کد خبر: ۱۲۱۱۲۸
تاریخ انتشار: ۰۴:۴۵ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 29
شفا آنلاین>اجتماعی>رفت‌وآمدهای پرازدحام و طولانی‌مدت به محل کار و خانه ازجمله مسائل مطرح در جامعه امروز بریتانیا است.
به گزارش شفا آنلاین،محققان عقیده دارند مسیرهای طولانی از جهات مختلف سلامت جسم و روان شهروندان را تهدید می‌کنند، از خوردن غذاهای پرکالری و ناسالم در ایستگاه‌ها گرفته تا ایستادن‌های طولانی و فشار عصبی که برمسافران شهری اثر می‌گذارد. هرچند مسئولان شهر لندن درپی ارائه راه‌حل‌هایی برای این موضوع هستند، اما آمارها نشان می‌دهند این مشکل سیر صعودی دارد. انجمن سلطنتی سلامت عمومی اعلام کرد بریتانیایی‌ها در مسافرت‌های شهری مکرر مقدار زیادی هله‌هوله می‌خورند. حدود 3میلیون بریتانیایی 2 ساعت در روز یا بیشتر را در مسافرت‌های شهری به‌سر می‌برند.

       بریتانیایی‌ها برای رفتن و بازگشت از محل کارشان هفته‌ای 800 کالری بیشتر مصرف می‌کنند و این کالری اضافه توسط هله‌هوله یا فست‌فودهای ارائه‌شده در ایستگاه‌های قطار شهری وارد بدن آنها می‌شود.

       انجمن سلطنتی که تحقیقی را درباره مسافرت‌های شهری سامان داده است، می‌گوید مسافرت‌های شهری طولانی‌تر به‌دلیل افزایش فشار، کاهش ساعات خواب و فعالیت‌های بدنی و ایجاد اشتیاق به خوردن غذاهای ناسالم عمر را کوتاه‌تر می‌کند. براساس این تحقیق از 1500نفر، دوپنجم این افراد به‌دلیل مسافرت‌های شهری کمتر ورزش می‌کنند، همچنین آمدوشد در شهر باعث شده آنها کمتر بخوابند و حدود یک‌سوم هم گزارش کرده‌اند که این کار باعث خوردن بیشتر فست‌فودها یا هله‌هوله‌ها می‌شود.

       اما لوید، مدیر تحقیق عقیده دارد: «مسافرت‌های شهری ایجاد فشارهای زیادی می‌کند، در روز هزاران مسافرت درون‌شهری داریم که باعث می‌شوند افراد چاق شوند، در این موضوع هم نوع آگهی‌ها و هم غذاهای دردسترس نقش دارند. طبیعی است که بسیاری از افراد برای رفع احساس کسالت یا فشار به غذاهای دردسترس رو بیاورند، اما وقتی صحبت از یک جمعیت کثیر باشد این استراتژی باعث افزایش وزن و چاقی می‌شود.» در نظرسنجی از افراد پرسیده شد از بین 12 مورد پیشنهادی کدام موارد را حین سفرهای شهری بیشتر می‌خورند و با جمع‌بندی کالری‌ها محققان به عدد 767 کالری در هفته رسیدند. محبوب‌ترین غذای مسافران درون‌شهری بریتانیا اول محصولات شکلات بارها و بعد غذاهای سرخ‌کردنی بود. موارد بعدی نوشابه‌های گازدار، غذاهای فست‌فود، شیرینی‌های کره‌ای و الکل بوده‌اند. باتوجه به محدودیت فهرست ارائه‌شده محققان احتمال می‌دهند میزان کالری بیش از 800 باشد.

       انجمن سلطنتی خواهان محدودیت در فروش غذاهای ناسالم در ایستگاه‌های تردد شهری و اختصاص جایزه‌ای برای ارائه غذاهای سالم است تا بتوان تردد سالم‌تر و آسوده‌تری برای مسافران شهری ایجاد کرد.

حل مسئله از راه‌هایی دیگر
       محققان به این نتیجه رسیده‌اند که مهم‌ترین مشکلات مسافران شهری تاخیر، حجم زیاد مسافر و رفتار غیراجتماعی است. برای مبارزه با این پدیده‌ها کارفرمایان باید نرمش بیشتری به خرج دهند و میزان کار در خانه تا حد ممکن افزایش یابد. انجمن سلطنتی ازجمله به این نتیجه رسیده است که سه‌پنجم شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند ساعات کار شناور و انعطاف‌پذیر به بهبود سلامت و تندرستی آنها کمک می‌کند. کمتر از 9درصد از مشاغل خوب در بریتانیا ساعات انعطاف‌پذیر دارند.

       آمارها نشان می‌دهند متوسط زمان رفت و برگشت از محل کار در بریتانیا حدود 55 دقیقه است. آمارهای مجمع اتحادیه‌های بازرگانی بریتانیا (تی‌یوسی) نشان می‌دهند تعداد افرادی که در مسیر رفت و برگشت به محل‌های کار خود 2 ساعت یا بیشتر در راه می‌مانند طی دهه گذشته 72درصد افزایش داشته و به بیش از 3میلیون نفر و افرادی هم که 3 ساعت یا بیشتر در راه می‌مانند در دهه گذشته با رشدی 75درصدی از 500هزار نفر به 880هزار نفر رسیده است. تی‌یوسی می‌گوید، سیر صعودی اجاره خانه و قیمت بالای خانه همراه با وضعیت شکننده زیربنایی کشور باعث شده مردم در محل‌های دورتر و ارزان‌تر خانه بگیرند. به‌طور مشخص کارکنان با حقوق کمتر بیشتر از سایرین در راه می‌مانند.

       سخنگوی گروه حمل و نقل ریلی بریتانیا می‌گوید: «ما می‌دانیم که سفرهای درون‌شهری پردغدغه است، چه با قطار باشد یا خودرو یا اتوبوس. شرکت تصمیم دارد بخشی از 50میلیارد پوند برای ارتقای صنعت ریلی را به هرهفته ساخت 12 کابین نو اختصاص دهد تا هم صندلی‌های بیشتری داشته باشیم و هم بتوانیم مسافران را بیشتر و سریع‌تر جابه‌جا کنیم. امروز، کیفیت، انتخاب بهتر و سالم‌تر بیشترین گزینه‌های موردنظر برای غذاهای ارائه‌شده در ایستگاه ها است.» به‌نظر دبیرکل تی‌یوسی، «کارفرمایان باید متوجه باشند که بسیاری از کارکنان آنان ساعت‌های رو به افزایشی را برای آمدوشد به محل کار سپری می‌کنند. ایجاد مشاغلی با ساعات کار انعطاف‌پذیر و در خانه می‌تواند از ساعات و هزینه تردد مردم کم کند. این نه‌تنها به نفع کارکنان است، بلکه از ازدحام وسایل نقلیه عمومی هم کم می‌کند.» سخنگوی تردد شهری هم می‌گوید دولت برای کاهش زمان مسافرت‌های درون‌شهری و بهبود وضعیت تردد منابع مالی بیشتری را برای تولید واگن‌های بیشتر، برقی کردن مسیرهای شبکه‌های ریلی و بازسازی بسیاری از خطوط اصلی ریلی اختصاص داده است. مشکل تردد به سر کار فقط محدود به شهرها و نیز نوع غذای ارائه‌شده در ایستگاه‌ها نمی‌شود. آمارها نشان می‌دهند ازدحام واگن‌های وسایل نقلیه سبب شده که 139هزار کارمندی که برای کار از حومه لندن به شهر می‌روند در مسیر بایستند. ازدحام تنها عامل آشفتگی مسافران نیست، عوامل دیگری چون تاخیرهای دائمی، در بریتانیا روزانه 57 قطار با تاخیرهای چشمگیر راه می‌افتند. قیمت بلیت که گران‌ترین در اروپا است نیز مزید بر علت شده است.
منبع: Guardian
برچسب ها: سفر ، درون شهری ، چاق
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: