کد خبر: ۱۲۱۳۵۷
تاریخ انتشار: ۰۵:۴۵ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 31
شفا آنلاین>سلامت>یافته‌های محققان در تحقیقی جدیدی که در 2015 ENDO در انجمن سالانه غدد درون‌ریز ارائه شد، نشان می‌دهد که تنها نیم ساعت کمبود خواب می‌تواند عواقب طولانی‌مدتی را بر وزن بدن و متابولیسم آن بر جای بگذارد.
به گزارش شفا آنلاین،  به منظور این مطالعه محققان از کالج پزشکی کورنل ویل در دوحه قطر 522 بیماری را که اخیرا مبتلا به دیابت نوع 2 بودند، مورد مطالعه قرار دادند. در آغاز مطالعه قد و وزن شرکت‌کنندگان و دور کمر آن‌ها مورد سنجش قرار گرفت.

همچنین حساسیت آن‌ها به انسولین نیز بررسی شد. از شرکت‌کنندگان درخواست شد که خوب بخوابند و درنتیجه عمق خواب آن‌ها اندازه‌گیری شد. شرکت‌کنندگانی که در هفته کمتر خوابیده بودند به میزان 72 درصد بیشتر مستعد چاق شدن بودند. با پیگیری‌های 6 ماهه ارتباطی معنادار بین چاقی و کمبود خواب و مقاومت به انسولین پیدا شد. درنتیجه پیگیری‌های 12 ماهه، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که هر 30 دقیقه کمبود خواب در هفته می‌تواند 17 درصد ریسک چاقی و 39 درصد خطر مقاومت به انسولین را افزایش دهد.

        پروفسور شهراد طاهری از دوحه قطر در این خصوص می‌گوید: «درحالی‌که مطالعات قبلی ارتباطی را بین بدخوابی و چاقی و دیابت کشف کرده بود ما به این نتیجه رسیدیم که کمبود خواب به میران نیم ساعت نیز می‌تواند تاثیر زیادی بر مقاومت به انسولین و چاق شدن بگذارد. دانشمندان این‌طور اظهار کردند که خواب و دیگر فاکتورهای موثر برای مبارزه با بیماری‌های متابولیکی در آینده مدنظر قرار خواهد گرفت. آن‌ها اضافه می‌کنند که بهداشت خواب و آموزش آن می‌تواند یک جزء کلیدی برای تلاش‌های آینده به منظور کنترل سوخت‌وساز بدن باشد. بیشتر مردم معمولا در طول هفته کمبود خواب دارند و این قضیه به علت تعهدات اجتماعی کاری آن‌ها است و سعی می‌کنند تا به جبران کمبود خواب خود در تعطیلات آخر هفته بپردازند.»

       پروفسور طاهری توضیح می‌دهد که این کمبود خواب مرتبا افزایش می‌یابد که درنهایت پیامدهایی روی سیستم متابولیکی بدن بر جای می‌گذارد.

       کمبود خواب در جامعه مدرن امروز به‌عنوان یک مشکل عمده در حال گسترده شدن است. نتایج ما نشان‌دهنده این است که خواب کافی داشتن می‌تواند منفعت‌هایی را برای داشتن دور کمر کمتر و متابولیسم بهتر برای ما به همراه داشته باشد. ازاین‌رو دخالت دادن خواب برای کاهش وزن و در بیماری دیابت می‌تواند در روند بهبودی تاثیری بسزا داشته باشد. در ماه فوریه دانشمندان از دانشگاه شیکاگو آمریکا نتایج تحقیقات خود را در رابطه با کمبود خواب و دیابت در مجله دیابت‌شناسی منتشر کردند. تیم تحقیقاتی شیکاگو اظهار کرد که تنها 4 ساعت خواب کافی در شب می‌تواند به تراز شدن سطح اسیدهای چرب و جلوگیری از بالا و پایین رفتن آن‌ها در خون کمک فراوانی نماید.

       در ماه دسامبر گذشته نتایج پژوهشی در ژورنال پدیاتریکز منتشر شد که ارتباط کمبود خواب مزمن و مشکلات تنفسی در کودک را نشان می‌داد و این که این مشکلات به چاق شدن کودک در 15 سالگی می‌انجامد. نویسنده این مقاله پروفسور کارن بانوک از کالج پزشکی اینشتین در نیویورک این‌طور اضافه می‌کند که اختلال خواب کودک منجر به چاقی او در بزرگ‌سالی می‌گردد درنتیجه این امر برای والدین ضروری است که از اختلالات خواب و کم‌خوابی در کودک خود پیشگیری کرده، درنتیجه اقدام صحیح بایستی صورت گیرد و از چاق شدن بچه در آینده جلوگیری شود. او می‌گوید: «چاقی کودکان در نیویورک به میزان 17 درصد به‌طور معلق باقی‌مانده است و ما امیدواریم که تلاش‌های ما در جهت کاهش عوامل خطر تاثیری شگرف بر سلامت عمومی جامعه به همراه داشته باشد.»
منبع:MNT
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: