کد خبر: ۱۲۰۵۰۸
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 24
شفا آنلاین>اجتماعی>به گفته سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد، بان کی مون معتقد است این نهاد جهانی مسئولیت اخلاقی برای کمک به قربانیان وبا در هائیتی و خانواده‌هایشان دارد و در تلاش است تا کمک‌های مادی برای آنها تهیه کند.
 به گزارش شفا آنلاین، در روز پنجشنبه، سازمان ملل اولین بار به دخالت احتمالی خود در شیوع وبا به هائیتی طی شش سال گذشته اذعان کرد. آمار این سازمان نشان می‌دهد در این مدت بیش از ۹هزار نفر از مردم هائیتی کشته و بیش از77هزار نفر آلوده شده‌اند. مطالعه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا در سال ۲۰۱۱ نشان داد که نیروهای حافظ صلح سازمان ملل از نپال، جایی که در آن وبا همه‌گیر شده است، علت احتمالی شیوع این بیماری ناشی از آب بودند. نیروهای حافظ صلح که در هائیتی ماموریت داشتند، در نزدیکی یک رودخانه مستقر شدند و فاضلاب خام تخلیه کردند.

       فرهان حق، سخنگوی سازمان ملل در جمع خبرنگاران گفت: «این سازمان در مورد قربانیان شیوع وبا و برای حمایت از هائیتی در غلبه بر این همه‌گیری و ساخت سیستم‌های آب سالم، بهداشت و سلامت مسئولیت اخلاقی دارد.» عفونت وبا که تا به حال در هائیتی در حدود ۱۰۰ سال قبل تا زمان شیوع ۲۰۱۰ ثبت نشده بود، باعث اسهال شدید می‌شود که می‌تواند به کم‌آبی بدن و مرگ بینجامد. به گفته وی، دبیر کل عمیقا از رنج وحشتناکی که مردم هائیتی در نتیجه این شیوع وبا تحمل می‌کنند، متاسف است. بان کی مون به دنبال ۲/۲ میلیارد دلار برای کمپین حذف ۱۰ ساله وبا که او در دسامبر ۲۰۱۲ به همراه رئیس جمهور هائیتی و کشور همسایه، جمهوری دومینیکن آغاز کردند، بود؛ اما کمتر از یک چهارم آن تامین شد. سازمان ملل متحد از نظر قانونی مسئولیت وقوع این همه‌گیری را نپذیرفته است. کمیته مستقلی که توسط بان‌کی‌مون منصوب شدند، پس از بررسی اپیدمی ۲۰۱۱ گزارش کردند به طور قطع مشخص نیست که چگونه وبا به هائیتی رسیده است.
منبع: Reuters
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: