کد خبر: ۱۲۰۳۷۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 23
شفا آنلاین>حوادث پزشکی>دانشمندان به تازگی توانسته اند تا با رشد دادن قرنیه چشم در محیط آزمایشگاهی و پیوند زدن این قرنیه ساخته شده از سلول های بنیادی به یک گوسفند، روشی جدید برای درمان نابینایی ابداع کنند.
به گزارش شفا آنلاین،در حدود 500 میلیون از افراد در سراسر جهان دارای اختلال بینایی بوده و یا به طور کامل نابینا هستند. با این حال امید است که بتوان با استفاده از روش جدیدی درمانی کشف شده توسط دانشمندان چینی دانشگاه اوساکا بتوان آنها را درمان کرد. این محققان اعلام کرده اند که توانسته اند یکی از مهم ترین اعضای دخیل در فرایند بینایی یعنی قرنیه را در یک مخزن کشت باکتری رشد بدهند.

محققان پس از رشد دادن سلول های اندوتلیال قرنیه در درون ظرف کشت باکتری ها به مدت چند هفته آن را به چشم گوسفندی که به صورت مادرزادی کور به دنیا آمده بود پیوند زدند. نتیجه حاصله این شد که بینایی گوسفند تا حدود 98 درصد به او بازگشت.

چشم بشر بسیار عضو ارگانیزه شده و بسیار پیچیده است که از سه بخش اصلی دخیل فرایند بینایی تشکیل شده است. یکی از این بخش ها قرنیه نام دارد که سلول های آن به مرور زمان و با پیری فرد تخریب می شوند و به همین دلیل نیز کشف چگونگی بازپروری سلول های اندوتلیال قرنیه (CECs) به عنوان عامل کلیدی در حفظ بینایی فرد در نظر گرفته می شود. تنها چیزی که محققان برای بازپروری این سلول ها نیاز دارند نمونه ای کوچک از پوست فرد است.

محققان یاد شده پس از رشد دادن سلول های اندوتلیال قرنیه در درون ظرف کشت باکتری ها به مدت چند هفته آن را به چشم گوسفندی که به صورت مادرزادی کور به دنیا آمده بود پیوند زدند. نتیجه حاصله این شد که بینایی گوسفند تا حدود 98 درصد به او بازگشت. چشم گوسفند پس از گذشت 28 روز بعد از انجام این پیوند سلول های ذکر شده را پس نزد و حتی تورمی نیز در ناحیه چشم او دیده نشد. با این حال این محققان در پی آن هستند که سلول های یاد شده را در درون چشم انسان نیز بکارند و زمانی که موفق به انجام این کار بشوند، تحول بزرگی را در زمینه بینایی برای نسل بشر ایجاد خواهد کرد.

دکتر ادوارد هولاند به عنوان مدیر بخش خدمات قرنیه در موسسه چشم سینسیناتی در این باره بیان کرد که: «برای سال ها متمادی ما چیزی برای ارائه به این بیماران نداشت. ما قرنیه ای را به چشم آنها پیوند می زدیم که ممکن بود برای چند هفته کار کند و سپس کوری دوباره باز می گشت. این امر رویه سلول های بنیادی را وارد مرحله دیگری می کند و گزینه های قابل ارائه به این بیماران را نیز بیشتر خواهد کرد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: