کد خبر: ۱۲۲۰۹۵
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 06
شفا آنلاین>اجتماعی>آمار نگران‌کننده مرگ‌ومیر ایرانیان در اثر حوادث ترافیکی، سبب شده اجزای گوناگون نظام مدیریت کشور به فکر راه‌حل‌هایی برای جبران هزینه‌های گزاف اقتصادی و اجتماعی تصادف‌ها بیفتند.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید تلفات انسانی، معلولیت، مشکلات روحی و روانی بازماندگان و آسیب‌دیدگان، خسارت‌های مالی، اشغال ظرفیت‌های محدود نظام سلامت، خسارت به راه‌ها و اموال عمومی و... تنها بخشی از مشکلات آمار بالای تصادف در جاده‌های کشور است. این مساله که ابعاد بحرانی پیدا کرده، آن‌قدر مهم است که شنبه شب دو وزیر و معاونانشان را گرد هم آورد تا تفاهم‌نامه‌ای برای همکاری مشترک امضا کنند. ستاد وزارت بهداشت میزبان وزیر راه و شهرسازی و معاونانش بود. آنان در جمع متولیان نظام سلامت حاضر شدند و پس از اظهار نظرها، تفاهم‌نامه‌ای با هدف کاهش مرگ‌ومیر ناشی از حوادث ترافیکی به امضای عباس آخوندی و سیدحسن هاشمی رسید.

        ​وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه بخش عمده اتفاقات نظیر سوانح رانندگی مربوط به تحولات سریع شهرنشینی است و قطعاً تسلط بر این حوزه‌های شهری و تحول آنها زمان‌بر است، گفت: « ابتدای انقلاب حدود یک ونیم میلیون دستگاه خودرو در کشور وجود داشت که امروز این رقم به 17 میلیون دستگاه خودرو رسیده است، همچنین جمعیت شهری در دهه 30 حدود 6 میلیون نفر بود که امروز 55 میلیون نفر جمعیت شهری داریم، بنابراین شاهد تغییر سریع سبک زندگی و استفاده زیاد از وسایل نقلیه موتوری هستیم.»

       آخوندی ادامه داد: «28 درصد سوانح رانندگی در شهرها و 72 درصد دیگر در جاده‌ها و راه‌های روستایی رخ می‌دهد، اما کشته شدن افراد در سوانح رانندگی شهری در کشور قابل تامل است که باید این سهم 28 درصدی کاهش یابد.بنابراین آمار سوانح رانندگی نشان می‌دهد در حوزه شهرنشینی نیاز به آموزش داریم.»

       وزیر راه با تاکید بر اینکه باید از سرعت غیرمجاز در جاده‌ها جلوگیری شود، گفت: «لازمه این کار افزایش قدرت مدیریت الکترونیکی جاده‌ها است.براین اساس تا پیش از این فقط 240 دستگاه دوربین ثبت تخلف در جاده‌ها وجود داشت، در حالی‌که طی یک تفاهم‌نامه 2 هزار و 100 دوربین ثبت تخلف سرعت در جاده‌ها نصب خواهد شد و تا پایان سال 96 در هر 10 کیلومتر از محورهای شریانی، یک دوربین ثبت تخلف سرعت خواهیم داشت.» آخوندی با تاکید بر اینکه اقدامات سخت‌گیرانه برای صدور گواهینامه باید اعمال شود، گفت: «این امر نیاز به حمایت همه‌جانبه دولت و مجلس دارد تا صدور گواهینامه با بررسی همه‌جانبه تسلط فرد انجام شود.اما در عین حال در کمیسیون ایمنی راه‌ها مقررات سختگیرانه در صدور گواهینامه بررسی می‌شود، همچنین در مورد جرائم باید به‌نحوی عمل کرد که موثر باشد.»

       آخوندی گفت: «اصلاً منطقی نیست که نرخ جرائم با تورم خورد و خوراک مردم یکسان باشد، زیرا جریمه راهنمایی و رانندگی که جزو اقلام سبد کالای خانوار نیست و باید بازدارنده باشد.»

ضریب تهدید در ایران بالاست
       وزیر بهداشت نیزضمن قدردانی از تلاش مجموعه وزارت راه‌وشهرسازی برای ارتقای ایمنی وکاهش سوانح رانندگی گفت: «سوانح رانندگی یکی از عوامل اصلی تهدید سلامت انسان‌ها در جهان است که در ایران ضریب تهدید به مراتب از بسیاری از کشورها بالاتر است که بخش عمده‌ای از آن به دلیل رفتارهای پر خطر وبخش دیگری از آن معلول امکانات وزیر‌ساخت‌هایی است که با ساماندهی واستفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود و توسعه آن متناسب با شرایط، می‌تواند در پیشگیری تلفات ناشی از سوانح رانندگی وسایر عوامل تهدید سلامت موثر واقع شود که با تعامل وهمکاری بین بخشی می‌توان ضریب تهدید سلامت را در حد مورد انتظار کاهش داد.»

       هاشمی افزود: «با توجه به اهمیت موضوع و ضرورت پاسخگویی در قبال سیاست‌های کلی سلامت و انسجام مبادی تصمیم‌گیری و در راستای تحقق اهداف سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر، این تفاهمنامه تهیه شده است.» وزیر بهداشت اقدامات سلامت محورباهدف پیشگیری و ارتقای مداخلات کنترلی و کاهش 25 درصدی خطر مرگ‌های زودرس ناشی از سوانح رانندگی را برخی از اهداف بلند مدت این تفاهم نامه برشمرد. وی افزود: «ارتقای ایمنی عبور و مرور در کریدورهای پرخطر، ارتقای برنامه مراقبت از سلامت شغلی رانندگان وسایل نقلیه سنگین،‌ایجاد نظام جامع و یکپارچه اطلاعات و توسعه و اجرای استانداردهای مسیرهای امداد شهری و جاده‌ای از دیگر رئوس این تفاهم‌نامه است.»

بار سوانح ترافیکی بر دوش وزارت بهداشت است
       سیدمحمدهادی ایازی معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت هم گفت: «وزارت راه و شهرسازی نقش ویژه‌ای در کاهش تلفات در جاده‌های بین شهری دارد و تبعات حوادث در حوزه وزارت بهداشت و درمان است که خدمات به مصدومان ارائه می‌شود.» معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت با اشاره به تصویب سند ملی کنترل و پیشگیری بیماری‌های غیرواگیر در هیات وزیران در اسفند سال گذشته، افزود: «وزارت بهداشت از طریق عقد تفاهم با دستگاه‌های اجرایی به دنبال اجرایی کردن این سند است.»

       وی از توسعه همکاری‌های بین بخشی به عنوان یکی از اهداف اصلی سند کنترل و پیشگیری بیماری‌های غیرواگیر یاد کرد و گفت: «تفاهم‌نامه‌های وزارت بهداشت با دستگاه‌های مختلف یکی از ابزارهای توسعه همکاری‌های بین بخشی است.» ایازی راهبردهای کلان توسعه همکاری‌های بین بخشی را بر شمرد و گفت: «ایجاد یکپارچگی در سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، ارزشیابی، نظارت و تخصیص منابع عمومی در زمینه همکاری‌های بین بخشی، گسترش همکاری و هماهنگی بین بخشی در دستگاه‌های اجرایی، اصلاح و تکمیل نظام‌های پایش و ارزشیابی از سوی دستگاه‌های مربوطه و توسعه کمی و کیفی پژوهش‌های مشترک با سایر بخش‌ها از جمله راهبردهای کلان است.»

       وی در بخش دیگری از سخنان خود به رئوس کلی تفاهم‌نامه همکاری بین بخشی وزارت بهداشت و راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: «همکاری در بهبود شاخص‌ها با هدف ایجاد جامعه‌ای ایمن، تدوین پیوست سلامت برای طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای، ارتقای ایمنی عبور و مرور در مناطق پر خطر، ارتقای شاخص‌های ایمنی و بهداشت در انواع حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، ایمن‌سازی مدارس حاشیه راه‌ها، ساخت پایگاه‌های اورژانس و مراکز بهداشتی با تاکید بر حاشیه شهرها، فرهنگسازی و ارتقای دانش جامعه با تاکید بر مناطق روستایی و استفاده از مراکز بهداشتی سراسر کشور از مهم‌ترین رئوس این تفاهم‌نامه است.»

معادل سقوط هر روزه هواپیما
       علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: «وزارت بهداشت کارشناسان خود را برای ارتقای ایمن سازی جامعه به یکی از دانشگاه‌های سوئد اعزام کرد و در حال حاضر دانش این کار در وزارت بهداشت وجود دارد.»

       وی با بیان اینکه روزانه معادل سقوط یک هواپیمای مسافربری در جاده‌های کشور تلفات داریم، از آن به عنوان مرگ پنهان یاد کرد و گفت: «وقتی هواپیمایی سقوط می‌کند و سرنشینان آن جان خود را از دست می‌دهند، همه از آن اطلاع پیدا می‌کنند، اما در مرگ و میرهای روزانه بر اثر حوادث و سوانح، جامعه و افکار عمومی با خبر نمی‌شوند. بنابراین باید اقدامات مشترکی در این زمینه انجام شود.»

       سیاری افزود: «در حاشیه شهرها با تاکید وزیر بهداشت در سال 93 سرشماری کردیم و امروز خدمات مراقبت‌های اولیه بهداشتی را برای آنها فراهم کرده‌ایم، اما برخی از مراکز بهداشتی ما استیجاری است و لازم است تا با کمک وزارت راه و شهرسازی، مراکز بهداشتی را بسازیم و خدمات پایداری را برای 10 میلیون و 200 هزار نفر از ساکنین این مناطق ایجاد کنیم.» معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: «در پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر ایران مانند تمام کشورهای دنیا تعهد بین‌المللی دارد که 25 درصد از مرگ‌های ناشی از این بیماری‌ها را کاهش دهد، اما ایران چون سه مشکل دیگر هم دارد و برای خود اهداف اختصاصی برای کاهش مرگ بر اثر سوانح و حوادث ترافیکی، اعتیاد و مشکلات روانی تدوین کرده است.»

استفاده از پتانسیل خانه‌های بهداشت
       داود کشاورزیان، معاون وزیر راه و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز به اهمیت ارتقای ایمنی ترافیک جاده‌ها اشاره کرد و گفت: «در طول سال گذشته خوشبختانه روند کاهشی را در تصادفات جاده‌ای داشته‌ایم.»

       وی افزود: «بیشترین آمار در این خصوص مربوط به سال ۸۵ با حدود 28 هزار نفر مرگ ناشی از تصادفات جاده‌ای است که این میزان در سال ۹۴ به حدود 16 هزار و 500 نفر کاهش یافته است و این درحالی است که در این 10 سال گذشته حدود 9 یا 10 میلیون خودرو جدید پلاک و به همین نسبت نیز موتورسیکلت جدید پلاک شده است و میزان تردد در جاده ها افزایش پیدا کرده است.» وی گفت: «امروز با اطمینان می‌توانم بگویم که اگر راننده‌ای کارت سلامت نداشته باشد، به تبع آن کارت هوشمند فعالیت در سطح جاده ها را هم ندارد و همچنین کسی نمی‌تواند برای این راننده صورت وضعیت یا بارنامه برای تردد در سطح جاده‌ها صادر کند.» معاون وزیر راه و شهرسازی از جمله پروژه‌های در دست اجرا را ایمن‌سازی مدارس حاشیه راه‌ها به لحاظ سخت افزاری، آموزشی و نیز آموزش رانندگان، موتور سواران و عابرین پیاده عنوان کرد.

       وی افزود: «به همین منظور تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای وزارت راه و شهرسازی و معاونت بهداشتی وزارت بهداشت امضا شد که براساس آن می‌توانیم از پتانسیل خانه‌های بهداشت که در مجموعه‌های روستاهای کشور مستقر هستند برای امر آموزش و توانمندسازی استفاده کنیم.»
برچسب ها: عزم ملی ، کاهش تلفات ، جاده
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: