کد خبر: ۱۲۰۴۵۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 23
شفا آنلاین>سلامت>6 برابر متوسط دنیا شکر و 2 برابر دنیا نمک می‌خوریم و در مصرف هروئین هم کم‌رقیب هستیم.
به گزارش شفا آنلاین، سفیدند اما سفیدی‌شان می‌تواند شما را به سیاهی بكشد. نمك، ‌شكر و هروئین سه ضلع مثلث سفید مرگ هستند كه اگرچه دوتای اولی به عنوان یكی از ملزومات خورد و خوراك شناخته می‌شوند اما خطرشان كمتر از گرد سفید سوم یعنی هروئین نیست، به خصوص اینكه به گفته رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای كشور، ایرانی‌ها دو برابر مردم جهان نمك و شش برابر آنها شكر مصرف می‌كنند.
 
مطابق آمارها سرانه مصرف شكر هر ایرانی 30كیلوگرم است، یعنی مردم كشور ما شش برابر میانگین مردم دنیا خوراكی‌های شیرین و شیرینی مصرف می‌كنند. همچنین میزان استاندارد مصرف نمك بین چهار تا پنج گرم در روز است. در حالی كه ایرانیان به طور متوسط روزانه هشت تا 10 گرم نمك مصرف می‌كنند و مصرف سالانه نمك در ایران شش كیلوگرم است، در حالی كه متوسط جهانی آن سه كیلوگرم و چیزی حدود نصف مصرف ماست.
 
از سوی دیگر ما در كشور 105 هزار و 600 نفر مصرف‌كننده هروئین داریم و این افراد حداقل روزی نیم گرم از این ماده مخدر را مصرف می‌كنند. اما اگر به سراغ مضرات شكر و نمك برویم در‌می‌یابیم میزان كشنده بودن نمك، ‌شكر و هروئین به عنوان سه گرد سفید با یكدیگر رقابتی نزدیك دارد و بنا به تعبیر برخی كارشناسان حتی از هروئین كشنده‌تر هستند.
 
نمك بیشتر از هروئین جان ایرانی‌ها را می‌گیرد
 
مطالعه‌ای كه توسط انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی كشور انجام گرفته، نشان می‌دهد دریافت نمك در مردان ایرانی 9 گرم در روز و در زنان هفت گرم در روز است كه حدوداً دو برابر مقدار توصیه شده روزانه است و عمده آن از طریق نان، پنیر و دوغ دریافت می‌شود.
 
نكته جالب آنكه عمده نمك سر سفره به غذا اضافه می‌شود و نزدیك به 30درصد مردم قبل از چشیدن غذا به آن نمك اضافه می‌كنند. به عبارتی 14 درصد از زنان خانوار و 36 درصد مردان سر سفره قبل از تست غذا به آن نمك می‌پاشند.
 
نتایج تازه‌ترین تحقیقات نشان می‌دهد حدود 90 درصد خانوارها نمك را در زمان پخت غذا می‌افزایند. به گفته وزیر بهداشت هم مصرف نمك در كشور ما سه الی چهار برابر كشورهای همجوار است و همین موضوع باعث افزایش سكته در جامعه می‌شود.
 
بنا به تأكید شهرام رفیعی‌فر، رئیس اداره آموزش ارتقای سلامت وزارت بهداشت، نمك، شكر و هروئین به‌عنوان سه سم سفید در جهان شناخته شده‌اند. این درحالی است كه در ایران نمك بیش از هروئین جان مردم را می‌گیرد!
 
ما مردم نمكین !
 
مصرف زیاد نمك از عمده مشكلات تغذیه‌ای مردم ایران است. 10 تا 12 گرم نمك، مصرف روزانه ایرانی‌هاست، حال آنكه این میزان باید پنج گرم در روز باشد؛ پنج گرمی كه به گفته پزشكان بنابر سبك تغذیه‌ای مردم ایران در سایر مواد غذایی وجود دارد. رئیس آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت در این‌باره می‌گوید: پنج گرم نمكی كه بدن به آن نیاز دارد در 310 گرم نان مصرفی روزانه وجود دارد.
 
محمد علوی‌فرد، عضو انجمن صنفی تولیدكنندگان نمك تصفیه ایران می‌گوید: میزان سرانه مصرف نمك در كشور باید براساس استاندارد 375 هزار تُن در سال باشد، درحالی‌كه 900 هزار تن در سال است. بخش زیادی از این 900 هزارتُن مصرف سالانه، در خانه‌ها و در سفره‌های غذایی مردم وجود دارد.
 
تا جایی كه زهرا عبداللهی، مدیركل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت می‌گوید: 80 درصد مردم بر سر سفره‌های‌شان از نمكدان استفاده می‌كنند و همین مصرف روزانه را زیاد می‌كند. مصرف روزانه باید كمتر از یك قاشق غذاخوری باشد، در حالی كه سه‌برابر میانگین جهانی است.
 
بیماری‌های نمكی
 
مصرف بیش از حد نمك از دلایل بالارفتن آمار فشار خون و بیماری‌های قلبی و عروقی در جامعه است. از هر 10 نفر در ایران سه نفر فشارخون دارند و 83 هزار نفر در كشور در رده سنی 30 تا 70 سال بر اثر بیماری‌های قلبی- عروقی، سرطان، دیابت و بیماری‌های تنفسی جان خود را از دست می‌دهند.
 
پزشكان معتقدند با كاهش مصرف نمك 17 درصد از بیماری‌های قلبی و عروقی و 50 درصد از بیماری فشار خون كاسته می‌شود.
 
مصرف نمك تنها یكی از مشكلات تغذیه‌ای مردم ایران است. گفته شده كه یك‌سوم ایرانی‌ها بر اثر تغذیه نامناسب می‌میرند. علی‌اكبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی بنابر آمار از تغذیه نامناسب 78 درصد مردم سخن گفته و معتقد است خوردنِ كم سبزیجات و میوه و مصرف زیاد نمك، شكر و روغن از عمده مسائل در تغذیه ایرانی‌هاست.
 
بد غذا‌تر شده‌ایم
 
به گفته هدایت حسینی، رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای كشور، بررسی جدید برنامه مصرف سبد غذایی مردم ایران در حال انجام است. نتایج تحقیقات اولیه میزان مصرف عوامل خطر تغذیه‌ای را در كشور نشان می‌دهد به طوری كه در پایش‌های مستمر مشخص شد مصرف سه گروه مواد غذایی نمك، شكر و روغن در ایران نسبت به قبل افزایش پیدا كرده است.
 
 گذر تغذیه‌ای در ایران با رشد فزاینده چاقی، بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت همراه است و افزایش اختلالات مقاومت به انسولین، چربی و فشار خون، چاقی شكمی و بیماری‌های قلبی و عروقی ارتباط بسیار نزدیكی با شیوه زندگی و الگوی غذایی مردم دارد.
 
همچنین مطالعاتی كه در ایران انجام گرفته، نشان می‌دهد دریافت بالای چربی‌های ترانس با چاقی شكمی و سرطان سینه ارتباط دارد و منبع دریافت آن غذاهای فرآوری شده و روغن‌های هیدروژنه است.
 
شیرینی تلخ
 
مصرف قند و شكر صنعتی، تنها محدود به خوردن مستقیم این خوراكی‌های نیست بلكه بیشتر مواد غذایی صنعتی از انواع كیك و بیسكویت و شكلات گرفته تا رب و سس و نوشابه‌، حجم كم و زیادی از شكر را در خود جای داده‌اند.
 
این در حالی است كه شواهد جدید منتشر شده در مجله آنلاین قلب نشان می‌دهد كه قند و شكر اضافه شده در غذاهای فرآوری شده برای بیماری‌های قلبی و عروقی و فشار خون بالا بیشتر از نمك ضرر دارد.
 
فشار خون بالا عامل اصلی به‌وجود آمدن بیماری‌های قلبی است. تا كنون، خوردن غذاهای پر‌نمك را در ایجاد فشار خون بالا مؤثر می‌دانستند، اما تحقیقات نشان می‌دهد كه كاهش مصرف نمك تأثیر كمی بر كنترل فشار خون دارد و مصرف كمتر از سه گرم نمك روزانه ممكن است به بدن آسیب برساند.
 
در عوض، باید از مواد غذایی استفاده كنید كه قند و شكر نداشته باشد، مخصوصا فروكتوز، برای جلوگیری از افزایش بیماری‌های قلبی عروقی الزامی است.

غذاهای فرآوری شده تنها نمك ندارد، بلكه قند و شكر و كربوهیدرات‌های تصفیه شده هم دارد.
در پژوهش آمده است كه «قند ممكن است بیشتر از نمك برای فشار خون ضرر داشته باشد این افراد باید مراقب تغذیه خود باشند.»
 
محققان نتیجه گرفتند كه قند، به ویژه فروكتوز، ممكن است فشار خون بالا و سایر مشكلات قلبی را تشدید كند. یك رژیم غذایی با فروكتوز بالا چربی خون را بالا می‌برد، سطح انسولین خون ناشتا بالاتر رفته و خطر ابتلا به سندرم متابولیك دو برابر می‌شود. شواهد نشان می‌دهد كه افرادی كه در رژیم غذایی قند استفاده می‌كنند، حداقل یك چهارم از كل مصرف كالری روزانه را استفاده می‌كنند در مقایسه با كسانی كه كمتر از ۱۰ درصد مصرف می‌كنند و سه برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند.
 
از این مثلث دور شوید
 
مصرف این سه گرد سفید می‌تواند ما را خیلی زود به سمت مرگی دردناك ببرد، در حالی كه راهكار یك زندگی سالم چندان سخت نیست. دوری از مثلث سفید مرگ و كمی تحرك می‌تواند سلامت ما را تضمین كند.
برچسب ها: هروئین ، نمک ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: