کد خبر: ۱۲۱۹۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 04
شفاآنلاین>سلامت>بیماری ام‌اس بیماری زیبارویان خوانده می‌شود. ظاهرا این بیماری در میان زیبارویان شایع‌تر است به همین خاطر به بیماری زیبا رویان شهرت دارد.

به گزارش شفاآنلاین : افزایش ابتلا به بیماری ام.اس،‌ ضرورت آگاهی مردم درباره علائم و نحوه ارتباط با بیماران و تاکید بر لزوم بهبود حمایت‌های اجتماعی از مهم‌ترین موارد است، چون این بیماری روز به روز در حال افزایش است و در ۱۰ سال گذشته میزان شیوع آن در زنان دو برابر شده است. امروزه زنان چهار برابر بیشتر از مردان گرفتار بیماری ام‌اس می‌شوند. سن ابتلا به آن نیز که در‌ سال‌های گذشته از ۱۶ تا ۴۵ سالگی بود، در حال تغییر است. این در حالی است که برخی افراد بر این باور هستند که ام‌اس واگیردار است و هرکس که به آن مبتلا می‌شود به سرعت روی ویلچر می‌نشیند، اما تنها زمانی که بیمار و اطرافیان او از بیماری آگاهی نداشته باشند، این حالت اتفاق می‌افتد. علت اصلی ابتلا به ام‌اس خود ایمنی است. اطلاعات مردم باید پا به پای شیوع بیماری افزایش پیدا کند که بتوان آن را مدیریت کرد. این بیماری درمان قطعی ندارد،اما با مدیریت قطعی قابل کنترل است. دراین زمینه مدیریت بیماری ام‌اس مبتنی بر سه وجه بیمار،‌ پزشک و تیم درمان‌گر و همچنین خانواده او است. در حال حاضر درمان و علت بیماری ناشناخته است به همین علت ممکن است بیمار از درمان خود ناامید شود. این موضوع باعث می‌شود بیماری از حالت خفته به حالت آشکار حرکت کرده و درمان سخت‌تر شود.

بیماری ام‌اس چگونه بروز می کند؟

بیماری ام‌اس سیستم اعصاب مرکزی را مبتلا می‌کند. دور عصب شیتی به نام میلین وجود دارد که اگر دچار خوردگی و خرابی شود، سرعت انتقال پیام کاهش پیدا می‌کند. تحقیقات نشان داده است که ویتامین D در درمان این بیماری موثر است. به همین علت به بیماران توصیه می‌شود فعالیت‌های ورزشی در معرض آفتاب داشته باشند. ام‌اس در ژاپن و کشورهای پرآفتاب بسیار کم است و هرچه به سمت استوا حرکت می‌کنیم، میزان ابتلا به این بیماری نیز کمتر می‌شود.

اصفهان رکورددار شیوع ام‌اس در کشور

در حال حاضر استان اصفهان بالاترین آمار ابتلاع به ام‌اس را در میان سایر استان‌ها دارد. به‌طور کلی طبق آمار انجمن ام‌اس استان تهران ۲۵هزار نفر تاکنون به این انجمن مراجعه کرده‌اند. آمار جهانی آن نیز در حدود ۵/۲میلیون نفر گزارش شده است. در جهان از هر یکصد هزار نفر ۵۰ تا ۱۲۰ نفر به بیماری ام‌اس مبتلا می‌شوند. به دلیل ازهم‌گسیختگی اطلاعات و نداشتن متولی آمارهای مربوط به بیماری در کشور کامل نیست.

ام‌اس علامت اختصاصی ندارد

این بیماری علامت اختصاصی ندارد. به افراد توصیه می شود که با مشاهده علامت هایی همچون ضعف حرکتی در دست و پا،‌ خواب‌رفتگی،‌ گزگز،‌ کاهش بینایی و اشکال تعادلی به مدت یک یا دو روز در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنند. تمام داروها در دنیا یک فرمول اصلی دارند و فقط موادی که برای بهبود خاصیت به آنها اضافه می‌شود، متفاوت است. بعضی بیماران ممکن است با داروی ایرانی راحت‌تر باشند و بعضی برعکس. استرس یک عامل محیطی است که به نظر می‌رسد در بیماری ام‌اس نقش دارد و هنوز علت آن مشخص نیست. مبتلایان به ام‌اس باید حتما از لبنیات کم‌چرب استفاده کنند و مصرف آن را به دلیل برخی شایعات مبنی بر اینکه غذاهای سرد برای آنها مضر است، ترک نکنند؛ چرا که سردی و گرمی هنوز اساس و منطق علمی مشخصی ندارد. کسانی که با خوردن غذاهای سرد احساس ناراحتی می‌کنند باید مواد غذایی گرم مانند خرما و غیره استفاده کنند.

ایران، رتبه اول ابتلا به ام‌اس در خاورمیانه

نایب‌رئیس انجمن ام‌اس از راه‌اندازی آزمایشی کلینیک‌های جامع ام‌اس در پنج استان کشور خبر داد. محمدعلی صحراییان در نشست خبری کنگره سالیانه ام‌اس که در خرداد امسال برگزار شد، درباره آخرین وضعیت راه‌اندازی کلینیک‌های جامع ام‌اس گفت: قرار است در سال ۹۵ این مراکز توسعه پیدا کنند. با پیگیری وزیر بهداشت و معاون اجتماعی وزارت بهداشت، کلینیک‌های جامع ام‌اس به صورت آزمایشی در پنج استان راه اندازی می شود که سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران مسئول پیگیری آن شدند. او هدف از راه‌اندازی این کلینیک‌ها را دسترسی سریع،‌ آسان و مطمئن به تیم درمانی برای بیماران دانست و افزود: عدم دسترسی سریع بیماران ام‌اس به تیم درمان یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بیماران مبتلا به ام‌اس است. درکشورهای دیگر کلینیک متخصص و حتی پرستار نیز به بیمار معرفی می‌شود و در برخی مواقع ارتباط بسیار موثری وجود دارد، اما در ایران این شرایط وجود ندارد. این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران‌ با تاکید براینکه کاهش استرس به اندازه دارو می‌تواند بیماری را کنترل کند، تاکید کرد: شایع‌ترین سن ابتلا به ام‌اس ۲۰ تا ۴۰ سالگی است. این بیماری در کودکان کمتر دیده می‌شود و ۸۰ درصد موارد شروع بیماری نیز بین سنین ۱۸ تا ۵۰ سالگی است. در گروه سنی زیر ۱۸ سال شیوع بسیار کم است، اما درعین حال نسبت به گذشته افزایش یافته است.

۷۰هزار مبتلا به ام‌اس در کشور

صحراییان آخرین آمار ابتلا به ام‌اس در کشور را حدود ۷۰هزار نفر اعلام کرد و گفت: در استان تهران و در سال ۲۰۰۸، رقم ابتلا به بیماری ۵۰ نفر در هر یکصدهزار نفر بود. در سال ۲۰۱۱ این آمار به ۷۳ مورد، در سال ۲۰۱۴ به ۱۰۱ مورد و در سال ۲۰۱۵ به ۱۱۵ نفر در هر یکصدهزار نفر رسید. او ادامه داد: شیوع این بیماری در کشورهای حاشیه خلیج فارس افزایش یافته است و ایران نیز در این میان رتبه اول را دارد. همچنین گزارشاتی مبنی بر افزایش شیوع این بیماری در کشورهای خاورمیانه مانند عراق و کویت منتشر شده است. به گزارش ایسنا، نایب‌رئیس انجمن ام‌اس ایران درباره تاثیر ژن در ابتلا به ام‌اس افزود: ما این بیماری را ژنتیکی نمی‌دانیم؛ چراکه ژن در بروز همه بیماری‌ها نقش دارد. قرار گرفتن محیط مساعد و عوامل ژنتیکی در کنار یکدیگر، زمینه را برای ابتلا به این بیماری ایجاد می‌کند.آرمان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: