کد خبر: ۱۲۱۵۲۷
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 01
شفا آنلاین>حوادث پزشکی>این روزها تگزاس سخت در پی توضیح افزایش بی‌سابقه مرگ مادران است. این ایالت بالاترین میزان مرگ‌ومیر مادران در ایالات‌متحده و نیز در جهان توسعه‌یافته را دارد.

دیدگاه‌هایی که به اینجا رسید
      به گزارش شفا آنلاین، اداره ایالت تگزاس همواره در دست محافظه‌کاران جمهوری‌خواه بوده است که به اعمال سیاست‌های سنتی در این ایالت معروف هستند. ازجمله اینکه تگزاس هوادار پروپاقرص انجام حکم‌های اعدام، ممنوعیت سقط‌جنین و بازار آزاد با تمام ابعاد آن بوده است. سال‌هاست که جمهوری‌خواهان می‌گویند درمان کالایی خریدنی است مانند هر کالایی دیگر و بالطبع باید تابع روح بازار آزاد باشد، دخالت دولت در بازار سلامت به‌دوراز روح بازار آزاد و نتیجه نفوذ کمونیست‌ها در نظام سیاست‌گذاری کشور است و باید یارانه‌های سلامت را قطع کرد یا بسیار کاهش داد. دولت بدون دخالت در امر اقتصاد درمان باید با فراهم کردن زمینه‌های رونق اقتصادی کاری کند تا مردم خود بتوانند درمانشان را تامین کنند.

       در پی همین باورها، مسئولان ایالتی در سال 2011 تصمیم گرفتند یارانه‌های سلامت مادران در کلینیک‌هایی که افراد کم‌درآمد را درمان می‌کردند، به کمتر از نصف برسانند و نتیجه این سیاست امروز دوبرابر شدن میزان مرگ‌ مادران بعد از یک دوره سه‌ساله شده است. البته سیاست کاندیدای جمهوری‌خواهان دراین‌باره متناقض است: ترامپ با اذعان به لزوم حمایت از برنامه‌های تنظیم خانواده بر کاهش بودجه این برنامه‌ها تاکید دارد.

استثنایی در جهان توسعه‌یافته
       مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد میزان مرگ مرتبط با پیچیدگی‌های پزشکی در مادران تگزاسی بین سال‌های 2010 تا 2014 دو برابر شده است. برخی ناظران دلیل این امر را کاهش بودجه برنامه‌های تنظیم خانواده و برنامه‌های دیگر بهبود سلامت زنان از سوی مسئولان جمهوری‌خواه ایالت می‌دانند. از سویی، مسئولان ایالت که به‌طور سنتی همواره از جمهوری‌خواهان بوده‌اند در تریبون‌ها چیز دیگری می‌گویند، مثل ریک پری فرماندار سابق تگزاس: «در تگزاس، ما به زندگی بها می‌دهیم.»

       گزارشی که در ماه سپتامبر در نشریه مامایی و زنان چاپ شده است، می‌گوید بعد از یک افزایش متوسط بین سال‌های 2000-2011 میزان مرگ مادران به دلیل مشکلات حاملگی بین سال‌های 2011-2012 ناگهان به شکلی عجیب دو برابر شده است. به نظر کارشناسان، باوجود نبود جنگ، بلایای طبیعی یا تغییرات فاحش اقتصادی دو برابر شدن میزان مرگ مادران در یک دوره دوساله در ایالتی که سالانه حدود 400 هزار تولد در آن صورت می‌گیرد بعید به نظر می‌آید. برای بررسی بیشتر موضوع و درک بهتر این پدیده عجیب، تحقیقات آینده باید بر اساس گروه‌های قومی ملی انجام شود. درهمین حال، فعالان اجتماعی عرصه سلامت معتقدند کاهش بودجه کلینیک‌هایی که بار درمان طبقات نیازمند را بر دوش داشته‌اند سبب افزایش میزان مرگ‌‌ها شده است.

       سارا ویت، سخنگوی کمپین معترضان، می‌گوید کاهش بودجه درمانگاه‌ها نقطه عطفی در نظام سلامت و درمان برای زنان بوده است. «موضوع این است که حالا پیدا کردن جایی برای اولین ویزیت بعد از حاملگی و ارجاعات پیش از تولد دشوارتر شده است.»

سوالی که بی‌جواب مانده
       درست است که تگزاس متهم اصلی است، اما آمارها نشان می‌دهند میزان مرگ مادران در بقیه قسمت‌های کشور هم از قبل بیشتر شده است و جایگاه ایالات‌متحده از این نظر از سایر کشورهای صنعتی پایین‌تر است در حقیقت بنا بر اظهار سازمان جهانی بهداشت، ایالات‌متحده تنها کشور توسعه یافته است که میزان مرگ مادران بین سال‌های 1993-2013 در آن بیشتر شده است. هرچند 99 درصد از مرگ‌های مادران در کشورهای درحال‌توسعه اتفاق می‌افتد، اما در میان کشورهای توسعه‌یافته ایالات‌متحده بالاترین حد مرگ‌های مادران را دارد. سایر کشورهایی که شاهد افزایش میزان این پدیده بوده‌اند شامل افغانستان، بوتسوانا و چاد هستند. به نظر کارشناسان، در ایالات‌متحده، نژاد و فقر نقشی مهم در ایجاد آسیب‌پذیری بیشتر نسبت به بحران‌های سلامت در مادران ایفا می‌کند. فقر در این کشور رابطه‌ای تنگاتنگ با افسردگی، آسم، چاقی و دیابت دارد.

       در تگزاس، اولین حمله به برنامه والدین و سایر کلینیک‌های تنظیم خانواده در سال 2011 وقتی شروع شد که سیاستمداران تصمیم گرفتند بودجه این برنامه‌ها را 66 درصد کاهش دهند. پول باقیمانده مستقیم روانه مراکز سلامت اجتماعی و اداره‌های سلامت بخش شد که درمان‌های کلی را تدارک می‌بینند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند اغلب شهروندان آمریکایی با قطع بودجه برنامه والدین که از مالیات‌های آن‌ها تامین می‌شود هستند. نظرسنجی USA today نشان می‌دهد در برابر 65 درصد موافق ادامه کمک‌ها، 29 درصد عقیده داشتند یارانه‌ها برای برنامه باید کم شود. مطالعه‌ای که در نشریه پزشکی نیوانگلند در اوایل امسال منتشر شد، نشان می‌دهد یکی از عواملی که مرگ مادران را افزایش می‌دهد کاهش دسترسی زنان طبقات کم‌درآمد به کنترل‌های کارآمد و با قیمت معقول برای تولد نوزادانشان است. در آمریکا سالانه 600 زن به دلیل پیچیدگی‌های بارداری در زمان بارداری یا تولد یا کمی بعدازآن می‌میرند. مرگ‌های مرتبط با بارداری مرگ زنان طی دوران بارداری‌ای ظرف یک سال بعد از پایان آن به دلیل پیچیدگی‌های این دوره هستند، سلسله اتفاقاتی که با آغاز بارداری شروع می‌شوند یا تشدید یک وضعیت غیر مرتبط با فیزیولوژی که بر بارداری اثر می‌گذارد.

مرگ‌ومیر مادران در جهان
       بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، سالانه در جهان حدود 303 هزار زن طی دوران بارداری و 7/2 میلیون کودک در 28 روز اول تولد می‌میرند و 6/2 میلیون هم مرده به دنیا می‌آیند. اغلب مرگ‌های نوزادان با بهبود کیفیت مراقبت و درمان طی دوران بارداری و کودکی قابل‌پیشگیری هستند. تقریبا تمامی مرده‌زایی‌ها و مرگ نیمی از نوزادان هرگز گزارش نمی‌شوند، به‌این‌ترتیب ارقام ثبت نمی‌گردند و بررسی هم روی آن‌ها انجام نمی‌شود. به‌این‌ترتیب کشورها اغلب تعداد تلفات یا دلیل وقوع را نمی‌دانند و درنتیجه قادر به انجام اقدامات موثر و به‌موقع در جلوگیری از آن نیستند. قدم اول برای بهبود سلامت مادران و نوزادان داشتن ارقام واقعی است.
Independent
برچسب ها: مادران ، تگزاسی ، مرگ
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: