کد خبر: ۱۲۰۸۷۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۰ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 26
شفا آنلاین>سلامت>عضو شورای عالی نظام پزشکی و رئیس طب اسلامی و گیاهان دارویی استان اردبیل گفت: به جای توسعه عطاری بهتر است درمانگاه‌های طب سنتی توسعه پیدا کند.

به گزارش شفا آنلاین، شیوا اسبقیان پیش از ظهر امروز  در مراسم گرامیداشت روز داروساز در اردبیل اظهار کرد: بنده با سابقه بیش از 25 سال در حوزه داروسازی مخالفتی با طب سنتی و گیاهی نداریم بلکه معتقدم سلامت‌کده‌ای که وزارت بهداشت و درمان می‌خواهد در استان‌ها ایجاد کند از روش‌های درمانی طبیعی و سالم بهره گرفته و نسبت به ترویج این روش‌ها اقدام کنند.

وی افزود: این کار سبب می‌شود تا سلامت مردم و محیط کار داروخانه‌ها به شکل مناسب تامین شود و به جای توسعه داروخانه‌های طب سنتی و گیاهان دارویی چه بهتر است که ما در قالب این درمانگاه‌ها و سلامت‌کده‌ها طب سنتی را برای مخاطبان توسعه بدهیم.

عضو شورای عالی نظام پزشکی و رئیس طب اسلامی و گیاهان دارویی استان اردبیل گفت: به جای آنکه عطاری‌ها را توسعه بدهیم بهتر است در هر استان به تعداد مناسب درمانگاه‌های طب سنتی دایر شود تا مراجعان به راحتی بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند.

اسبقیان افزود: بعد از تحصیلات سه ساله همان داروسازان باید داخل سلامت‌کده‌ها و داروخانه‌های طب سنتی و گیاهان دارویی شده و بتوانند فعالیت کنند نه اینکه بخواهیم به صورت گسترده داروخانه‌های طب سنتی و گیاهان دارویی را بی‌جهت و بی‌دلیل توسعه داده و زمینه محدودیت کار برای داروسازان را فراهم کنیم.

وی تصریح کرد: ما داروسازان با تجربه چندین ساله به هموطنانمان خدمات ارائه می‌کنیم به طوری که 70 درصد گیاهان دارویی نیز در این مجموعه‌ها عرضه می‌شود که ضرورت دارد به صورت تخصصی و با همکاری دانشکده‌های علوم پزشکی و انجمن طب سنتی کارگاه‌های آموزشی برگزار کنیم تا این افراد با آگاهی بیشتر بتوانند در همان مجموعه داروخانه‌ها سرویس ارائه کنند.

عضو شورای عالی نظام پزشکی  یادآور شد:‌زمانی که 70 درصد گیاهان دارویی با تشخصی و دقت داروسازان باتجربه در داروخانه‌ها عرضه می‌شود نیازی ندارد که ما عطاری‌ها را توسعه داده و مجوز راه‌اندازی داروخانه به آنها بدهیم در حالی که بهتر است در هر استان درمانگاه تخصصی طب سنتی راه‌اندازی شود.

اسبقیان گفت: ما در شهر اردبیل 95 داروخانه داریم که صاحبان این داروخانه قابلیت آن را دارند از گیاهان دارویی شربت و سایر فرآورده‌ها را تهیه کرده و با تجویز مناسب تحویل بیماران دهند.

فوق تخصص گیاهان دارویی اردبیل گفت: بهتر است وزیر بهداشت در دیدگاه و پیشنهاد خود مبنی بر توسعه داروخانه های گیاهان دارویی، طب سنتی و عطاری‌ها تجدید نظر کند و یکی از روش‌ پیشنهادی را قبول کند.

اسبقیان ادامه داد: ما در حال حاضر در داروخانه بیش از 2هزار قلم دارو می‌فروشیم به طوری که اکثر صاحبان داروخانه‌ها با مشکلات مالی و ناهمگونی دخل و خرج‌ها روبه‌رو هستند که ضرورت دارد در رفع مشکلات داروسازان اقدامات جدی انجام شود.

وی عنوان کرد: در تمام دنیا مردم به خاطر ارزان قیمت بودند به گیاهان دارویی روی می‌آورند درحالی که ما شاهد آن هستیم که گیاهان دارویی در کشور ما به قیمت گرانی به فروش رفته و یا عرضه می‌شود در حایل که ما در این استان می‌توانیم یک کارخانه عظیم داروسازی گیاهی با جذب سرمایه‌گذاران فراهم کنیم که بهتر است در این باب گام های جدی برداشته شود.

عضو شورای عالی نظام پزشکی یادآور شد: وجود 150 گونه گیاهان دارویی را به وفور در سطح دشت‌ها و دره‌ها از گل گاوزبان گرفته تا بابونه، کتیرا و و... شاهد هستیم که ما در سال‌های گذشته پیشنهاد راه‌اندازی کارخانه فرآوری و تولید این گیاهان دارویی به محصولات باارزش را ارائه کردیم اما متاسفانه طر‌ح‌های پیشنهادی که اشتغالزا و ارزآور برای استان اردبیل است در قفسه‌های ادارات خاک می‌خورد.

اسبقیان به برگزاری مراسم روز داروساز اشاره کرد و گفت: 5 شهریور سالروز تولد حکیم زکریای رازی به نام روز داروساز نامگذرای شده که امیدواریم داروسازان ما بتوانند در عرصه کار سخت، سنگین و طاقت‌فرسای خود با توان و پشتکار بیشتر فعالیت کنند.

وی اظهار کرد: در این مراسم از 100 نفر از پیشکسوتان و اعضای انجمن داروسازان، متخصصان و مسؤولان استانی دعوت کردیم تا حضور پیدا کنند تا انگیزه‌ای باشد که داروسازان به همراه خانواده‌هایشان در این مراسم گرد هم آمده و از فضای فراهم شده استفاده کنند.

برچسب ها: طب سنتی ، عطاری ، درمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: