کد خبر: ۱۲۲۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۰ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 10
شفا آنلاین>اجتماعی>روانشناس و مشاور خانواده گفت : کودکان معتاد، بدون شک، آزارگری روانی وعاطفی را به جامعه فردای خود انتقال خواهند داد.
به گزارش شفا آنلاین،مجید صفاری نیا  اظهار کرد: این کودکان بعضا از مادران معتاد متولد می شوند و یا آنکه معتادشان می کنند تا از آنان در درآمدزایی و کسب وکار بهره کشی کنند.
وی افزود: کودکان معتاد متاسفانه به طور مرتب مورد آزارگری و یا سوء رفتارهای عاطفی روانی و جنسی قرار می گیرند و اثرات این آزارها آنقدر پررنگ و فجیع است که تمام آینده این قبیل کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد؛ به طوریکه بیشتر این کودکان در تحصیل هم دچار مشکل می شوند.
این عضوانجمن روانشناختی رفتاری گفت: رفتارهای آزارگرایانه و یا هرنوع رفتار سوء، نسبت به کودکان از ابعاد حقوق کودک دردنیا قابل توجه و پیگیری است و بسیاری مراکز، سازمان های خدماتی حمایتی دنیا در این امر مداخله می کنند تا از بروز هرنوع آسیبی دراین زمینه جلوگیری شود؛ حال آنکه جای این قبیل سازمان های حمایتی در کشورمان مغفول است.
به اعتقاد این روانشناس باید کودکان از پدران و مادران معتاد گرفته شوند و مورد حمایت سازمان های حمایتی قرار گیرند تا بتوان از آسیب هایی که این کودکان می توانند در آینده به جامعه وارد کنند جلوگیری کرد.
وی نقش سازمان های حمایت کننده را در کمک به کودکان معتاد مغفول خواند و گفت: خیریه ها و سازمان های مردم نهاد می توانند نقش موثری در امر حمایت از کودکان ایفاء کنند.
این روانشناس خانواده، آمار اعتیاد کودکان را درجامعه رو به افزایش خواند و اظهار کرد: متاسفانه این امر پیامدی جز افت سلامت اجتماعی در جامعه در برنخواهد داشت.
وی فقر، بیکاری، افت رونق اقتصادی، تکدی گری، طلاق، اعتیاد و خشونت خیابانی را ازجمله عواملی برشمرد که سلامت اجتماعی را شکل می دهند.
صفاری نیا خاطرنشان کرد: از آنجا که کشورمان در مسیر تجارت و ترانزیت مواد مخدر قرار دارد و از لحاظ فرهنگی وتاریخی قرابتی نزدیک نسبت به مواد مخدر دارد این فضا برای کودکان کشورمان قدری سنگین است و حمایت های لازم را از سوی مسئولان و سازمان های حمایتی در این عرصه می طلبد.
در زمان حاضر آمار دقیقی از کودکان معتاد دردست نیست اما هر چه بر شمار مادران معتاد افزوده می شود به همان نسبت بر تعداد نوزادانی که معتاد متولد می شوند افزوده می شود و البته که آمار کودکانی هم که معتاد متولد نمی شوند اما از سوی سوداگران برای سوء استفاده هایی همچون کسب وکار، تکدی گری و یا گدایی، معتاد می شوند کم نیست و این آمار ها نیز در کشورمان روبه افزایش است .
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار