کد خبر: ۱۲۲۳۸۲
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 08
شفا آنلاین>اجتماعی>هدف‌گذاری یک روند قدرتمند است زیرا موجب تمرکز می‌شود و رو‌یاهای ما را تحقق می‌بخشد. این قدرت و توان را به ما می‌دهد که با تمرکز بر کارهایی دقیق و شفاف، به هرآنچه در زندگی می‌خواهیم برسیم.
به گزارش شفا آنلاین،  داشتن هدف در زندگی، امری فوق العاده است، زیرا به ما این امکان را می‌دهد که در جهت‌ها و زمینه‌هایی رشد کنیم که هرگز تجربه‌ای نداشته‌ایم. جهت رسیدن به اهداف خود بدون شک باید رشد، پیشرفت و بهتر شدن را تجربه کنیم. نکات مهمی که در زمان نوشتن اهداف باید بدانیم:

ارزیابی و سپس عمل کنید
       تنها راه گرفتن بهترین تصمیم در این مورد که در آینده به چه هدفی و چگونه می‌خواهید برسید این است که ابتدا بدانیم اکنون در چه جایگاهی قرار داریم و میزان رضایت ما از این جایگاه فعلی چقدر است. پس ابتدا باید روی این موضوعات در مورد شرایط فعلی خود فکر کنید و نتایج را روی کاغذ بیاورید و سپس در مورد هر نکته مهم از زندگی که نوشته‌اید این سوال را از خود بپرسید که آیا از شرایط فعلی این بخش از زندگی خود راضی هستید یا نه.

اهداف و رویاهای خود را تعریف کنید
        هرفردی می‌تواند با توجه به رویاهای عمیق قلبی خود، آرزوها و اهدافی را که برای خود و اطرافیان خود دارد، کنکاش کند. ما می‌توانیم رویاهایی در زمینه داشتن شرایط اقتصادی، روحی و روانی، معنوی و سلامتی بهتر داشته باشیم. همچنین ما علاوه بر داشتن توان رویاپردازی، توان تحقق رویاها را نیز داریم. ما دارای توان طراحی یک نقشه راه واقع بینانه و استراتژی منطقی برای دستیابی به اهداف خود هستیم.

       رویا ها و اهداف شما چیست؟ پاسخ این سوال، چیزهایی نیست که قبلا داشته‌اید یا کارهایی که باید انجام می‌دادید. پاسخ این سوال این است که واقعا چه می خواهید؟ خود شما چه می خواهید نه این‌که دیگران، اطرافیان، خانواده، جامعه از شما چه می‌خواهند. از اعماق وجود پاسخ دهید که چه می‌خواهید.

       آیا تا به حال در مورد ارزش‌های زندگی شخصی خود فکر کرده‌اید؟ آیا تا به حال زمانی را صرف کرده‌اید که در سکوت و آرامش به صدای درونی خود گوش دهید و رویایی را که از درون مایل به رسیدن به آن هستید، بشناسید. رویاهای واقعی ما آنجا هستند، در درون ما. همه انسان‌ها در درون خود رویاهایی دارند. ممکن است رویاهای ما کاملا در دسترس یا ممکن است آن‌ها را در اعماق وجود خود دفن کرده باشند، زیرا زمانی دیگران گفته‌اند چه رویای احمقانه‌ای، چه رویای بلندپروازانه‌ای، زندگی جدی‌تر از این خیال‌پردازی‌هاست. تمام رویاهای خود را بنویسید. در مورد رویاهای خود قضاوت نکنید که این مورد بیش از حد بلندپروازانه است یا این یکی احمقانه است. فراموش نکنید، شما در حال رویاپردازی هستید. اجازه دهید، رویاهای شما به پرواز درآیند و آنها را یادداشت کنید.

       حال رویاهای خود را اولویت بندی کنید. کدام یک اهمیت بیشتری دارند؟ کدام یک امکان پذیرترند؟  تمایل دارید کدامیک حتما تحقق پیدا کند؟ رویاهای خود را بر این اساس اولویت بندی کنید که برای کدامیک حتما اقدام عملی خواهید کرد. به یاد داشته باشیم که ما بر اساس اقدام عملی پیش می‌رویم و نه فقط رویاپردازی.

اهداف هوشمند تعریف کنید
هدف مشخص: هدف نباید همراه با ابهام، شک و تردید باشد. اهداف شفاف، نتایج شفاف به دنبال خواهند داشت.
هدف قابل اندازه گیری: همیشه اهدافی تعریف کنید که قابل اندازه گیری باشند و بتوانید هدف را با عدد و رقم بیان کنید.
هدف قابل دسترسی: هدفی باید انتخاب کنیم که با علایق ما سازگار باشد. هدفی که ما مهارت‌ها و توانایی لازم برای رسیدن به آن را داشته باشیم.
هدف واقع بینانه: هدفی واقع بینانه است که با واقعیت های زندگی ما سازگار باشد.
هدف با محدودیت زمانی: هر هدفی باید دارای یک چهارچوب زمانی باشد. تاریخ آغاز و پایانی داشته باشد.

مسئولیت‌پذیر باشید
       مسئولیت پذیری کمک می کند تا درگیر کار شویم. خود را مسئول پیشرفت کار بدانیم. وقتی اطرافیان آگاه می‌شوند که شما هدفی دارید و از شما می‌پرسند که کارها چطور پیش می روند و کی به نتیجه می رسید، همین موضوع بار مسئولیت را بر دوش شما می‌گذارد. مسئولیتی بدین مفهوم که دیگران انتظار دارند که کار را به پایان برسانیم و به هدف خود برسیم. در این هنگام با جدیت بیشتری روی هدف خود کار می‌کنیم. این موضوع نشان‌دهنده اثرگذاری مسئولیت پذیری در انجام کارها و پیشبرد اهداف است.
Lifehack


برچسب ها: هدف گذاری ، قدرتمند ، رویا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: