‌کنیم. متخصصان اگر در شبکه‌های پیام‌رسان موبایلی مانند تلگرام گروه‌های تخصصی را راه‌اندازی کنند، تصور می‌کنم با توجه به ملاحظات، نظارت و دقتی که دارند و نقشی که می‌توانند در فرهنگ‌سازی ایفا کند برای سایر شبکه‌های اجتماعی نیز درس باشد و زمینه‌ای را فراهم کند که دیگران هم از شبکه‌ها و گروه‌های تخصصی بهره بگیرند و استفاده کنند. 

محمد عباسی
رئیس انجمن اخلاق پزشکی و معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: