کد خبر: ۱۲۲۲۵۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 07
شفا آنلاین>حوادث پزشکی>کرتین نیتیاناندم، نوجوان ۱۶ ساله هندی ساکن لندن راه‌حل‌های جدیدی را برای درمان تبدیل سرطان‌های بدخیم و کشنده پستان به نوع قابل‌درمان ارائه کرده است.
به گزارش شفا آنلاین،هرساله نزدیک به ۷۵۰۰ زن در دنیا به سرطان پستان «سه‌گانه منفی» مبتلا می‌شوند. این نوع سرطان پستان تاکنون به موثرترین داروهای ضدسرطان نیز پاسخ نداده است. اغلب سرطان‌های پستان به هورمون‌های استروژن، پروژسترون یا دیگر عوامل شیمیایی حساس هستند و داروهایی مانند تاموکسیفن به راحتی با مداخله در فعالیت این عوامل شیمیایی در درمان موثر سرطان پستان زنان استفاده می‌شوند.

       هرچند، در سرطان پستان سه‌گانه منفی سلول‌های سرطانی بدون هرگونه گیرنده هورمونی هستند و درنتیجه به درمان‌های معمول که این گیرنده‌ها را هدف قرار می‌دهند، پاسخ نمی‌دهند و تنها راه درمان آنها با ترکیبی از جراحی، اشعه‌درمانی و شیمی‌درمانی امکان‌پذیر بوده که شانس بقای بیمار را به‌شدت پایین می‌آورد.

       اما این نوجوان ۱۶ ساله معتقد است که پاسخ این مشکل را یافته است. دانشمندان سال‌هاست به این نتیجه رسیده‌اند که برخی از زنان مبتلا به این نوع سرطان پستان به درمان‌ها پاسخ مثبت می‌دهند درحالی‌که برخی نیز به‌سرعت در برابر درمان مقاومت می‌کنند. مشکل اصلی اینجاست که آیا سلول‌های سرطانی تمایزیافته هستند یا نه.

       سلول‌های سرطانی تمایزیافته بسیار شبیه به سلول‌های سالم هستند و تمایل کمتر به رشد و تکثیر داشته و از تهاجم کمتری برخوردارند؛ اما سلول‌های «تمایز نیافته» سرطانی به شکل ابتدایی خطرناک ظاهر شده و هرگز به بافت قابل‌تشخیص پستانی تبدیل نمی‌شوند، به‌سرعت گسترش یافته و به تومورهای بدخیم سرطانی ایجاد می‌کنند.

       کرتین می‌گوید راهی را برای ترغیب این سلول‌های کشنده برای تبدیل به فرم تمایزیافته با مهار پروتئین ID4 پیدا کرده است. او در سال ۲۰۱۵ با ابداع یک تست تشخیصی آلزایمر که می‌تواند این بیماری را 10 سال زودتر از تشخیص بالینی آن شناسایی کند، جایزه نمایشگاه علوم گوگل را از آن خود کرد.

       او می‌گوید: «پیش‌آگهی درمان در زنان با سلول‌های سرطانی تمایز نیافته زیاد خوب نیست و هدف من این است که این سلول‌ها را به نوع قابل‌درمان آن تبدیل کنم. پروتئین ID4 درواقع می‌تواند سلول‌های بنیادی و تمایز نیافته سرطانی را از متمایز شدن باز دارد. پس با مهار آن می‌توان به سلول‌های سرطانی اجازه داد تا متمایز شده و قابل‌درمان شوند. من راهی برای خاموشی ژن‌های تولیدکننده پروتئین ID4 پیداکرده‌ام که سرطان را از مرحله بدخیم به مرحله کم‌خطرتری هدایت می‌کند.»

        کرتین همچنین کشف کرد که برانگیختن فعالیت یک ژن سرکوبگر تومور به نام PTEN باعث تاثیرموثر‌ترشدن شیمی‌درمانی سرطان خواهد شد. به‌این‌ترتیب استفاده از ترکیب این دو روش درمانی بسیار موثرتر از داروهای سنتی خواهد بود. این ایده درمانی، او را در لیست نهایی مسابقات نمایشگاه Big Bang بریتانیا که هرساله مهندسان و دانشمندان و ریاضی‌دانان جوان بریتانیایی را گرد هم می‌آورد، قرار داد و به‌احتمال‌زیاد این شیوه درمانی او به‌صورت یک نانوذره حاوی RNA که دستورات DNA را با خود حمل می‌کند روی سلول‌های سرطانی اعمال خواهد شد. این نانوذره با کدگذاری قادر خواهد بود تا فعالیت ژنی را تقویت یا سرکوب کند. کرتین تاکنون در آزمایشگاه مدرسه و خانه خود روی پروژه‌های درمانیش کار می‌کرده و امیدوار است تا بتواند برای پیشرفت کارش توجه جامعه علمی را به خود جلب کند.

       او می‌گوید: «مرحله بعدی تحقیقات شامل مطالعه اثرات افزایش بیان ژن PTEN با جزئیات بیشتر خواهد بود و نیز برای ایجاد سیستمی که به من اجازه دهد تا به‌طور موفقیت‌آمیز ژن PTEN و بازدارنده‌های ID4 را وارد بدن کنم، تلاش خواهم کرد.»

       یاز مبرمی به ابداع روش‌های نوین برای درمان سرطان پستان سه‌گانه منفی احساس می‌شود. دکتر اما پنری مدیر بالینی سازمان BreasCancer Care می‌گوید: «حدود ۱۵ درصد از مردم از سرطان پستان سه‌گانه منفی رنج می‌برند. سلول‌های سرطانی پستان به‌طورمعمول ازنظر گیرنده‌های هورمونی مورد آزمایش قرار می‌گیرند. 3 آزمایش متداول عبارت‌اند از گیرنده‌های استروژن (ER)، پروژسترون (PR) و یک پروتئین به نام HER2. سرطان پستان سه‌گانه منفی بدون این گیرنده‌هاست و عامل رشد آن نیز ناشناخته است؛ بنابراین به‌سختی نیز درمان می‌شود. گزینه‌های درمانی کمی در دسترس است؛ مانند هورمون‌‌درمانی با داروهای تاموکسیفن و هرسپتین که نفع چندانی نیز ندارند. سرطان پستان سه‌گانه منفی در چند سال اول چشم‌انداز درمانی بدی دارند. هرچند اغلب اوقات به شیمی‌درمانی خوب پاسخ داده و بقای طولانی‌مدت‌تر بیمار مشابه با دیگر انواع سرطان پستان است.»
برچسب ها: نابغه ، هندی ، سرطان پستان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: