کد خبر: ۱۲۰۹۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 27
شفا آنلاین>اجتماعی>داود رشیدی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ایران صبح دیروز 5 شهریور ماه در سن 83 سالگی به علت ایست قلبی درمنزلش درگذشت.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید پفبه ناین درحالیست که این بازیگر پیشکسوت سینما در سال‌های پایانی عمر خود به دلیل بیماری آلزایمر در منزل حضور داشت و آخرین فعالیت هنری او کارگردانی نمایش«آقای اشمیت کیه؟» در سال 90 در تماشاخانه ایرانشهر بود. این بازیگر پیشکسوت سینما زاده ۲۵ تیر ۱۳۱۲ در تهران و دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر است.

 داود رشیدی تحصیلات متوسطه را (به دلیل فعالیت‌های دیپلماتیک پدرش) در ترکیه و پاریس به پایان رساند و تحصیلات دانشگاهی را در ژنو ادامه داد.او فارغ‌التحصیل کنسرواترا ژنو در رشته کارگردانی و بازیگری تئاتر و لیسانس حقوق سیاسی از دانشگاه ژنو داشت.

از جمله نمایش‌هایی که اجرا کرده می‌توان به «درانتظار گودو»، «ریچارد سوم»، «پیروزی در شیکاگو»، «منهای دو»، «آقای اشمیت کیه؟ » اشاره کرد. از جمله فیلم‌های سینمایی که در آنها بازی کرده می‌توان به آثاری چون «کمال الملک»،«ملاقات با طوطی»،«زمهریر» نام برد. او در مجموعه‌های تلویزیونی گوناگونی مانند «ولایت عشق»، «هزار دستان»، «آوای فاخته»، «عطر گل یاس» نیز بازی کرده است. از اولین ساعات انتشار خبر درگذشت داوود رشیدی هنرمندانی چون؛ فاطمه معتمدآریا، لیلا حاتمی، منوچهر شاهسواری،مسعود فروتن،مسعود کرامتی، فرشته طائرپور، علی دهکردی،رضا بابک،ایرج راد، سروش صحت،الهام پاوه نژاد،حسن حامد،فلامک جنیدی،بهرام شاه محمدلو، سیروس ابراهیم زاده،پانته‌آپناهی‌ها، حمید پورآذری،اصغر دشتی در منزل این هنرمند برای عرض تسلیت به احترام برومند(همسرداوود رشیدی) و همچنین خواهران برومند و فرزند او لیلی رشیدی حضور پیدا کردند. پیکر داود رشیدی ظهر جمعه 5 شهریور ماه همزمان با اذان ظهر با همراهی هنرمندان از منزلش به سردخانه بهشت زهرا (س) منتقل شد تا روز یکشنبه 7 شهریور ماه ساعت 9 صبح از مقابل تالار وحدت به قطعه هنرمندان بدرقه شود. محمد علی کشاورز بازیگر سینمای ایران برای همدردی با خانواده داود رشیدی به منزل این هنرمند تازه درگذشته رفت. داود رشیدی که همیشه دوست داشت روزهای جمعه در کنار خانواده و خصوصا نوه‌اش «سینا» باشد، امروز در شرایطی با خانواده‌اش وداع کرد که همه‌ آن‌ها در کنارش بودند. روز جمعه‌ای است که همه خانواده هستند اما آقای میزبان دیگر حضور ندارند. در جای‌جای خانه عکس‌های مختلف خانوادگی و عکسی که برای بزرگداشت داود رشیدی با امضا هنرمندان گرفته شده بود نیز به چشم می‌خورد. ترانه «چرا رفتی» با صدای همایون شجریان پخش می‌شود و هنرمندان و حاضران تحت تاثیر بیشتری قرار می‌گیرند.

       مرضیه برومند از بستگان داوود رشیدی که این روزها به عنوان دبیر جشنواره تئاتر عروسکی مشغول برگزاری این رویداد است، می‌گوید: «به همه بگویید جشن شادی بچه‌ها را خراب نکنند چون «داوود»خودش آدم شادی بود و عاشق شادی بچه‌ها.»

       برومند ادامه می‌دهد:« نمی‌دانم که با این شرایط می‌توانم به جشنواره بیایم یا نه! اما به بچه‌های جشنواره تئاتر عروسکی بگویید چیزی از شادی جشنواره کم نکنند حیف است خوشحالی بچه‌ها را خراب کنیم.» احترام برومند دیگر هنرمند با سابقه تئاتر و قصه‌گوی بچه‌ها و همسر داود رشیدی هم تاکید می‌کند: «هیچ برنامه‌ای را تغییر ندهید همه چیز باید مثل قبل باشد.» مهدی شفیعی اجازه می‌گیرد که آیین پایانی جشنواره تئاتر عروسکی طبق برنامه‌ریزی قبلی روز یکشنبه 7 شهریور ماه برگزار شود و اگر چه این روز همزمان با مراسم خاک‌سپاری رشیدی است، برومند تاکید می‌کند که هیچ خللی در برنامه‌ها ایجاد نشود. عزت الله انتظامی از سال هایی که با داود رشیدی دوستی و همکاری داشته و اینکه این هنرمند به همه کمک می کرده است، گفت:«من ارادت زیادی به او داشتم. او یکی از بهترین همکاران من بود که همکاری نزدیک با او داشتم، متاسفانه زود ما را ترک کرد.»

       اوافزود: «داود رشیدی اطلاعات بسیاری داشت. زبان فرانسه را هم به خوبی بلد بود، شخصیتی داشت که با همه کنار می آمد و درصدد رفع مشکلات دیگران برمی آمد. برای خانواده و دختر او آرزوی صبر دارم.»

       انتظامی ادامه داد: «او یکی از عزیزترین همکاران من بود، وقتی خبر فوت او را شنیدم بسیار غمگین شدم، او یکی از افرادی بود که من با او زندگی کردم و دوستی زیادی با او داشتم.»

       جمشید مشایخی با ابراز تاسف از فوت داوود رشیدی، از ویژگی‌های اخلاقی این هنرمند و سال‌ها رفاقت و همکاری‌شان صحبت کرد و گفت:«این ضایعه را به همسر داوود رشیدی، فرزندان او و جامعه هنری تسلیت می‌گویم. می‌دانم که همسر او خانم برومند بسیار عاشقانه او را دوست داشت و برای او زحمت زیادی کشید. امیدوارم بتواند این ضایعه بزرگ را تحمل کند.»

       او افزود: «من و داوود رشیدی از سال ۱۳۳۹ که او در اداره هنرهای دراماتیک استخدام شده بود با هم آشنا شدیم. او افزود:«ما در آثار زیادی با یکدیگر همکاری داشتیم ولی از زمانی که گروه‌بندی‌های سینمایی و تلویزیونی ایجاد شد، همکاری ما کم شد.»

       مشایخی با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی داوود رشیدی گفت: «داوود یک فرد شوخ و بذله‌گو بود به طوری که وقتی با او همکاری می‌کردم، بسیار لذت می‌بردم. ما در آثار علی حاتمی به خصوص «هزاردستان» مدت زیادی را کنار یکدیگر بودیم. هنگامی که خبر فوت او را شنیدم حالم بسیار بد شد. جالب اینجاست که حدود چهار ماه پیش یکی از جوانان می‌خواست فیلمی بسازد که از من، داوود رشیدی و علی نصیریان دعوت کرد، اما با توجه به اینکه می‌دانستم داوود رشیدی قادر به انجام این کار نیست، به آن جوان گفتم که فکر نکنم داوود بتواند در این پروژه حضور پیدا کند. با این وجود به همسر داوود رشیدی زنگ زدم و از او پرسیدم که آیا او می‌تواند یا خیر؟ که خانم برومند به من گفت داوود با توجه به وضعیت جسمانی خود، قادر به ایفای نقش نیست.» پرویز پرستویی در اختتامیه جشنواره فیلم فجر گذشته سیمرغش را به عزت الله انتظامی، جمشید مشایخی، داود رشیدی، علی نصیریان و محمدعلی کشاورز اهدا کرد، این بازیگر همزمان با عید نوروز امسال به دیدار بزرگانی که همیشه از آنها به عنوان «پنج تن بازیگری» یاد کرده رفت؛ بزرگانی که به اعتقاد او، دیگر در سینمای ایران مانند آنها تکرار نخواهد شد، پرویز پرستویی درگذشت داود رشیدی را پرواز یکی از ستون‌های پنج تن سینما دانست.

       اوگفت: «به شخصه بسیار ناراحت هستم و از شنیدن این خبر حالم بد شد.در طول ساخت سریال «آوای فاخته» شش ماه با ایشان در کرمان زندگی کردم و بسیار آموختم.هم بازیگری و هم منش و معتقدم انسان شریفی را از دست دادیم. بازیگر، مترجمی خوب و کارگردان متبحر تئاتر که برای حرفه‌اش ارزش قائل بود.»

       پرستویی گفت: «بسیار تاسف برانگیز بود که ایشان کسی را نمی‌شناخت و متاسفم یکی از 5 تن بازیگری که همیشه از آنها یاد گرفتم عروج کرد.»

       محمدرضا عارف رییس فراکسیون امید در صفحه اینستاگرام خود روایتی از آخرین دیدارش با این هنرمند منتشر کرد.

       در نوشته محمدرضا عارف آمده است:«استاد داوود رشیدی هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون از میان ما رفت. آقای رشیدی نماد نسلی است که تاریخ هنر ایران به آن افتخار می‌کند. آثار ارزشمندی که استاد رشیدی در آن نقش آفرینی کرد به‌ویژه فیلم‌ها و سریال‌هایی با مضامین تاریخی و مذهبی هیچ‌گاه از یاد و خاطره ها نخواهد رفت.»

       رضا بابک ضمن عرض تسلیت به ملت ایران برای از دست دادن استاد مسلم داوود رشیدی، سخنانش را اینگونه ادامه داد: «استاد داوود رشیدی پدر همه ما، پدرسالار همه ما و پدرسالار حرفه خود بود.»

       او ادامه داد: «وقتی صحبت از داوود رشیدی می‌شود، به یاد می‌آوریم قدم‌های خیر و زیبایی که ایشان برای دوستانش و حتی غریبه‌ها برداشت. داوود رشیدی به همه رو انداخت به خاطر اینکه مشکل فرد دیگری حل شود و هیچ گاه برای خودش روی نمی‌انداخت. درباره‌ این استاد، می‌توان کتاب‌ها نوشت. داود رشیدی تئاتر مدرن را به این مملکت شناساند.» علی دهکردی درباره مراسم تشییع پیکر زنده یاد داوود رشیدی عنوان کرد: «پسر ایشان دکتر فرهاد رشیدی در راه هستند و قرار است فردا به ایران برسند. از پدر این چنینی باید فرزندان این چنینی هم دید. دکتر فرهاد رشیدی از افتخارات بزرگ ایرانیان در عرصه علمی است.»

       ر
برچسب ها: پدر سالار ، سینما ، تئاتر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: