کد خبر: ۱۲۲۶۵۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۵ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 09
شفا آنلاین>اجتماعی>سرپرست معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان تهران گفت: یکی از اساسی‌ترین اقدامات ما در حوزه ازدواج، فعال کردن مجمع خیرین ازدواج است و در نیمه دوم سال جاری این اتفاق رخ خواهد داد.

به گزارش شفا آنلاین،مهران سرپرست افزود: لازم است به دو بحث عمده توجه کنیم. یکی مراکز مشاوره ازدواج است که با توجه به آمار وزارت ورزش و جوانان 28 مرکز ثبت شده و فعال داریم. این مراکز را باید حفظ کنیم علاوه بر آن در صدد فعال‌سازی مراکز جدید برآییم.

سرپرست معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان تهران با بیان اینکه در حوزه جوانان متاسفانه در سه سال اخیر تقریبا از ساختار سازمانی حوزه جوانان در تهران چیزی باقی نمانده است، اظهارکرد: جایگاه حوزه جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان تهران در بین استان‌های کشور خوب نیست و این وضعیت برای استان تهران با توجه به میزان جمعیت و ظرفیت آن قابل پذیرش است. در سال 95 مدیریت ورزش و جوانان استان تهران در تلاش برای ایجاد توازن بین حوزه ورزش و جوانان است اما پیش از این جوانان در سایه بود البته نگاه یکسان به دو حوزه ورزش و جوانان امکان‌پذیر نیست.

وی درادامه گفت: تلاش کردیم با مشارکت کارشناسان یک برنامه سالیانه هم در حوزه فرهنگی و هم در حوزه جوانان در4 محور اساسی تدوین کنیم. این محورها شامل موضوعات فرهنگی - اجتماعی جوانان مانند برگزاری جشن، جشنواره‌، همایش، کارگاه و کلاس آموزشی، موضوعات ساماندهی امور جوانان مانند اجرای طرح‌های ملی، غنی‌سازی اوقات فراغت، موضوع ازدواج و تعالی خانواده و ساماندهی ستادهای امور جوانان می‌شود. این موضوعات باید مصوب و به دستگاه‌ها برای اجرا تکلیف شود.

سرپرست معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان تهران با بیان اینکه در حال حاضر تهران قصد دارد در حوزه جوانان به شکل جدی وارد شود، اظهارکرد: در حوزه مشارکت‌های اجتماعی قصد داریم اقداماتی انجام دهیم. 700سمن جوانان در گذشته در تهران فعال بودند اما در حال حاضرتعداد آن‌ها به 42 سمن کاهش یافته است؛ علت اصلی، کم‌توجهی متولیان این حوزه به  سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان و افزایش سن مسوولان بسیاری از سمن‌ها بود چراکه سن آن‌ها از 29 سال گذشته بود.

وی با بیان اینکه استان تهران از نظر منابع مالی یکی از محروم‌ترین استان‌هاست،گفت: امروزه استان تهران در زمینه سمن‌های جوانان حرفی  برای گفتن ندارد، در این شرایط از ماه جاری تلاش کرده‌ایم با سمن ها ارتباط بیشتری برقرار کنیم. ما در هریک سال‌های برنامه ششم  باید 120 سمن را فعال کنیم بنابراین یکی از اهداف ما حفظ سمن‌های موجود و مشارکت با آن‌ها است.

سرپرست افزود: یکی دیگر از اهداف ما اضافه کردن بخشی از 700 سمنی که در گذشته فعال بودند به جمع سازمان‌های مردم‌نهاد کنونی تهران است؛ علاوه بر آن به همه ادارات تکلیف کردیم با برگزاری کارگاه‌ها حضور در دانشگاه‌ها و مدارس بتوانیم 120 سمن جدید را تا پایان سال اضافه کنیم.

سرپرست معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان تهران درباره آسیب‌های اجتماعی استان تهران اظهار کرد: مقام معظم رهبری روی 22 محور اساسی در حوزه آسیب‌های اجتماعی تاکید دارند. این آسیب‌ها موضوعات روز ماست مانند اعتیاد، زنان سرپرست خانوار، اشتغال و ازدواج. این موضوعات راهبردی است و ما در وزارت ورزش و جوانان نمی‌توانیم در این حوزه تاثیرگذاری زیادی داشته باشیم مگر اینکه بتوانیم در قالب مصوبات استانی بین دستگاه‌ها یکپارچگی ایجاد کنیم و از این طریق کارهای ماندگاری انجام دهیم.

وی اضافه کرد: محور شماره 11 آسیب‌های اجتماعی دختران، جزو تکالیف وزارت ورزش و جوانان است. ما کارگروه در این زمینه شکل می‌دهیم یکی از اولویت‌های ما در سال جاری دختران حاشیه نشین مناطق روستایی هستند. آموزش‌های پیش از ازدواج را در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی جوانان در دستور کار قرار داده‌ایم. طرح تدبیر زندگی را در حوزه آموزش‌های پیش از ازدواج داریم که در استان البرز در این زمینه تجربه‌های خوبی داشتیم. روش‌های همسرداری نیز مورد توجه است.

سرپرست معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان تهران ادامه داد: در حوزه‌های دیگر به عنوان دستگاه همکار با دستگاه‌های اجرایی فعالیت می‌کنیم. به عنوان نمونه در زمینه طلاق با سازمان بهزیستی همکاری می‌کنیم. این موضوعات در برنامه عملیاتی ما کاملا شفاف است.

وی  اضافه کرد: مشکلات مکانی و موانع سخت افزاری داریم علاوه بر آن چارت تشکیلاتی نیز کاستی‌هایی دارد و فقط در ستاد مرکزی یک کارشناس علوم اجتماعی داریم. در چارت تشکیلاتی ما یک نفر نیروی رسمی در حوزه‌های روانشناسی و جامعه‌شناسی نداریم این در حالیست که برای انجام مسوولیت‌های زیاد خود به  کارشناسانی صاحب فکر و ایده نیاز داریم.

سرپرست در پایان با اشاره به عدم همکاری برخی دستگاه‌ها با معاونت فرهنگی و امور جوانان استان تهران اظهار کرد: آمار جوانان معتاد استان تهران را ستاد مبارزه با مواد مخدر به ما نداده است. به گفته آن‌ها این آمارها محرمانه است. ما پیگیری‌های زیادی انجام دادیم ولی به نتیجه نرسیدیم این در حالیست که قصد داریم تحلیل درستی از وضعیت موجود داشته باشیم، در این جهت به کمک دستگاه‌ها نیاز داریم. در کل دستگاه‌ها همکاری لازم را با ما در زمینه آمار و اطلاعات ندارند
برچسب ها: خیریه ، بهزیستی ، ازدواج
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: