کد خبر: ۱۲۲۶۶۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 09
شفا آنلاین>سلامت جنسی>روش‌های زیادی برای پیشگیری از انتقال بیماری‌های مقاربتی وجود دارد، اما بتازگی محققان دریافته‌اند که استفاده از دهان‌شویه می‌تواند به طور چشمگیری مانع از انتقال باکتری این بیماری‌ها، بویژه باکتری سوزاک شود.
به گزارش شفا آنلاین،تحقیقات نشان می‌دهد افراد می‌توانند به مدت چند هفته تا چند ماه، حامل عفونت‌های مقاربتی در گلو باشند بی‌آنکه علائمی از آن مشخص شود. از طرفی می‌توانند از راه رابطهٔ محافظت‌نشدهٔ دهانی آن را انتقال دهند. بنابراین محققان در حال بررسی این موضوعند که آیا استفادهٔ مرتب از دهان‌شویه می‌تواند از انتشار خاموش این عفونت پیشگیری کند یا نه.

سوزاک، به باکتری‌ای گفته می‌شود که می‌تواند در ترشحات گلو و نیز آلت مرد و زن زندگی کند و از طریق رابطهٔ جنسی انتقال یابد. این بیماری در نیمهٔ اول سال‌های ۱۹۰۰ بسیار شایع بود تا زمانی که روش درمان مؤثری توسط آنتی‌بیوتیک برای آن کشف شد.

نگرانی پزشکان بیشتر بابت افزایش شدید تعداد نمونه‌های جدید این بیماری در سال‌های اخیر است. آمار اخیر از مرکز سلامت عمومی انگلستان نشان می‌دهد که عفونت‌های سوزاکی بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ حدود ۵۳ درصد افزایش داشته و از ۲۶۸۸۰ به ۴۱۱۹۳ مورد رسیده است. پزشکان داروساز هم نگرانی بیشتری درباره آن دارند که این عفونت بعد از بروز وضعیت «اَبَر سوزاک» (وضعیتی که توأم با مقاومت دارویی است و می‌تواند اثر آنتی‌بیوتیک‌های مورد استفاده برای درمان را بی‌اثر کند) آن را دور بزند.

یکی از راه‌های پیشگیری از انتشار این باکتری، استفاده از کاندوم در رابطهٔ جنسی است، اما متخصصان بر این باورند که از دهان‌شویه هم می‌توان برای پیشگیری از شیوع این باکتری استفاده کرد زیرا تحقیقات نشان داده که گلو می‌تواند محیط مناسبی برای رشد و گسترش باکتری‌هایی باشد که بسختی می‌توان با آنها مبارزه و بیماری‌های ناشی از آنها را درمان کرد.

پروفسور فیرلی، با بررسی اثر دهان‌شویه بر ۵۸ مرد داوطلب در این زمینه که حامل باکتری سوزاک در گلوی خود بودند، نیمی از مردان را واداشت تا به مدت یک دقیقه محلول آب‌نمک را در گلوی خود غرغره کرده و دهانشان را با آن بشویند. به سایر افراد، یک دهان‌شویهٔ ضدعفونی‌شده داد که از سوپرمارکت خریده بود تا به جای آب‌نمک استفاده کنند. او پنج دقیقه بعد، یک‌بار دیگر از این افراد آزمایش به عمل آورد تا ببیند آیا غرغره کردن تأثیری داشته یا نه. نتایج نشان داد که تعداد قابل توجهی از باکتری‌ها بعد از شست‌وشو با دهان‌شویه در مقایسه با آب‌نمک کاهش یافته است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: