کد خبر: ۱۲۲۱۰۴
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 06
شفا آنلاین>اجتماعی>دومین کنگره و چهاردهمین همایش بین‌المللی تغذیه ایران در حالی برگزار شد که در حاشیه آن حدود 300 نفر دانشجو و فارغ‌التحصیل این رشته نسبت به برخی از رویدادها در این رشته اعتراض داشتند. این همایش که صبح دیروز با حضور رئیس سازمان غذا و دارو، معاون آموزشی وزارت بهداشت، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و دیگر صاحب‌نظران حوزه تغذیه در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید    معترضین در ورودی سالن همایش تجمع کرده بودند و امید داشتند که با اعلام اعتراض خود در همایشی که دو تن از مسئولان و معاونان وزیر بهداشت حضور دارد، نتیجه بدهد. آنها بیانیه‌ای را در اعتراض خود منتشر کردند که اولین مورد آن به موضوعی بازمی‌گردد که چندی است نگرانی‌های زیادی برای داوطلبان دوره MD.PhD در گروه تغذیه داشته است. آنها به اجرایی شدن این طرح در دانشگاه علوم پزشکی مشهد معترض بودند که مطابق این آیین‌نامه دانشجویان پزشکی عمومی ترم آخر می‌توانند مستقیماً به دوره‌های دکترای تخصصی علوم پایه از جمله رشته تغذیه وارد شوند.

       هادی، یکی از فارغ التحصیلان رشته تغذیه درباره این طرح می‌گوید: «تصمیمات جدید به ضرر دانشجویان و کارشناسان تغذیه است، از جمله اینکه بدون کنکور پزشکان در مقطع PhD پذیرفته می‌شوند.»

       زهرا یکی از دانشجویان می‌گوید: «قبولی در آزمون دکترای تغذیه برای دانشجویان کارشناسی ارشد با رقابت شدید همراه است و در اکثر موارد نیازمند چندین بار شرکت در این آزمون هستیم. با اینکه دانشجویان تغذیه با 6 سال آموزش در مباحث مختلف تغذیه در مجموع دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد، جهت ورود به دوره دکترای تغذیه نیاز به گذراندن آزمون دارند اما دانشجویان رشته پزشکی که تنها در طول دوره رشته پزشکی عمومی خود دو واحد تغذیه گذرانده‌اند می‌توانند بدون شرکت در آزمون دکترای تغذیه وارد این دوره شوند. این امر کاملاً خلاف عقل سلیم، بدیهیات علمی و عدالت است که تنها منجر به از بین رفتن انگیزه دانشجویان می‌شود.»

       مریم از دیگر معترضین با بیان اینکه با آیین نامه جدید از فعالیت بالینی فارغ التحصیلان رشته تغذیه جلوگیری می شود، تصریح کرد: «طبق این آیین نامه از فعالیت بالینی فارغ التحصیلان تغذیه در بیمارستان ممانعت به عمل می آید و با وجود اینکه تاکنون توانایی گرفتن شماره نظام را داشتیم اما با این آیین نامه ممکن است با مشکلاتی در این زمینه مواجه شویم. »

       او یادآوری می‌کند: «مسئولان بورد تغذیه به دلیل اینکه پزشکی خواندند توجهی به مشکلات فارغ التحصیلان ندارند و در صورتی که فعالیت بالینی رشته تغذیه لغو شود، داشتن مطب این افراد نیز با مشکل مواجه می‌شود.»

       در بیانیه‌ای که معترضین در تجمع خود منتشر کردند آمده است: «در قضیه اجرایی شدن آیین‌نامه دوره MD-PhD در رشته تغذیه، اعضای بورد تغذیه و به‌ویژه دبیر آن با وجود اینکه در جریان تصویب این آیین‌‌نامه و اجرای آن از سوی گروه تغذیه دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد بودند، اما با زدن مهر سکوت بر لب، خود را به نادانی زدند تا اینکه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته تغذیه نسبت به این خیانت آگاه شدند و اعتراض کردند. در این قضیه ابتدا دبیر بورد تغذیه با تصور اینکه این اعتراض‌ها موقتی است، از اجرای آیین‌نامه دوره MD-PhD در کنگره مکمل‌ها در حضور دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته تغذیه دفاع نمود، اما با تجمع دانشجویان و فارغ‌التحصیلان تغذیه در مقابل وزارت بهداشت و اعتراض شدید آنها، اعضای بورد تغذیه و به‌ویژه دبیر بورد تغذیه اظهار داشتند که ما اطلاع داشتیم و سپس بورد تغذیه با اجرای این آیین‌نامه مخالفت کرد، اما هنوز کار جدی در زمینه لغو این آیین‌نامه صورت نگرفته و نیاز به ادامه اعتراض‌هاست.»

       البته اعتراض دانشجویان تنها محدود به این موضوع نبود. به گفته جمعی از معترضین آنها از طریق انجمن تغذیه ایران نامه به وزارت بهداشت داده و پیگیر مطالبات صنفی خود شده‌اند.

        امیر یک دانشجوی دیگر که در جمع معترضین حضور داشت، می‌گوید: «در رشته تغذیه یک انجمن صنفی به نام انجمن تغذیه ایران و یک انجمن علمی به نام انجمن علمی غذا و تغذیه وجود دارد. بر اساس تبصره ماده 6 آیین‌نامه انجمن‌های علمی تقاضای تاسیس انجمن در صورتی که انجمنی به همان نام یا با همان نوع فعالیت در آن رشته وجود داشته باشد، پذیرفته نخواهد شد! با وجود این وزارت بهداشت در عملی خلاف قانون مجدداً با ایجاد یک انجمن علمی دیگر تحت عنوان انجمن علمی تغذیه ایران موافقت کرده که در اخذ مجوز این انجمن غیرقانونی باز هم دانشگاه علوم پزشکی مشهد دخالت داشته است.»

       او به مشکلات صنفی و بیمارستانی فارغ التحصیلان رشته تغذیه اشاره می‌کند و می‌گوید: «اکثر دانشجویان رشته تغذیه از رتبه‌های برتر کنکور بوده‌اند که اکنون از کمترین مزایای شغلی و حقوقی بهره‌مند هستند. با این وجود باز هم علاوه بر این موضوع از 26 رشته کارشناسی غیرمرتبط اجازه ورود به دوره ارشد این رشته را دارند که اجحاف در حق کارشناسان تغذیه است.»

       این فارغ التحصیل تغذیه معتقد است که کد ارزش گذاری خدمات مشاوره تغذیه مطابق با کتاب ارزش نسبی خدمات پرداخت نمی‌شود. به گفته او حتی در مراکز تغذیه، فارغ‌التحصیلان تغذیه طبق تعرفه حق مشاوره و ویزیت را دریافت نمی‌کنند که شرح وظایف فارغ التحصیلان این رشته تعیین نشده و فعالیت اصلی این افراد باید درمانی باشد.

       حسین یکی دیگر از معترضین می‌گوید: «پرداخت ویزیت مشاوره تغذیه باید بر اساس کتاب ارزش نسبی خدمات درمانی و مراقبت سلامت در تمام مقاطع صورت گیرد در حالی که این امر اجرایی نمی‌شود. همچنین دانش‌‌آموختگان رشته تغذیه اگر چه حق ایجاد دفاتر مشاوره تغذیه و رژیم درمانی را دارند اما هنوز بعد از گذشت سال‌ها به دلیل بی‌کفایتی افراد مسئول در رشته تغذیه ویزیت آنها تحت پوشش بیمه نیست.»
برچسب ها: امگیزه ، دانشجویان ، تغذیه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: