کد خبر: ۱۲۲۲۸۸
تاریخ انتشار: ۰۵:۴۵ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 07
شفا آنلاین>اجتماعی>QIیا همان بهره هوشی (Intelligence Quotient) یک ارزیابی علمی از هوش است که از طریق آزمون‌های استاندارد و به منظور سنجش توانایی حل مسئله، تصویرپردازی فضایی، حافظه، اطلاعات عمومی و سایر عناصر بررسی می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین،درحالی‌که محدودیت‌هایی درباره میزان هوش ذاتی وجود دارد، مطالعات جدید حاکی از آن است که افزایش میزان بهره هوشی کاری غیرممکن نیست. در ادامه با چند روش برای افزایش بهره هوشی آشنا می‌شویم:

خودتان را ابراز کنید
       در جمع‌های خودتان و در رسانه‌های اجتماعی فعالیت داشته باشید و با دنیای پیرامون ارتباط برقرار کنید. هرچه دادوستد شما با مردم و ایده‌های آن‌ها بیشتر باشد، بیشتر یاد خواهید گرفت. شاید همیشه با عقاید آن‌ها موافق نباشید اما به چالش کشیده شدن تصورات از پیش تایید شده شما می‌تواند باورهای شما را تقویت یا آن‌ها را سازگارتر کند و آن‌ها را رشد دهد و باورهای جدیدی را بر اساس اطلاعات جدید در شما شکل دهد.

مشاهده‌گر باشید
       بخشی از باهوش بودن، آگاه بودن از مسائل در سطوح بالاتر است و درک همبستگی میان چیزهایی است که به‌طور معمول به نظر از هم‌گسیخته یا اتفاقی می‌رسند. برای نمونه ممکن است شما دو خودرو را ببینید که در جهات متضاد هم حرکت می‌کنند و با هم برخورد می‌کنند. در وهله اول به نظر می‌رسد که صرفا یک تصادف رخ داده است و همین، اما اگر مشاهدات خودتان را افزایش دهید، ممکن است عوامل فراتر از این اتفاق را کشف کنید که موجب این رویداد شده است، یخی که روی جاده بسته شده بود یا شاید سگی که در یکی از خودروها بوده و با دیدن سگی دیگر در جاده به ناگاه روی راننده پریده موجب این اتفاق شده است و درنتیجه راننده به خودروی دیگر زده است. مشاهدات گسترده می‌تواند منجر شود که توجه شما به اموری همچون معماری، هنر و نجوم کشیده شود.

به موسیقی گوش دهید
       به موسیقی گوش دهید نه فقط به موسیقی کلاسیک که به هر موسیقی‌ای که دوست دارید. مطالعات حاکی از آن است که گوش دادن به موسیقی‌‌ای که از آن لذت می‌برید می‌تواند بهره هوشی شما را چند شماره‌ای افزایش دهد. شما همچنین می‌توانید در زمان کار کردن به موسیقی‌ای گوش دهید که تمرکز و توجه شما را از کار منحرف نمی‌کند.

حریصانه مطالعه کنید
       مطالعه کردن علاوه براین‌که شما را به تفکر نقادانه تشویق می‌کند، توانایی ذهن را برای درک بالا می‌برد. خواندن کتابی که تا پیش از آن هرگز نخوانده‌اید افق‌های دید شما را وسیع می‌کند و بهره هوشی شما را افزایش می‌دهد.

       خواندن گونه‌های مختلف هم می‌تواند مفید باشد علاوه بر خواندن روزنامه و مجلاتی که به رویدادهای جاری می‌پردازند، خواندن نشریات چندمحتوایی یا حتی کتابچه‌های راهنمای فنی هم می تواند اثرگذار باشند.

       مطمئن شوید کتابی که می‌خوانید در سطح شماست. خواندن کتابی که مطالب آن بسیار سهل‌الوصول است فقط می‌تواند شما را سرگرم کند. از سوی دیگر خواندن رمانی که فراتر از سطح شماست و شما باید برای درک آن دائما به لغت‌نامه رجوع کنید، می‌تواند لذت خواندن را از شما بگیرد.

محدودیت‌های ذهنی خود را بردارید
       همان‌طوری که همه روزه نشستن پشت میز برای سلامتی جسمی شما خوب نیست، این مورد درباره ذهن شما نیز صادق است. برای افزایش فعالیت‌ ذهنی خود، اهداف بلندمدت برگزینید و به طور مداوم چیزهای جدید یاد بگیرید. برای آن‌که بازنمایی بصری ذهنتان را در عمل افزایش دهید، هنر و معماری را مطالعه کنید.

       راه‌های جدیدی را برای رسیدن به محل کار امتحان کنید یا کارهای جدیدی همچون بانجی جامپینگ را بیازمایید. بخشی از وقتتان را به یادگیری نقاشی اختصاص دهید. انجام کارهایی از این دست بیشتر از انواع آن اهمیت دارد.

       تجربیات جدید موجب آزادسازی دوپامین بیشتری در مغز می‌شود که این امر خود موجب افزایش سلول‌های عصبی و ایجاد احساس لذت می‌شود. هرچه بیشتر به یادگیری ادامه دهید، بیشتر خواهید دانست و درنتیجه هوش شما افزایش پیدا خواهد کرد.

روش‌های جدیدی را برای انجام کارهای قدیمی پیدا کنید
       اگر شما هر روز با خودروی خود به محل کارتان می‌رود و هر روز از یک مسیر به مقصد می‌رسید، در نتیجه همه چیزهایی را که در مسیرتان اتفاق می‌افتد همچون هر چاله، هر چراغ قرمز و سرعت‌گیر را می‌شناسید. هرچیزی که را از حفظ انجام می‌دهید، روند تفکر را محدود می‌کند، بنابراین عادات خود را بشکنید. به‌عنوان نمونه راه‌های جدیدی برای رسیدن به محل کار پیدا کنید، شاید کمی دیرتر به مقصد برسید شاید هم کمی زودتر. اگر نگران دیر رسیدن به محل کار خود هستید، در مسیر برگشت این روش را امتحان کنید.

       اگر دوست دارید بنویسید، سعی کنید پیش‌نویسی کامل ایجاد کنید و سپس آن را وارد کامپیوتر کنید. سعی کنید هر روز این کار را انجام دهید. شاید شما چیز جدیدی درباره نوشته‌های خود یا ویژگی خود کشف کنید، چیزی که تا پیش از این چیزی درباره آن نمی‌دانستید. چیزی که بتواند رویکرد ماشینی شما را به لرزه دربیاورد، می‌تواند مسیری بالقوه‌ای برای رهایی از عادات همیشگی شما ایجاد کند.
منبع: Wikihow
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: