کد خبر: ۱۰۵۱۱۵
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 20
شفا آنلاین>سلامت>جدا از بحث تک‌جنسیتی شدن و یکه‌تازی متخصصان زن در رشته زنان و زایمان و خالی بودن رقابت در آن، بحث بعدی به آمار بالای شکایات از رشته زنان و زایمان برمی‌گردد.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  چرا در این رشته تخصصی آمار شکایت بالا است؟ عده‌ای آمار بالای شکایت در این رشته را زنانه بودن آن می‌دانند.

       اعظم‌السادات موسوی، رئیس انجمن زنان و زایمان دراین خصوص می‌گوید: « در تمام دنیا آمار شکایت از متخصصان رشته زنان و مامایی در رتبه های نخست است. متخصصان زنان و زایمان بیش از اینکه با بیمار سروکارداشته باشند، با یک مددجو روبرو هستند. مددجویی که به مدت 9 ماه نیاز به کمک داشته، ضمن اینکه دو انسان به حساب می‌آید.

بنابراین هم توقع بیمار بالا است و هم اینکه خود را بیمار تلقی نمی‌کنند. اما بارداری و زایمان پروسه‌های دشواری هستند که در طول زمان ممکن است پیچیده شوند. بنابراین اقدامات درمانی و مراقبتی زیادی طلب کرده و چنانچه این شرایط فراهم نشود یا آمادگی کافی و تجهیزات مناسب وجود نداشته باشد، امکان ایجاد صدمات جدی زیاد بوده و به دنبال آن نارضایتی بیمار را فراهم می‌کند.

 فقط یک پنجم از پرونده‌هایی که در رشته زنان و زایمان در دادسراهای پزشکی و انتظامی تشکیل می‌شود، کیفرخواست می‌شود. یعنی در چهار پنجم موارد قصور پزشکی صورت نگرفته و بیمار تصور می‌کرده که مشکل از سوی پزشک و کادر درمانی است. این موضوع نشان دهنده این نکته است که چنانچه بیمار و خانواده‌اش را در خصوص روند درمان و نتیجه آن مطلع کرده و آمادگی ذهنی ایجاد کنیم، بسیاری از شکایت‎های بی مورد حذف می‌شود.»

       به عقیده وی: « به نظر می‌رسد که باید اطلاعات عمومی را در رابطه با روند بسیاری از درمان‌ها بالا ببریم و اعتمادسازی را جایگزین شکایت کنیم. چراکه در کشورهای اروپایی مردم به تیم پزشکی خود اعتماد زیادی دارند. تصور می کنند که پزشکان افراد مجربی هستند که بهترین خدمات را برای آنها انجام می‌دهند. اخذ رضایت آگاهانه از بیمار و دادن اطلاعات کافی به وی می‌تواند از میزان شکایات بکاهد. نکته دیگری که نباید از آن غافل شد، این است که همکاران پزشک نباید فراتر از علم و تخصص خود، اقدام پزشکی انجام دهند. در نهایت اینکه مستندات پزشکی خود را فراموش نکنند.»

       موسوی درخصوص ورود دوباره متخصصان مرد به رشته زنان و زایمان، ادامه می‌دهد: « زمانی‌که این قانون مصوب شد که فقط زنان وارد رشته زنان و زایمان شوند، بیشتر مسائل شرعی مطرح بود. این موضوع از طرف امام خمینی(ره) به عنوان یک واجب کفایی مطرح شد. بسیاری از متخصصان زن هم وارد این رشته شدند و موفقیت‌های خوبی کسب کردند. اما اینکه این مساله بازنگری و بررسی شود که بازهم می توان به آن به عنوان یک واجب کفایی نگاه کرد یا نه؟ جای تامل دارد. این موضوع نیازمند بررسی و تحلیل استاندارد علمی است.

 مثلا در کشور آمریکا بدون اینکه اجبار و تعیین جنسیت وجود داشته باشد، حدود 80 درصد متخصصان ‌زنان و زایمان و مامایی را زنان و در بعضی ایالت‌ها 90 درصد آنها را زنان تشکیل می‌دهند. یعنی زنان خودبه‌خود به رشته زنان و زایمان گرایش پیدا می‌کنند. اگر قرار باشد، در ایران هم بازنگری صورت گیرد، باید داده‌ها بررسی وشود و دقت کافی حاصل شده وچنانچه مسئولان به نتیجه‌ای قابل قبول برسند، امکان دارد، در این مورد بازنگری صورت گیرد.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: