کد خبر: ۱۲۱۳۴۲
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۶ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 31
شفا آنلاین>حوادث پزشکی> در حال حاضر، ویروس HIV و ایدز جدی‌ترین بیماری عفونی و ویروسی است که هنوز هم بشر را از پا می‌اندازد و درمان کامل آن با وجود پیشرفت‌های سریع بیماری قطعی نشده است.
  طبق هشتمین گزارش سازمان ملل در ژوئن سال 2016 در حال حاضر 36 میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا هستند، 250 هزار نفر از آنها دارویی مصرف نمی‌کنند و سالانه 2 میلیون نفر به این علت جان خود را از دست می‌دهند.

       شاید درمان کامل ویروس ایدز قطعیت نداشته باشد، اما واکسن آن اهمیت زیادی دارد. ما تحقیقات زیادی در دو مرکز پژوهشی تایلند و آمریکا روی این ویروس انجام دادیم. آن را تا جایی که امکان داشت ضعیف کردیم و بعد از انجام تست‌ها و آزمایش‌های زیاد روی حیوانات از داوطلبین انسانی کمک گرفتیم که اغلب از خانواده‌های مبتلایان بودند و می‌خواستند در راه پیشرفت این بیماری کمک کنند.

       پس از تزریق ویروس تضعیف شده، مقدار زیادی پروتئین وارد بدن این داوطلبین کردیم تا از بروز آنتی‌بادی جلوگیری کند. متاسفانه این آزمایشات شکست خورد و به نتیجه‌ای نرسید. ابتدا این تحقیقات در آمریکا شروع شد و پس از آنکه با شکست مواجه شد یک تیم پزشکی در تایلند آن را ادامه داد که باز هم نتیجه‌ای نگرفت.

       پس از آن یک کمپانی دارویی اروپایی از پروتئین‌های متفاوتی استفاده کرد تا نتیجه بهتری بگیرد. اما باز هم با شکست مواجه شد. تیم تایلندی با استفاده از ایده کمپانی دارویی میزان آنزیم‌ها و نوع برخی از آنها را تغییر داد تا اثربخشی بهتری بگیرد. در نهایت 10 درصد پیشرفت مشاهده شد.

       این نتایج شاید آنچه نبود که از ابتدا در نظر داشتیم اما با توجه به ناامیدی‌های چند سال گذشته، برای محققین امیدواری خوبی به حساب می‌آید و ما هم تمرکز خود را روی همین آنزیم‌ها گذاشته‌ایم. واکسن نمونه‌ای که ما در حال حاضر ساخته‌ایم در بهترین حالت خودش در بهترین نمونه‌ها تا 85 درصد پاسخگو است و نمی‌توانیم به مردم این امید را بدهیم که می‌توانند تا یکی دوسال دیگر به مراکز درمانی رفته و در اولین فرصت به خود و فرزندشان واکسن ایدز بزنند.

       در حال حاضر فاز سوم تحقیقات در تایلند در حال شروع است. تیم تحقیقاتی هنوز نهایی نشده است و مواد مورد نیاز ما هم به صورت کامل در دست نیست. سرعت تحقیقات ما با میزان گسترش روزانه این ویروس در کشورهای آفریقایی نیست. با این حال در تلاش هستیم تا در این دوره از تحقیقات نتایج بسیار بهتری داشته باشیم تا نسل آینده چیزی از ایدز نداند. همانطور که نسل ما چیزی از طاعون نمی‌داند. سپید
جوان جوزف مان
ویروس شناس، استاد دانشگاه بارسلونا
برچسب ها: واکسن ، ایدز ، شکست
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: