کد خبر: ۱۲۰۴۴۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 23
شفا آنلاین>سلامت>علی‌رغم اینکه نقش داروسازان در طرح تحول سلامت به شایستگی دیده نشده، اما داروسازان هنوز بر عهد خود با جامعه پایبند هستند و تلاش خود را برای ارتقای توانمندی‌ها و کیفیت خدمات دارویی و مراقبت‌های سلامت متمرکز کرده‌اند.

به گزارش شفا آنلاین،رهبر مژدهی آذر رئیس انجمن داورسازان ایران  با اشاره به ضرورت تبیین نقش داروسازان در نظام درمانی کشور اظهار داشت: پنجم شهریور، روز داروساز نامگذاری شده تا فرصتی فراهم شود برای تشریح نقش داروسازان در دستیابی به یک نظام درمانی با کیفیت و تلاش برای اجماع توانمندی ها و پتانسیل ها تا اینکه کشور بتواند شرایط بهتر خدمات رسانی این قشر را بهتر و سهل تر تدارک ببیند.

وی با انتقاد از عدم توجه مسئولان مربوطه به مشکلات داروسازان انتقاد کرد و گفت: مدت‌ها است که داروسازان مورد بی‌مهر تصمیم سازان قرار گرفته‌اند و تشدید این وضعیت باعث می‌شود که داروخانه‌ها فرسوده و آسیب پذیر شوند.

وی با اشاره به مشکلاتی که داروسازان و داروخانه‌های خصوصی با آن مواجه هستند، اظهار داشت: امروزه مشکلات و معضلات متعدد، مانند طولانی شدن معوقات بیمه، مالیات‌های طاقت‌فرسا، تعرفه خدمات دارویی، افزایش تعداد داروخانه‌های دولتی و ده‌ها موضوع دیگر گریبان گیر اقشار مختلف داروسازی شده و انجمن داروسازان به‌عنوان قدیمی‌ترین تشکل صنفی کشور، رسالت خود می‌داند که نسبت به عواقب استمرار این شرایط هشدارهای لازم را ارائه دهد.

مژدهی آذر اضافه کرد: ما به پشتوانه یک‌صد سال سابقه فعالیت در کشور و شکل گرفتن یک تجربه ارزشمند در این تشکل، مدت‌ها است که شرایط را امیدوارکننده ارزیابی نمی‌کنیم و به این دلیل به دنبال آن نیستیم که فرسایشی شدن فعالیت در عرصه داروخانه‌ها را کتمان کرده و بر آن سرپوش بگذاریم.

وی ادامه داد: علی‌رغم اینکه نقش داروسازان در طرح تحول سلامت به شایستگی دیده نشده، اما داروسازان هنوز بر عهد خود با جامعه پایبند هستند و تلاش خود را برای ارتقای توانمندی‌ها و کیفیت خدمات دارویی و مراقبت‌های سلامت متمرکز داشته‌اند؛ اما در کنار این موضوع باید مردان تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر برای رفع مشکلات این قشر برنامه‌ریزی ریشه‌ای ترتیب دهند تا از هدر رفتن سرمایه‌های انسانی کشور جلوگیری شود.

رئیس انجمن داور سازان ایران با اشاره به جایزه ملی کیفیت که داروخانه‌ها برای اولین بار در آن حضوری فعال داشتند، تصریح کرد: به نظر می‌رسد دادن جایزه به داروخانه‌های ممتاز و باکیفیت، به‌عنوان بخشی از یک برنامه تشویقی، لازم ولی به‌تنهایی کافی نیست و عدم توجه به مسائل و مشکلاتی که داروسازان با آن‌ها مواجه هستند، باعث شده این صنف به‌تدریج انگیزه‌های خود را از دست بدهد؛ و این برای نظام بهداشت و درمان کشور یک فاجعه است.

مژدهی آذر از داروخانه‌ها به‌عنوان ویترین خدمات دارویی به مردم نام برد و گفت: متأسفانه هیچ توجهی به مشکلات و چالش‌های داروخانه‌ها نمی‌شود و معلوم نیست که داروسازان واقعاً در نظام درمانی کشور حامی دارند یا ندارند؟

وی ادامه داد: پذیرش دانشجو در رشته داروسازی بدون نیازسنجی مناسب انجام‌شده و اکنون با خیل فارغ‌التحصیلان مواجه هستیم و برای اینکه فارغ‌التحصیلان این رشته بدون شغل نباشند بدون اینکه نیازسنجی انجام شود و بدون اینکه به میزان سوددهی این حرفه توجه شود، مدام مجوز تأسیس داروخانه دادند و این کار باعث ضرر ده بودن داروخانه‌داری شده است.

مژدهی آذر با تأکید بر اینکه مشکلات داروسازان و داروخانه‌های خصوصی ریشه‌یابی نشده است، گفت: این در حالی است که چهار سازمان بر عملکرد داروخانه‌ها نظارت دارند و واقعیت این است که نظارت بدون حل ریشه‌ای مشکلات و معضلات نمی‌تواند گره‌گشا باشد.

وی در پایان تصریح کرد: روز پنجم شهریور، جشن بزرگ داروسازان با حضور بسیاری از صاحب‌نظران کشور برگزار می‌شود و ما امیدواریم پس از گذشت این ایام که به نام داروساز مزین شده است، چرخه تصمیم سازی و تصمیم‌گیری در این حوزه بهینه‌سازی شود.

برچسب ها: داروسازان ، درمان ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: