کد خبر: ۱۲۰۰۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 20
شفا آنلاین>سلامت>عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: اولین نشست مسئولان نظام پرستاری با وزیر بهداشت،نشانه اتمام دوره شعارهای انتخاباتی و زمینه ساز همکاری های بیشتر بین دو طرف با اولویت سلامت مردم است.
به گزارش شفا آنلاین، حیدرعلی عابدی با اشاره به نشست اخیر شورای عالی نظام پرستاری با وزیر بهداشت گفت: این اولین دیدار اعضای شورای عالی نظام پرستاری با وزیر بهداشت بود و نخستین گامی بود که در جهت کاهش فاصله بین این سازمان و وزارت بهداشت برداشته شده است.

وی افزود: در این نشست علاوه بر حضور کل اعضای شورای عالی نظام پرستاری، رئیس شورا و رئیس کل سازمان، برخی از  چهره هایی علمی و دانشگاهی نیز حضور داشتند و جلسه ای که قرار بود، یک ساعت طول بکشد،  بیش دو ساعت به طول انجامید و ابعاد و مباحث مختلفی در حوزه های مختلف پرستاری مطرح و مورد بحث قرار گرفت.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی نظام پرستاری، ایجاد دانشکده های غیر انتفاعی در رشته پرستاری به منظور جبران معضل کمبود نیروی پرستار در نظام سلامت را از جمله مباحث طرح شده در نشست مذکور خواند و گفت: این موضوع به عنوان یک پیشنهاد از سوی یکی از اعضای شورای عالی نظام پرستاری مطرح شد که مورد استقبال و توجه وزیر محترم بهداشت واقع شد.

وی افزود: همچنین سئوالاتی در خصوص بحث صدور پروانه صلاحیت حرفه ای، کارانه پرستاران، رده های مختلف گروه پرستاری و طرح تحول سلامت از سوی اعضای شورای عالی نظام پرستاری طرح شدند که توسط وزیر بهداشت و معاونان وی به آنها پاسخ داده شد.

عابدی ادامه داد: به عنوان مثال وزیر بهداشت در خصوص موضوع تربیت کمک پرستار و رده بندی پرستاری و ایراداتی که به آن وارد شد، بر این باور بود که باید خدمت به مردم را در اولویت قرار دهیم و بدون حساسیت به اسامی و عناوین اجازه دهیم تا همانند بسیاری از کشورهای پیشرفته رده های غیر دانشگاهی و مهارتی پیش از کارشناسی پرستاری تعریف شود و افرادی تربیت شوند تا به کارهای اولیه بیماران که بر زمین می مانند، رسیدگی کنند.

وی تاکید نمود:  از ابتدا با عنوان بهیاری برای این دوره موافقم و فراگیران این دوره از جوانان همین کشور و نیازمند حمایت جمهوری اسلامی هستند.

عابدی نشست مشترک وزیر بهداشت و اعضای شورای عالی نظام پرستاری را در مجموع جلسه ای مثبت ارزیابی کرد و گفت: این نشست نشان می داد که شورای عالی نظام پرستاری، بسیار همدل و همگام جلو آمده اند و جز این نیست که باید از دکتر هاشمی و تیم همراهشان که به هر حال با تحمل سختی ها و برای مردم، جرئت کرده اند و وارد اقیانوسی خروشان تامین نیازهای فزاینده و ضروری بیماران به نام طرح تحول سلامت شده اند، همگی همدلانه حمایت کنیم.

این نماینده مجلس افزود: دکتر هاشمی در مسیر بزرگی تحت عنوان طرح تحول سلامت و بیمه همگانی گام گذاشته است که آرزوی نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از امام راحل، مقام معظم رهبری و مسئولان نظام بوده و هست. البته بی شک در این مسیر اشکالات و ایرادهایی وجود دارد اما انتظار می رود تمام پرستاران به عنوان بزرگترین گروه خدمتگذار در نظام سلامت با سعه صدر کمک کنند تا این طرح به عنوان برگ زرینی برای جمهوری اسلامی ایران موفق شود.

وی نشست پرستاران با وزیر بهداشت را به نوعی خاتمه بسیاری از کشمکش ها خواند و گفت: دکتر آدابی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری و خانم زاهد صفت رئیس شورای عالی نظام پرستاری نیز در این جلسه بر این مسئله تأکید داشتند که دیگر اختلافاتی نباشد و مبنا بر تفاهم گذاشته شود.

عضو ناظر مجلس درشورای عالی نظام پرستاری ادامه داد: پیش از تشکیل این نشست مشترک نیز گروه پارلمانی سازمان نظام پرستاری با بنده دیداری داشتند که در این دیدار بر این نکته تأکید شد که با درگیری و اختلاف بین سازمان نظام پرستاری و وزارت بهداشت چیزی به دست نمی آید و نظام پرستاری نیز باید در امور مربوط به پرستاری و تصمیمات این حوزه، نظرات کارشناسی خود را مطرح کند.

وی افزود:زمانی یک فرد یا نهاد نظر کارشناسی مطرح می کند؛اما در شرایطی نظر داده می شود و این توقع وجود دارد که در برابر این نظر همگان اطاعت محض کنند که این قاعده به هیچ عنوان پذیرفته نیست. به هرحال دیگر دوران رقابت های انتخاباتی و شعارهای هیجانی که متعلق به آن دوره بود، پایان یافته است و دیگر تاریخ مصرفش گذشته است و باید رقابت ها را کنار گذاشت و رفاقت ها را شروع کرد.

عابدی تصریح کرد:در دوران رفاقت هم اول باید منافع مردم،کشور و نظام سلامت را پیش رو قرار داد و پس از آن منافع صنفی را پیگیری کرد.

وی ادامه داد: تاکنون هرخدمتی که برای پیشبرد اهداف پرستاری و تحقق مطالبات این صنف برداشته شده است و به نتیجه رسیده است با تعامل بوده است. با درگیری امکان امتیاز گرفتن وجود ندارد و همواره از مسیر تعامل، رفاقت، گفتگو کارها بهتر جلو رفته است و بهترین مسیر برای تحقق اهداف پرستاری همین مسیر تعامل است.

عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس مجلس، افزود: باید قبول کرد که در گذشته زمانی بود که رساندن نامه در خصوص مسائل پرستاری به دست شخص وزیر بهداشت و تأیید وی برای جامعه پرستاری یک آرزو بود در حالی که امروز با تشکیل معاونت پرستاری به راحتی می توان با ایجاد تفاهم و تعامل در سریعترین زمان ممکن  درحدی که قانون اجازه می دهد از اختیارات و قابلیت های این معاونت برای طرح مسائل پرستاری و حل آن اقدام کرد.

وی ادامه داد: ما نباید این موقعیت را از دست بدهیم زیرا موقعیت کنونی ما در جامعه، وزارت بهداشت و نظام سلامت نسبت به سابق بسیار خوب است و باید از این شرایط به بهترین نحو برای پیشبرد اهداف پرستاری و تعالی جایگاه پرستاری در کشور استفاده کنیم.

عابدی خاطرنشان کرد: در طول یکسال گذشته که از اختیارات معاونت پرستاری برای حل مسائل پرستاری استفاده نکرده ایم، ضرر کرده ایم و توصیه بنده این است که نباید اجازه دهیم سازمان نظام پرستاری و معاونت پرستاری به واسطه برخی جوسازی ها و اختلاف افکنی ها تضعیف و تهدید شود.

وی افزود: توصیه من از مسئولان نظام پرستاری این است که مسائل خود را با معاونت پرستاری مطرح کنند و از طریق این معاونت حل کنند زیرا همان طور که در نشست اخیر نیز شاهد بودیم، وزیر بهداشت اجرای تمامی درخواست ها را  که در این نشست مطرح شد جهت بررسی و حل موضوع به معاون پرستاری ارجاع داد و حق هم همین است این یک روش قانونی و مدیریتی است و باید باور کرد که معاونت یعنی استفاده از اختیارات وزیر برای اجرای امور و این نیز حق قانونی یک معاون است. پس  این امر کاملا طبیعی و پذیرفته شده است و سیستم اداری ایجاب می کند که مسائل هر حوزه ای به معاونت آن  حوزه ارجاع شود.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی نظام پرستاری، ادامه داد: بهتر است با رویکردی تعاملی و همدلانه از همان ابتدا مسائل نزد معاون پرستاری ارجاع می شد و آقای میرزابیگی نیز شخصیتی بسیار فهیم، باهوش و متعهد به پرستاری است و تاریخچه زندگی ایشان نشان می‌دهد که زندگی خود را وقف پرستاری کرده است و امروز نیز در جایگاه معاون پرستاری می تواند نقش بسیار موثری در حل مسائل و مشکلات جامعه پرستاری داشته باشد.امید وارم نظام پرستاری و معاونت پرستاری با اتحاد و همدلی دل همع پرستاران را شاد نمایند تا پرستاران خدمت رسانی به بیماران را با انگیزه قوی تری ارتقا دهند.

برچسب ها: پرستاری ، وزیر ، بهداشت
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بهورز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
0
0
ای خدا میشه یه روز هم تو سایت نوشته بشه
2سال دوره اموزش بهورزان جز سابقه خدمت محسوب شده و شغل این عزیزان جز مشاغل سخت و زیان اور می باشد و می توانند با 25 سال خدمت باز نشسته شونند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: