کد خبر: ۱۲۲۲۵۷
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 07
شفا آنلاین>سلامت>امروزه میانگین آمار بیماری کبد چرب از افراد بزرگسال به افراد نوجوان و کودکان در حال تغییر است. در گذشته با توجه به اینکه کودکان از فعالیت بدنی و فیزیکی خوبی برخوردار بودند، کمتر به کبد چرب مبتلا می‌شدند.
 اما در حال حاضر به دلیل تغییر الگوهای غذایی و ذائقه کودکان و تمایل آنها به غذاهای پرچرب، پرادویه، فست‌فودها و تنقلاتی مانند چیپس، پفک و نوشابه باعث مبتلا شدن کودکان به کبد چرب شده است. روزانه شاهد تشخیص ابتلاء کودکان بعد از سونوگرافی به کبدچرب هستیم که بعضاً حتی خانواده‌های آنان اطلاع و دانش خاصی درباره این بیماری ندارند که همین ناآگاهی باعث می‌شود که کودکان در آینده دچار بیماری‌هایی شوند که به راحتی نمی‌توانند از عوارض آن نجات پیدا کنند. از طرفی کودکانی که به کلینیک برای کنترل چاقی یا افزایش وزن مراجعه می‌کننداغلب به انواع بیماری‌های خاموش مبتلا هستند در حالی که از وجود آن اطلاعی ندارند.


 این کودکان، بیماری‌هایی مانند دیابت، فشارخون و انواع بیماری‌های قلبی عروقی را در پیش دارند در حالی که نحوه پذیرش این بیماری و درمان آن برای کودکان و خانواده‌هایشان بسیار سخت است و صدمات غیرقابل جبرانی روی کودک و خانواده وی خواهد داشت.
باید در نظر داشته باشیم کودکان جزء مهره‌های اصلی و ارزشمند هر کشوری هستند و از طرفی هر چه نسل‌ها تغییر می‌کند، زندگی نیز پیچیده‌تر می‌شود و به همین علت، داشتن برنامه مناسب برای ارتقای سلامت و مقابله با بیماری‌ها اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. با وجود شرایط کنونی نباید از تغذیه کودکان غفلت کنیم. خانواده‌ها هم باید غفلت ایجاد شده در خصوص تغذیه خود و کودکان‌شان را پیگیری کنند. با توجه به اینکه غذاهای غربی خوشمزه و ظاهرپسند است باید عواقب آن و صدماتی را که به کودکان می‌زند تحت‌نظر بگیرند. باید از غذاهای غربی دوری کنیم و غذاهای سنتی را جایگزین آن کنیم، همچنین غذاهای سرخ‌کردنی، فست‌فود، نوشابه و نوشیدنی‌های کارخانه‌ای و گازدار را به حداقل رسانده و از میوه‌ها و سبزی‌های طبیعی بیشتر استفاده کنیم.


فعالیت بدنی و ورزشی هم مهمترین عامل سلامتی است و داشتن برنامه منظم ورزشی روزانه ضرورت اساسی دارد. همچنین پیاده‌روی دو بار در روز به مدت ۴۵ دقیقه بسیار مفید است و عامل مهمی برای دفع مواد زائد ذخیره شده در بدن حساب می‌شود. چیزی که مردم باید در نظر داشته باشند این است که برنامه غذایی و فعالیت بدنی به تنهایی نمی‌تواند راهگشا باشد و رژیم غذایی و ورزش دو بالی هستند که در کنار همدیگر باعث ارتقای سلامت فرد می‌شوند و هر کدام به تنهایی نتیجه مطلوب را نخواهد شد.
این تغییر به حدی است که افرادی که به مدت طولانی دچار مقاومت انسولینی یا چربی خون خیلی بالا بودند، زمانی که به کلینیک مراجعه کرده و به برنامه غذایی و فعالیت ورزشی خود پایبند شدند، بعد از دو الی سه هفته اظهار تمایل و سلامتی داشتند.

سپید
محمدباقر لاریجانی
معاون آموزش و پژوهش وزیر بهداشت
برچسب ها: کبد ، کودک ، چرب
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: