کد خبر: ۱۲۱۸۶۳
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 04
شفا آنلاین>سلامت>باید گفت که 3 تا 4 ماه اول زندگی زمان بسیار مهمی از نظر تکامل بینایی است و توجه والدین و مراجعه به موقع به چشم پزشک نقش تعیین کننده‌ای در بینایی کودک خواهد داشت.

به گزارش شفا آنلاین،   4 تا 6 ماهگی: در این سن نوزاد باید دستش را به طرف اسباب‌بازی که جلوی او می‌گیرید دراز کند یا دستش را به آن بزند. در ابتدا ممکن است دست نوزاد به‌طور اتفاقی به جسمی که جلویش گرفته‌اید بخورد ولی در طول زمان با رشد بینایی، درک عمق و درک بیشتر نوزاد این کار ارادی‌تر می‌شود.

        از 6 تا 8 ماهگی نوزاد شروع به غلت زدن و احتمالا چهار دست و پا راه رفتن می‌کند. در این مرحله می‌توانید یک اسباب‌بازی را طوری جلو کودک قرار دهید که مجبور باشد برای رسیدن به آن غلت بزند یا کمی از جای خود جلوتر بیاید. این کار به تقویت بینایی نوزاد کمک می‌کند.

        بین 8 تا 12 ماهگی، نوزاد شما ممکن است چهار دست و پا حرکت کند یا راه برود. سعی کنید به جای راه افتادن زودتر، کودک خود را به حرکت چهار دست و پا تشویق کنید زیرا باعث ایجاد هماهنگی میان حرکات دست و چشم می‌شود. در این سنین به‌ویژه وقتی کودک روی مبل یا تخت و یا نزدیک پله است باید بسیار مواظب وی بود زیرا دید کودک در این مرحله هنوز فاقد درک عمق کافی است و در نتیجه پستی و بلندی‌ها را به‌خوبی درک نمی‌کند. به عبارت دیگر، کودک در این سن متوجه نیست که لبه تخت در جایی تمام می‌شود و زمین پایین‌تر از آن قرار گرفته، بنابراین احتمال سقوط کودک از تخت و پله وجود دارد.

       دو تصور غلط در مورد معاینه چشم وجود دارد. یکی این است که اگر خوب می‌بینید نیازی به معاینه چشم ندارید و دیگری اینکه «تست بینایی» که حدت بینایی را با استفاده از تابلوهای مخصوص اندازه‌گیری می‌کند (مشابه تست‌های بینایی که در هنگام اخذ گواهینامه رانندگی انجام می‌شود) همان معاینه چشمی است با اسمی دیگر. اما باید توجه داشت که چشم پزشک در واقع علاوه بر تست بینایی، چشم شما را از نظر بیماری‌های دیگری نیز که ممکن است علائم زودرس نداشته باشند ولی نیاز به درمان زودرس دارند، معاینه می‌کند. بنابراین معاینه کامل چشمی بسیار بیشتر از یک تست بینایی است.

چه کسانی باید معاینه چشمی شوند؟
       صرف‌نظر از سن و سلامت جسمانی، هر شخصی باید به‌صورت دوره‌ای و منظم معاینه چشمی شود. در بزرگسالان معاینه چشمی از جهت درست بودن شماره عینک و تشخیص زوردس بیماری‌ها اهمیت دارد. در کودکان، معاینه چشمی نقش بسیار مهمی در تکامل بینایی کودک دارد. از آنجایی‌که بینایی نقش مهمی در فرآیند یادگیری کودکان دارد، اهمیت معاینات دوره‌ای در کودکان دوچندان است. مشکل بینایی کودک گاهی خود را به‌صورت افت تحصیلی و مشکل در انجام تکالیف مدرسه نشان می‌دهد. در بسیاری موارد، کودکان به این دلیل که نمی‌دانند دید «طبیعی» چگونه باید باشد، شکایتی از دید خود ندارند. اگر کودک شما از نظر درسی در مدرسه مشکل دارد یا در خواندن و یادگیری دچار مشکل است، حتما باید جهت اطمینان از عدم مشکلات چشمی معاینه شود.

Choosing Wisely
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: