کد خبر: ۱۲۰۰۸۳
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 21
شفا آنلاین>حوادث پزشکی>بریتانیا اعلام کرد که بر شرکت‌هایی که نوشابه‌های گازدار شیرین‌شده می‌فروشد، مالیات وضع می‌کند و پول حاصل را به عنوان بخشی از راهبردی درازمدت برای مقابله با چاقی دوران کودکی، در برنامه‌های بهداشتی برای کودکان مدارس سرمایه‌گذاری می‌کند، اما منتقدان می‌گوینداین برنامه بسیار ضعیف است.
به گزارش شفا آنلاین،  شرکت‌های نوشابه‌سازی نیز از این طرح که این صنعت را ترغیب می‌کند تا میزان قند در فراورده‌هایشان برای کودکان را کاهش دهند، ناراحت هستند و می‌گویند تقریباً یک سوم کودکان در سنین ۲ تا ۱۵ سال هم اکنون اضافه وزن دارند یا چاق هستند.

       جین الیسون، معاون وزیر اقتصاد در بیانیه‌ای که جزئیات این راهبرد را که چندین سال روی آنها کار شده است را اعلام می‌کرد، گفت چاقی برای نظام ملی بهداشت بریتانیا (NHS) میلیاردها دلار پوند در سال خرج بر می‌دارد.

       گراهام مک‌گرگور، استاد پزشکی قلبی-عروقی و رئیس گروه پیکارگر «عمل بر ضد قند» گفت که این برنامه «پاسخی شرم‌آور» به بحران چاقی و دیابت در بریتانیا است، بحرانی که «باعث ورشکستگی NHS خواهد شد، مگر اینکه اقدامی ریشه‌ای انجام شود.»

       بریتانیا با وضع مالیات بر قند به بلژیک، فرانسه، مجارستان و مکزیک می‌پیوندد که همگی‌شان شکلی از مالیات را بر نوشابه‌های با قند افزوده‌شده وضع کرده‌اند. کشورهای اسکاندیناوی سال‌هاست که مالیات‌های مشابهی را اعمال کرده‌اند. بریتانیا قصد دارد که بر نوشابه‌هایی که محتوای کل قندشان بیش از ۵ گرم در ۱۰۰ میلی‌لیتر استِ، مالیات وضع کند و میزان عوارض برای نوشابه‌های شیرین‌تر حتی بیشتر خواهد بود. وزارت بهداشت بریتانیا می‌گوید نوشابه‌های شیرین‌شده بزرگ‌ترین منبع مفرد قند دریافتی به‌وسیله کودکان هستند و یک کودک با نوشیدن فقط یک قوطی کولا که حاوی ۹ قاشق چایخوری شکر است، کل میزان توصیه‌شده دریافتی قندش در روز را مصرف می‌کند. این وزارت می‌خواهد که صنعت نوشابه‌سازی به سوی کاهش ۲۰ درصدی قند فراورده‌هایش که میان کودکان محبوب هستند، حرکت کند و در سال اول این میزان کاهش ۵ درصد باشد. میزان پیشرفت این روند هر شش ماه به‌وسیله سازمان بهداشتی عمومی دولت به نامPublic Health England بازبینی خواهد شد.

       اما گاوین پرینگتون، مدیر کل انجمن نوشابه‌های گازدار بریتانیا گفت: «این عوارض «مالیاتی تنبیهی» است که «باعث از دست رفتن هزاران شغل خواهد شد و در عین حال تاثیر قابل‌توجهی بر میزان‌های چاقی نخواهد گذاشت.»

       سارا پترسون، تحلیل‌گر تغذیه در موسسه Euromonitor Internationa- در این باره گفت: «تمرکز بر قند ممکن است توجه‌ها را از سایر عوامل تاثیرگذار بر چاقی منحرف کند.» او گفت: «به طور روزافزونی دارد مشخص می‌شود که جایگزینی یک جزء اساسی یک فراورده غذایی یا یک ماده غذایی واحد در رژیم غذایی نه روند آسانی برای شرکت‌های غذایی است و نه راهبردی موفق بر ضد چاقی.»

       در مقابل، نیکولا بلک‌وود وزیر بهداشت عمومی بریتانیا گفت که دولت قصد دارد با استفاده از درآمدهای ناشی از مالیات بر قند رژیم‌های غذایی سالم و فعالیت جسمی در میان کودکان مدارس را ترغیب کند.

       او گفت که از مدارس ابتدایی خواسته خواهد شد تا به شاگردان کمک کنند تا آنان دست کم ۶۰ دقیقه فعالیت جسمی با شدت متوسط تا بالا داشته باشند. دست کم ۳۰ دقیقه از این مدت باید در طول زمان حضور در مدرسه انجام شود.
برچسب ها: مالیات ، قند ، چاقی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: