کد خبر: ۱۲۰۰۷۸
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 21
شفا آنلاین>سلامت> بسیاری از کودکان نوپا در سنین 18-10 ماهگی وقتی تازه راه رفتن را یاد می‌گیرند روی پنچه پا راه می‌روند.
به گزارش شفا آنلاین، بسیاری از این کودکان مشکلی ندارند و به‌تدریج راه رفتن را روی کف پا یاد خواهند گرفت. با این حال وقتی سن کودک به بالای 18 ماه می‌رسد و هنوز روی پنجه راه می‌رود باید علت آن بررسی شود.

       راه رفتن روی پنجه پا در تقریبا 5 درصد کودکان دیده می‌شود. این طرز راه رفتن ممکن است گاهگاهی باشد. وقتی که کودک مشکلاتی در دفع دارد (مانند یبوست) ممکن است روی پنجه پا راه برود. با این حال بعضی کودکان در غالب موارد روی پنجه راه می‌روند.

مهم‌ترین علل روی پنجه راه رفتن کودکان عبارتند از:
        اسپاسم عضلات پشت ساق : اسپاسم عضلات پشت ساق به‌خصوص عضله گاسترکنمیوس بیشتر در کودکان مبتلا به فلج مغزی دیده می‌شود. بسیاری از این کودکان مشکلاتی در حین زایمان داشته اند. اسپاسم و سفتی عضلات ممکن است در دیگر نواحی بدن این کودکان هم باشد ولی معمولا در پا بیشتر خود را نشان می‌دهد. این اسپاسم عضلات ساق با بزرگتر شدن کودک ممکن است بیشتر شود.

       وقتی به علت اسپاسم عضلات پشت ساق، پای کودک به سمت پایین متمایل می‌شود به تغییر شکل به‌وجود آمده اکواینوس (Equinus) می‌گویند. در مراحل ابتدایی ممکن است بتوان اکواینوس را با اسپلینت کنترل کرد. با بزرگتر شدن کودک ممکن است نیاز به عمل جراحی وجود داشته باشد.

        سفت بودن تاندون آشیل : در بعضی کودکان تاندون یا زردپی آشیل به‌صورت مادرزادی کوتاه و سفت بوده و قابلیت انعطاف کمتری دارد. درمان این وضعیت هم مانند قبل است.

        دیستروفی عضلانی : کودکان مبتلا به دیستروفی عضلانی در ابتدا خوب راه می‌روند ولی در سنین 6-3 سالگی شروع به راه رفتن روی پنجه می‌کنند.

        راه رفتن عادتی روی پنجه : گاهی اوقات کودک در معاینه پزشک هیچ مشکل را نشان نمی‌دهد. وقتی از او می‌خواهند درست راه رفته و کف پایش را زمین بگذارد این کار را می‌کند ولی در حالت عادی و وقتی حواسش نیست روی پنجه راه می‌رود. این نوع راه رفتن در کودکان مبتلا به اوتیسم و بیش‌فعالی بیشتر دیده می‌شود.

       بسیاری از این مشکلات بدون درمان خاصی خودبخود خوب می‌شوند به‌طوریکه تا قبل از سن مدرسه نیمی از این کودکان درست راه می‌روند. گاهی مواقع استفاده از یک بریس به‌مدت 6-3 ماه برای اینکه کودک عادت به درست راه رفتن کند می‌تواند به وی کمک کند.

بیماری پا در کودک
       بیماری‌های پا و مچ پا در کودکان شایع هستند ولی در غالب اوقات به آنها توجهی نمی‌شود. علائم بیماری در بسیاری اوقات خفیف هستند و کودک کم‌سال هم نمی‌تواند مشکل خودر ا به درستی توضیح دهد. خیلی از کودکان با کفش‌های نامناسب ورزش می‌کنند و همین عامل می‌تواند احتمال بروز آسیب‌های پا و مچ پا را افزایش دهد.

       توجه به پای کودک بسیار مهم بوده و والدین باید بتوانند وجود مشکلات پا و مچ پا را قبل از آنکه دیر شود متوجه شده و کودک را برای معاینه نزد پزشک ببرند.

علائم پنج گانه زیر می‌توانند نشانه وجود مشکل در پا و مچ پا باشند:
       کودک نمی‌تواند همپای همسالان خود فعالیت کند : اگر کودک در حین ورزش یا در زمین بازی از همبازی‌های خود عقب می‌ماند علت آن می‌تواند درد یا خستگی در پا یا ساق وی باشد. این می‌تواند از علائم مشکلاتی در پا باشد. به‌طور مثال صافی کف پا می‌تواند موجب درد و خستگی در پا شود.

       کودک از بازی‌ای که همیشه دوست داشته،خود را کنار می‌کشد : وجود درد در مچ پا یا کف پا موجب می‌شود تا کودک تمایلی به انجام ورزش یا بازی‌ای که همیشه دوست داشته، نداشته باشد. به‌طور مثال درد پاشنه پا می‌تواند این وضعیت را ایجاد کند.

       کودک پای خود را به شما نشان نمی‌دهد : کودک ممکن است متوجه ناراحتی یا تغییر شکلی در پای خود شود ولی از ترس دکتر رفتن آن را به والدین خود نشان ندهد. پدر و مادر باید عادت کنند تا از زمان کودکی هر چند وقت یکبار پای کودک را ببینند.

       کودک زیاد زمین می‌خورد : کودک ممکن است مانند قبل بازی کند ولی زیاد زمین بخورد. این وضعیت می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات پا و مچ پا باشد.

       کودک از درد پا شاکی است : درد پا در کودک طبیعی نیست و همیشه نشانه مشکلی در پا است که باید توسط پزشک بررسی شود. ممکن است آسیب‌های خفیف پا در ابتدا مختصر و کم‌اهمیت جلوه کنند ولی در صورتی که بیش از چند روز بمانند باید توسط پزشک معاینه شود.

       پاهای کودک در حال رشد هستند و بسیار مهم است که آنها را از آسیب‌های احتمالی دور نگه داریم و در صورت بروز آسیب و مشکل باید در اسرع وقت تشخیص داده شده و درمان شوند. در صورتی که با هریک از مشکلات بالا روبه‌رو شدید، باید کودک را در زودترین زمان به نزد پزشک برده تا پای او را معاینه کند.
مهرداد منصوری
متخصص ارتوپدی
برچسب ها: کودک ، پنجه ، انگشت پا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: