کد خبر: ۱۲۲۰۲۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 04
شفا آنلاین>سلامت>رییس سازمان غذا و دارو گفت: تا پایان شهریور 75 درصد مواد غذایی دارای برچسب چراغ راهنمای تغذیه ای می شوند.
به گزارش شفا آنلاین،رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو در افتتاحیه دومین کنگره بین المللی و چهارمین کنگره ملی تغذیه ایران که صبح امروز در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجام شده در ایران حدود 11 درصد جمعیت مشکل تامین غذا دارند در حالی که میانگین کالری دریافتی در جمعیت ایرانی 20 درصد بیش از حد مطلوب است گفت: آمار اضافه وزن در برخی استان‌ها به 65 درصد نیز می‌رسد که این آمار بر اساس میانگین کشوری 50 درصد است.

وی تامین امنیت غذایی بشری را یکی از نگرانی‌های مهم در گذشته دانست و ادامه داد: هر چند مشکل تغذیه همیشگی است ولی اهمیت این مشکل در کشورهایی مثل ایران که تحت تاثیر تغییرات اقلیمی مثل کم آبی و مشکلات زیست محیطی هستند بیشتر است. 

رییس سازمان غذا و دارو استفاده از سموم، مواد شیمیایی،‌ روش‌های صنعتی و غیره را در دنیای امروز ناگزیر خواند و اظهار کرد: با توجه به افزایش صنعتی شدن، تامین غذا و امنیت غذایی دچار مخاطره شده و علاوه بر آن نیز به دلیل بی‌عدالتی‌های غذایی در جهان و ایران، محیط زیست و شیوه زندگی افراد نیز با مشکلات جدی مواجه شده است.

وی نقش تغذیه در تامین سلامت را بسیار پراهمیت دانست و افزود: اهمیت تامین غذا و امنیت غذایی  جزو الویت‌های نهادهای بین‌المللی، دولت‌ها و نهادهای ملی بوده و بر این اساس مراقبت از تغذیه و شیوه زندگی برای جلوگیری از مشکلات ناشی از آن ضروری است. 

وی به وجود میلیون‌ها نفر مبتلا به فقر غذایی در جهان اشاره داشت و گفت: فقر غذایی این افراد در حالی است که میلیاردها نفر در دنیا مازاد بر نیاز خود مصرف غذا و دریافت کالری دارند. 

وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها پرخوری، دریافت کالری بیش از حد و استفاده از غذاهای مضر توسعه یافته است بیان کرد: اصلاح  این وضعیت، همکاری سازمان‌های بین المللی WHO و FAO را می‌طلبد چرا که نگرانی اصلی WHO بر محور بیماری‌های غیر واگیر و تغذیه غلط بوده در حالی که فعالیت سازمان FAO در بحث امنیت غذایی برای اصلاح وضعیت تغذیه‌ای نیاز به هم گرایی این دو سازمان است. 

دیناروند در ادامه این همکاری را در سطح ملی نیز ضروری خواند و اظهار کرد: سیاست‌های تامین غذایی اگر همراه با سیاست‌های مربوط به سلامتی نباشد قطعا در بلند مدت آسیب‌های جدی به مردم وارد می‌کند. 

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به افزایش استفاده از نمک، روغن و شکر در سالهای گذشته به دلیل اختصاص یارانه به این موارد غذایی، اضافه کرد: متاسفانه برخی از این سیاست ها بدون در نظر گرفتن سلامت و سیاست های مربوط به آن اجرا شد و آسیب های جدی نیز به سلامت جامعه وارد کرد. 

وی از بررسی ایمنی تغذیه در دو سال اخیر خبر داد و تصریح کرد: متاسفانه این بررسی‌ها در برخی موارد به حدی نامطلوب بود که قابل اطلاع رسانی هم نبود.

رییس سازمان غذا و دارو در ادامه از تشکیل کمیته‌ای در وزارت بهداشت با محوریت سلامت تغذیه‌ای خبر داد و گفت: کاهش مصرف شکر، نمک، چربی یکی از اهداف اصلی ما برای رسیدن به سلامت تغذیه‌ای است چرا که بر اساس آمار بیش از 3 برابر میانگین جهانی مصرف نمک داریم.

دیناروند ادامه داد: در بحث برچسب چراغ راهنمای تغذیه‌ای نیز تا ماه پیش 60 درصد مواد غذایی دارای برچسب شدند و تا پایان شهریور این رقم به 75 درصد می‌رسد. 


وی با اشاره به فعالیت‌های مربوط به ممنوعیت تبلیغات کالاهای آسیب رسان و عدم دسترسی راحت مردم به این کالاها یادآور شد: یکی از نمودهای اصلی تلاش در جهت سلامت تغذیه‌ای کاهش مصرف مردم از لبنیات پرچرب است که آگاه سازی مردم را می‌توان از دلایل آن نام برد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: