کد خبر: ۱۲۰۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 25
شفاآنلاین>سلامت>یک فیزیوتراپیست با تشریح مزایای درمان‌های دستی که «دردها» را کاهش می‌دهد، گفت: درمان دستی می‌تواند علاوه بر محل جراحت، بر روی سیستم درد واقع در کانال نخاعی، اثر مهار کننده داشته باشد. همچنین این روش باعث بهبودی سریع تر و صرف هزینه کمتری نیز می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین : فیزیوتراپیست حمید روحانی درباره درمان‌های دستی یا منوال تراپی در فیزیوتراپی اظهار داشت: واژه "درمان دستی" به روش درمانی عضلات، تاندون ها،رباط ها و مفصل‌ها با استفاده از دست گفته می‌شود. لمس انسان، یک عنصر ضروری در روش و فلسفه درمان به حساب می‌آید و دلیل خوبی هم دارد. بیماران نسبت به درمان‌های دستی وقتی که با تمرین و آموزش همراه باشد، پاسخ مثبتی می‌دهند. این کار باعث بهبودی سریع تر و صرف هزینه کمتری می‌شود.

وی ادامه داد: منوال تراپی یا درمان دستی گروه وسیعی از انواع تکنیک‌های پیچیده است که به وسیله دست و توسط فیزیوتراپیست‌های آموزش دیده و با مهارت انجام می‌شود. این تکنیک‌ها می‌تواند شامل دستکاری یا به حرکت واداشتن بافت نرم و مفصل‌های اسکلتی شود. هدف از درمان دستی، کاهش درد و افزایش عملکرد است.

عضو هیأت مدیره انجمن فیزیوتراپی کردستان تصریح کرد: آگاهی فیزیوتراپیست‌ها از بیومکانیک بدن انسان و نحوه بوجود آمدن اختلالات فیزیکی در سیستم اسکلتی بدن، راهکارهای درمانی آنها را از طریق روش‌های فیزیکی و حرکتی فراهم کرده است.

روحانی تصریح کرد: امروزه در دنیا مکاتب مختلفی از رشته‌های پزشکی در زمینه درمان‌های دستی به فعالیت علمی‌ و تحقیقاتی و معالجه بیماران مشغول هستند. از چندین سال قبل که رشته فیزیوتراپی به‌عنوان یکی از رشته‌های تخصصی بالینی قدم به عرصه تشخیص و معالجه بیماران گذاشت، انقلابی در مداوای بیماران مبتلا به اختلالات سیستم عضلانی-اسکلتی بوجود آورد.

تاثیرات درمان دستی

وی ادامه داد: برای درمان دستی، چهار اثر اصلی پیشنهاد شده است: مکانیکی، نوروفیزیولوژیکی، بیوشیمیایی و روانشناسی. از لحاظ مکانیکی، حرکت دادن غیر فعال مفصل موجب کشش عضلات، رباط ها و کپسول مفصلی در آن ناحیه می‌شود؛ همچنین می‌تواند اتصال غیر طبیعی بافت‌ها به همدیگر را که در نتیجه جراحت و یا التهاب ایجاد شده است، از بین ببرد و در نتیجه دامنه حرکتی بافت را افزایش دهد. این بهبودی با وادار کردن بیمار به انجام تمرینات ورزشی خاص ممکن می‌شود.

این فیزیوتراپیست خاطرنشان کرد: اثر درمان دستی بر مکانیسم‌های نوروفیزیولوژیکی در مقالات تحقیقاتی ذکر شده است و اعتقاد بر این است که درمان دستی می‌تواند علاوه بر محل جراحت، بر روی سیستم درد واقع در کانال نخاعی، اثر مهارکننده داشته باشد. از لحاظ بیوشیمیایی نیز دستکاری مفصل موجب فعال شدن سیستم اپیوئیدی درونی می‌شود و از لحاظ روانشناسی، درمان دستی باعث می‌شود که فرد با به‌دست آوردن نتایج مثبت از این روش، احساس اطمینان و دلگرمی کند. همچنین لمس و دستکاری بافت آسیب دیده به سنجش میزان درد بیمار کمک می‌کند.تسنیم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: