کد خبر: ۱۲۲۵۰۳
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 09
شفا آنلاین>اجتماعی>تیمی از پژوهشگران کشورهای آمریکای جنوبی در حال انجام مطالعات و پژوهش در زمینه ارائه راهکاری مناسب برای کاهش تلفات ناشی از مارگزیدگی هستند. تهیه سرم های مناسب و ارائه خدمات پزشکی در زمان کوتاه، مهمترین فاکتورهای نجات بخش محسوب می شوند.
به گزارش شفا آنلاین،مارها یکی از گونه های خزندگان هستند که در بسیاری از نقاط جهان وجود داشته و نقش مهمی در حفظ تعادل در اکوسیستم کره زمین ایفا می کنند. از سوی دیگر برخی گونه های مار، سمی بوده و در صورت گزیدن انسان می تواند تبعات نامطلوبی در پی داشته باشد.

انجام واکنش سریع در هنگام گزیدگی توسط مار، می تواند منجر به نجات جان قربانی شود اما متاسفانه بیشتر موارد مارگزیدگی در مناطق دوردست و عموما دور از شهرها رخ داده و در بسیاری از موارد، انتقال مصدوم به بیمارستان ساعت ها زمان می برد.

البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که همه گونه های مارها، سمی نبوده و از بین 3 هزار و 200 گونه شناخته شده مار؛ در حدود 725 گونه زهرآلود بوده و در این میان تنها زهر تعداد محدودی از این مارها قادر به کشتن انسان است. زهر مار از طریق دندان های نیش وی به بدن قربانی تزریق شده و این خزنده مرموز با این روش می تواند از خود دفاع کرده یا به شکار بپردازد.

به گفته پزشکان، انجام واکنش سریع در هنگام گزیدگی توسط مار، می تواند منجر به نجات جان قربانی شود اما متاسفانه بیشتر موارد مارگزیدگی در مناطق دوردست و عموما دور از شهرها رخ داده و در بسیاری از موارد، انتقال مصدوم به بیمارستان ساعت ها زمان می برد. یکی از مناطقی که به طور معمول در آن گزارش مارگزیدگی و مرگ مصدومان ثبت می شود، کشورهای منطقه کوهستانی آند در آمریکای جنوبی است و آمارها حاکی از این موضوع است که برای نمونه در کشور اکوادور، انتقال فرد مصدوم بر اثر مارگزیدگی به بیمارستان؛ حدود شش تا هفت ساعت زمان می برد. این موضوع سبب شده است تا گروهی از دانشمندان و پژوهشگران کشورها امریکای جنوبی اقدام به بررسی و مطالعه دقیق مار گزیدگی کرده و تلاش کنند تا راه حلی کارآمد برای پیشگیری از آسیب دیدن افراد مصدوم ارائه دهند.

در همین رابطه کوستاو اورکس از پژوهشگران مرکز مطالعات خزندگان در اکوادور اعلام کرد: شناسائی و ساخت سرم های مارگزیدگی بسیار مهم هستند و ما به طور سالانه در حدود 9 تا 10 هزار گزارش مار گزیدگی در کشور اکوادور داریم که 16 درصد آن ها منجر به مرگ می شود. در بسیاری از موارد، عدم رسیدگی به موقع و دریافت کمک های پزشکی می تواند منجر به بروز ضایعاتی جدی مانند نقص عضو شود.

گفتنی است در بین مارهای سمی موجود در سراسر جهان؛ تنها 250 مار قادر هستند تا با یکبار گزیدگی سبب مرگ انسان شده و یا آسیب های جدی به وی وارد کنند. 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: