کد خبر: ۹۸۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۰ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 24
شفا آنلاین>سلامت>مدیرکل دفتر سلامت جمعیت ،خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بر اساس برنامه ها و تمهیدات این وزارتخانه، مرگ و میر مادران باردار تا سال 1408 در ایران به صفر می رسد.
به گزارش شفا آنلاین،محمداسماعیل مطلق چهارشنبه در حاشیه نشست منطقه ای مدیران گروه سلامت خانواده و کارشناسان مسئول باروری سالم 59 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی کشور در آبادان در جمع خبرنگاران، مرگ و میر مادران و کودکان را از چالش های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواند.

وی افزود:هم اکنون میزان مرگ و میر کودکان 13.8 در هر هزار تولد زنده است که تلاش می شود در برنامه ششم توسعه این نرخ به هفت در هر هزار تولد زنده و تا سال 1408 نیز به صفر کاهش یابد.
وی میزان استاندارد جهانی 'باروری کلی' را 2.1 کودک به ازای هر زن اعلام کرد و افزود:طبق آخرین آمار ارائه شده در سال 1390 نرخ باروری کلی در کشور 1.8 کودک به ازای هر زن است.
وی با تشریح عوامل کاهش نرخ باروری کلی در کشور، گفت: افزایش سن ازدواج، کاهش آمار ازدواج و افزایش طلاق در کاهش نرخ باروری کلی مؤثر است.
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان هشدار در خصوص افزایش شتاب مرگ و میر در بین سنین 15 تا 27 سال در کشور، اظهارکرد: عوامل ترافیکی و بیماری های روحی و روانی بیشترین سهم را در مرگ شهروندان در این سنین به خود اختصاص داده، که با برنامه ریزی و هماهنگی با سایر دستگاه های مرتبط به ویژه وزارت ورزش و جوانان، آموزش و پرورش، و جمعیت هلال احمر این عوامل کاهش یافته و شاخص امید به زندگی در کشور افزایش یابد.
وی گفت:از اقدامات وزارت بهداشت و درمان بویژه در 2.5 سال گذشته، کاهش مرگ و میر نوزادان است و بر اساس آمار بهداشت جهانی، شاخص مرگ و میر نوزادان حدود 12 در هر یکهزار تولد است که این رقم هم اکنون در کشور 9.5 در هر یکهزار تولد زنده است.
وی در ادامه از کاهش 20درصدی مرگ و میر در بین افراد 30 تا 70 سال در کشور خبر داد و اظهارکرد: مرگ مادران باردار به 20 در هر 100هزار تولد زنده کاهش یافته است.

** تدوین آموزش های فرزندآوری مبتنی بر سلامت خانواده
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه روند تک فرزندی در کشور در سال هایی افزایش یافت، گفت:این موضوع، موجب آسیب های اجتماعی به جامعه می شود.
مطلق ادامه داد: فاصله تولد نخستین فرزند و شروع زندگی مشترک به 3،5 سال و میانگین فاصله زمانی بین فرزند اول و دوم به بیش از پنج سال افزایش یافته است؛ از سویی میانگین سن ازدواج نیز افزایش یافته و این مشکلات نیز، ضمن ایجاد مخاطراتی در سلامت مادر و کودک، بر سلامت جسمی و روانی خانواده نیز اثر گذار است.
وی آموزش به والدین دارای فرزند کمتر از دو سال و آگاهی بخشی به آنها برای پیامدها و مشکلات تک فرزندی را از اقدامات این دفتر خواند.
وی تقویت و ارتقای آموزش های تکمیلی پس از ازدواج، نهایی سازی بسته خدمتی پس از ازدواج در راستای تحکیم بنیان خانواده و تامین مهارت های لازم و برقراری ارتباطات عاطفی، فرهنگی، زناشویی بین زوجین را از برنامه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دانست.
نشست منطقه ای مدیران گروه سلامت خانواده و کارشناسان مسئول باروی سالم 59 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی کشور به مدت دو روز در هتل کاروانسرای آبادان برگزار شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: