کد خبر: ۱۲۱۱۱۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۰ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 28
شفا آنلاین>سلامت>چهره ماندگار پزشکی در حوزه بیماری های عفونی گفت: 85 درصد عفونت های فصلی، ویروسی هستند و نیازی به مصرف آنتی بیوتیک ندارند اما متاسفانه پزشکان برای این بیماری ها، آنتی بیوتیک تجویز می کنند.

به گزارش شفا آنلاین، پروفسور علیرضا یلدا روز یکشنبه در ششمین کنگره تخصصی استانداردهای تجهیزات پزشکی و مواد حوزه کنترل عفونت و استریلیزاسیون افزود: متاسفانه برخی پزشکان داروها را نمی شناسند و بطور شفاهی یادمی گیرند که مثلا جنتامایسین (نوعی داروی آنتی بیوتیکی) موثر است و آن را تجویز می کنند.

وی خاطرنشان کرد: آماری در آمریکا نشان می دهد که یک سوم بیمارانی که به بیمارستان ها و درمانگاه ها مراجعه می کنند دچار عوارض دارویی هستند و برخی از این افراد هم بستری می شوند و برخی نیز در این میان، جان خود را از دست می دهند.
وی با اشاره به این جمله که «داروها اگر سم نباشند، غذا هم نیستند» ، گفت: اکنون این سئوال مطرح می شود که آیا پزشکان هنگام دارو نوشتن، احتیاط می کنند و آیا در این نسخه نویسی ، تقوا و پرهیزکاری دارند.
این متخصص بیماری های عفونی از پزشکان خواست که هنگام تجویز دارو، حتما آن دارو را بشناسند به ضرورت تجویز آن فکر کنند و در تجویز نسخه تقوا و پرهیزکاری داشته باشند و در نسخه های خود بطور بی رویه ، چندقلم دارو تجویز نکنند.
وی یادآور شد: استافیلوکوک ها (نوعی باکتری) یکی از مهم ترین عفونت ها هستند که موجب رشد مقاومت آنتی بیوتیکی شده اند بطورمثال پروتزهایی که در بدن گذاشته می شوند ، استافیلوکوک ها روی سطح این پروتزها، لایه زیستی تشکیل می دهند و موجب می شوند که آنتی بیوتیک به آن محل ، کمتر برسد.
این عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی تاکید کرد: میکروارگانیسم ها ، بسیار مقاوم ، بلا و بیماری زا هستند و اولین دلیل مقاوم شدن میکروب ها نیز مصرف ناقص دارو و تجویز بی رویه آن است.
ششمین کنگره دو روزه تخصصی استانداردهای تجهیزات پزکشی و مواد حوزه کنترل عفونت و استریلیزاسیون در زمان حاضر در سالن همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران در حال برگزاری است.
برپایی نمایشگاه تجهیزات پزشکی و تقدیر از آثار و تحقیقات برتر و پیشگامان تجهیزات پزشکی و مواد حوزه کنترل عفونت از جمله تقدیر از پروفسور یلدا از برنامه های جانبی این کنگره است.

برچسب ها: کنگره ، تجهیزات ، پزشکی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: