کد خبر: ۱۲۲۳۴۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 11
شفا آنلاین>اجتماعی> علی‌رغم برخی ادعاها مبنی بر اینکه متخصصان زنان، شاید بیشترین سود از اجرای طرح تحول نظام سلامت نصیبشان شد اما اعظم موسوی، رئیس انجمن متخصصان زنان ایران این ادعا را رد می‌کند.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  او هم بر حضور پررنگ ماماها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین حلقه‌های زنجیره ارائه خدمات برای زایمان ایمن و دوران بارداری سالم تاکید می‌کند و امیدوار است که ماماها دوباره جایگاه اصلی خودشان را در چرخه ارائه خدمات درمانی پیدا کنند.

عده‌ای می‌گویند طرح تحول سلامت به نفع متخصص زنان تمام شد و جهش درآمدی آنها به‌گونه‌ای تنظیم شد که دریافتی متخصصان زنان در بیمارستان‌های دولتی افزایش چشمگیری داشت. آیا شما این موضوع را تائید می‌کنید؟

       رشته زنان جزو رشته‌های سخت و طاقت‌فرسایی است که از ابتدای انقلاب به زنان سپرده شد. بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت که تعرفه‌ها تغییر کرد، تعرفه متخصصان زنان آن‌چنان‌که بایدوشاید افزایش نداشت. اگر میزان K را 38 هزار تومان در نظر بگیریم. در بیمارستان‌های خصوصی 40 K در نظر بگیریم، حقوقی که متخصص زنان بابت زایمان دریافت می‌کند، 1 میلیون و چهارصد هزار تومان است اما در بخش دولتی 8 K یعنی حدود 300 هزار تومان دریافت می‌کنند.

ازآنجایی‌که سندی برای اثبات این ادعا وجود ندارد، هر گروهی از متخصصان پزشکی درمورد گروه دیگر این ادعا را مطرح می‌کند. آیا شما این ادعا را رد می‌کنید؟

       برای مثال تعرفه جراحی هیسترکتومی 60 Kاست. این جراحی بسیار سخت و پر عارضه‌ است. بنابراین با بررسی این مثال فکرمی‌کنم به‌خوبی تغییرات تعرفه‌ها روشن‌شده باشد. اما اینکه در بخش‌های دولتی متخصصان زنانی که به‌عنوان تمام‌وقت کار می‌کنند، طبیعتاً به دلیل هجوم بیماران به این بخش‌ درآمدها افزایش پیدا کرد. در پاره‌ای موارد نیز می‌توان پزشکانی پیدا کرد که در برخی بیمارستان‌های یک دانشگاه فعالیت می‌کنند و به دلیل تعداد زیاد مراجعان، درآمدهای قابل‌توجهی هم داشته باشند اما در باقی بیمارستان‌های دولتی شرایط با متخصصان زنان فعال در بیمارستان‌های خصوصی چندان فرقی ندارد.

       اساتیدی که به شکل تمام‌وقت در بیمارستان‌های دولتی کار می‌کنند نسبت به پزشکان جوانی که در بیمارستان‌های خصوصی فعالیت می‌کنند، رضایت‌مندی بیشتری دارند. هرچند که وظیفه‌ای که به عهده‌دارند بسیار سخت و طاقت‌فرسا است.

شیوه تعرفه گذاری در ابتدای اجرای طرح تحول را چطور ارزیابی می‌کنید؟
       درخواست ما در آن زمان از دولت این بود که اگر قرار است تعرفه‌ها طبق کتاب کالیفرنیا تغییر کند، بهتر است تمام تغییرات براساس همین منبع اجرا شود تا نسبت ثابت بین‌رشته‌ای برقرار شود و همه خدمات درمانی و بهداشتی با یک واحد مشخصی موردبررسی قرار بگیرند. اینکه یک‌رشته را به‌تنهایی در نظر بگیریم نمی‌توانیم تعرفه‌های عادلانه‌ای را تعیین کنیم. سازمان نظام پزشکی هم در آن زمان در پی اعمال تغییرات تعرفه براساس کتاب بود. اما تغییراتی که در تعرفه متخصصان زنان انجام شد بسیار کم بود.

میزان دریافتی کارکنانی که همراه با متخصص زنان، زایمان را انجام می‌دهند، چقدر با او فرق دارد؟ شاید کمک جراح، پرسنل اتاق عمل و پرستار بخش هم از دریافتی خود ناراضی باشند اما انگار هیچ‌کس به‌اندازه ماما ناراضی نیست. شما این اختلاف را چگونه می‌بینید؟
       برای مدیریت زایمان ایمن حقیقتا حضور پرستار، ماما، متخصص زنان و بیهوشی نیاز است. در این راه نیاز داریم که رسانه‌ها هم کمک کنند. اگر ماما در جایگاه مناسب خود قرار بگیرد و تعرفه معقول و مناسب با میزان وظایفی که به عهده دارد دریافت کند، قطعا ما به هدف خود که همان زایمان ایمن‌تر است، نزدیک شده‌ایم اما به نظرم نباید اعضای گروهی را که در یک زایمان دخیل هستند باهم مقایسه کنیم. نباید انتظار داشته باشیم درآمد متخصص زنان که تمام مسئولیت‌های بیمار به عهده اوست، قابل‌مقایسه با بقیه کادر زایمان باشد.

اما آمارها نشان می‌دهد که درآمد یک متخصص زنان در کشورهای دیگر با دیگر اعضای تیم زایمان در طیفی بین 2 تا 8 برابر قابل‌مقایسه است. اما در ایران تفاوت دریافتی‌ها بسیار بیشتر است. آیا با تعریف یک طیف منطقی‌تر برای تعیین میزان دریافتی پزشکان و سایر تیم زایمان موافق هستید؟ یا اینکه می‌توان از تعرفه دریافتی بخشی را به پزشک و بخشی از آن را به دیگر اعضای کادر درمانی پرداخت کرد.
       در حال حاضر در بیمارستان‌های دولتی 5 درصد درآمدها به‌صورت کارانه به کارکنان غیرپزشک پرداخت می‌شود. در بیمارستان‌های دولتی هم این کار انجام می‌شود. البته اینکه درآمد ماماها کاهش پیداکرده است، واقعیتی انکارناپذیر است اما یک دلیل، آن فعالیت ماماها در قالب دیگر است. ازاین‌رو بازگرداندن این افراد به جایگاه واقعی خودشان و پذیرش این مسئولیت از سوی آنها، زمان می‌برد اما همه باید تلاش کنیم جایگاه ماما را ارتقا دهیم.

       غیرممکن است که در کشوری نظیر ایران دوران بارداری و زایمان را بدون حضور ماما مدیریت و نظارت کرد. جامعه مامایی متشکل از افراد باتجربه، کارآزموده و پرانرژی است که باید ازآنها در جایگاه واقعی خودشان استفاده کرد. اینکه بخواهیم همه نیاز خود را با متخصص زنان رفع کنیم، هم اتلاف انرژی است، هم مخارج بالا می‌رود.

       انجمن متخصصان زنان برای کاهش آمار سزارین به وزارت بهداشت پیشنهاد داد فرایند زایمان از طریق یک تیم درمانی انجام شود. اینکه هر بیماری انتظار داشته باشد از ابتدای شروع درد تا زمان زایمان یک متخصص زنان کنار او حضور داشته باشد، انتظار غیرمعقولی است. بنابراین اگر کادر درمانی مجربی داشته باشیم، می‌توانیم زایمان باکیفیت و ایمن را مدیریت کنیم. براساس گزارش‌ها آمار سزارین در انگلستان 25 درصد است. البته این رقم دستاورد تربیت ماماهای بسیار باتجربه، ورزیده و به‌روز است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: