کد خبر: ۱۱۹۷۲۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 18
شفا آنلاین>سلامت>مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها تنها راه مقابله با علائم عفونت دستگاه ادراری نیست.
به گزارش شفا آنلاین،  در حقیقت، بعضی از درمان‌ها نیازی به تجویز پزشک ندارند و می‌توان این درمان‌ها را در خانه و همراه دیگر درمان‌های توصیه‌شده توسط پزشک انجام داد، اما مراقب استفاده از درمان‌های خانگی باشید و پیش از اتخاذ این درمان‌ها با پزشک خود صحبت کنید.

       برای مثال، مخلوط کردن جوش‌شیرین و آب و استفاده از آن به‌عنوان یکی نوشیدنی موثر در مقابله با عفونت دستگاه ادراری می‌تواند برای سلامت فرد خطرناک باشد. در شماره ماه فوریه 2014 ژورنال Clinica- Pharmacy and Therapeutics مقاله‌ای به چاپ رسید که بر اساس نتایج آن در بین سال‌های 2000 و 2012، 5 درصد مسمومیت‌های ناشی از جوش‌شیرین در میان مردم ایالت کالیفرنیای ایالات‌متحده به دلیل نوشیدن جوش‌شیرین برای درمان عفونت دستگاه ادراری بود.

       به‌طورکلی، برای مقابله با عفونت دستگاه ادراری درمان‌های طبیعی یا خانگی وجود دارند که در ادامه به 7 مورد از مهم‌ترین درمان‌های خانگی مقابله با عفونت دستگاه ادراری اشاره می‌کنیم. این درمان‌های خانگی می‌توانند علائم عفونت دستگاه ادراری را تسکین دهند یا از بروز علائم عفونت دستگاه ادراری جلوگیری کنند.

        بدن خود را پر از آب کنید. نوشیدن آب فراوان یکی از اولین چیزهایی است که پس از ابتلا به عفونت دستگاه ادراری باید انجام داد. به عقیده موسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی نوشیدن آب فراوان باعث زدوده شدن باکتری‌هایی می‌شود که عامل عفونت دستگاه ادراری هستند. از بین رفتن این باکتری‌ها باعث می‌شود که دستگاه ادراری به حالت طبیعی خود بازگردد. حال این سوال مطرح می‌شود که یک فرد مبتلابه عفونت دستگاه ادراری باید چه مقدار آب بنوشد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت مقدار آب موردنیاز چنین افرادی بستگی به حجم و اندازه بدن آنها دارد. آب مصرفی روزانه شما باید برابر با یک‌دوم وزن کل بدن شما باشد. به‌عبارت‌دیگر، اگر وزن شما 5/63 کیلوگرم است باید در طول یک روز 07/2 لیتر آب بنوشید. موسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی بیان می‌دارد که اگر مبتلابه بیماری کلیوی هستید، باید بیشتر مراقب میزان آب مصرفی خود باشید و در مورد میزان آب مصرفی مناسب خود با پزشک خود صحبت کنید.

        برای داشتن یک دستگاه ادراری سالم بدنتان را سرشار از ویتامین C کنید. مصرف زیاد غذاهای سرشار از ویتامین C از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چون میزان فراوان ویتامین C خاصیت اسیدی ادرار را بیشتر می‌کند. به عقیده محققان دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز بیشتر شدن خاصیت اسیدی ادرار از رشد باکتری‌ها در دستگاه ادراری جلوگیری می‌کند. دکتر کاندیس ریورس، یکی از متخصص‌های اورولوژی در شهر وست بلومفیلد ایالت میشیگان می‌گوید اگر مبتلابه عفونت دستگاه ادراری فعال هستید، جذب مکمل‌های ویتامین C نیز می‌تواند در تسکین علائم عفونت دستگاه ادراری مفید باشد.

        با گرما درد ناشی از عفونت دستگاه ادراری را تسکین دهید. دکتر ربورس می‌گوید که التهاب و سوزش ناشی از عفونت دستگاه ادراری باعث احساس سوختگی، درد و فشار در اطراف دستگاه تناسلی می‌شود. قرار دادن یک بالشتک یا یک حوله گرم در اطراف این ناحیه می‌تواند به تسکین درد و فشار در اطراف دستگاه تناسلی کمک کند. توصیه می‌شود که به‌طور مستقیم از گرما استفاده نکنید، بلکه از یک حوله یا یک بالشتک گرم استفاده کنید. علاوه بر این، حوله یا بالشتک را نباید آنقدر گرم کنید که باعث احساس سوختگی در پوست شما شود.

        مواد تحریک‌کننده مثانه را از رژیم غذایی خود حذف کنید. وقتی‌که دچار عفونت دستگاه ادراری هستید، از مصرف کافئین، الکل، غذای ادویه‌دار، نیکوتین، نوشیدنی‌های گاز کربن دار و شیرین‌کننده‌های مصنوعی خودداری کنید، چون این مواد باعث تحریک و سوزش بیشتر مثانه می‌شوند و درنتیجه ترمیم عفونت دستگاه ادراری را مشکل‌تر می‌کند. تمرکز خود را روی غذاهای سالمی همچون کربوهیدرات‌های سرشار از فیبر قرار دهید که برای سلامت دستگاه گوارش مفید هستند.

        مثانه خود را خالی کنید. به عقیده موسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی هر بار که به توالت می‌روید و مثانه خود را خالی می‌کنیدـ حتی اگر ادرار اندکی از بدن شما خارج شود- از دست باکتری‌های ایجادکننده عفونت خلاص می‌شوید، بنابراین، مثانه خود را خالی نگه‌دارید تا از این طریق باکتری‌های عفونت‌زا از بدن شما خارج شوند.

        درمان‌های گیاهی را در نظر بگیرید. از گیاه دارویی انگور خرس (UvaUrsi) به‌عنوان یک درمان گیاهی برای تسکین عفونت‌های قسمت تحتانی دستگاه ادراری استفاده می‌شود، اما دکتر ریورس هشدار می‌دهد که این گیاه دارویی را باید فقط برای مدت‌زمان کوتاهی (5 روز یا کمتر) مصرف کرد، چون مصرف طولانی‌مدت این گیاه می‌تواند باعث آسیب کبدی شود. علاوه بر این، به عقیده مرکز ملی سلامت مکمل و تلفیقی می‌توان از گیاه مهر طلایی (goldenseal) به‌عنوان درمانی برای عفونت‌های دستگاه ادراری استفاده کرد. به‌طورکلی، توصیه می‌شود که پیش از مصرف این داروهای گیاهی با پزشک خود صحبت کنید، چون گاهی از اوقات عوارض جانبی این داروهای گیاهی یا اثر متقابل آنها با داروهای شیمیایی می‌تواند شدید و خطرناک باشد.

        عادت‌های سالم‌تری را اتخاذ کنید. به عقیده موسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی ایجاد تغییرات مثبت در شیوه زندگی می‌تواند به بهبود عفونت دستگاه ادراری کمک کند یا از عفونت دیگری جلوگیری کند. از تغییرات مثبت در شیوه زندگی می‌توان به ترک سیگار، پوشیدن پوشاک و لباس‌های زیر نخی گشاد، تمیز نگه‌داشتن بدن خود و محیط اطراف آلت تناسلی و استفاده از محصولات بهداشتی بدون عطر اشاره کرد.

در مورد کران‌بری و عفونت‌های دستگاه ادراری
       سال‌هاست که مردم بر این تصور هستند که آب یا عصاره کران‌بری بدون شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌تواند دستگاه ادراری را از بین ببرد و درنتیجه از عفونت‌های دستگاه ادراری جلوگیری کند یا احتمال وقوع آنها را کاهش دهد، اما در شماره دسامبر 2013 ژورنال America- Family Physicia- تحقیقی به چاپ رسید که بر اساس نتایج آن عصاره یا آب کران‌بری چنین مزیت‌هایی را ندارد. در مورد این تحقیق انجام‌شده باید گفت که محققان این تحقیق 14 تحقیقی را موردبررسی قراردادند که در مورد مزیت‌های سلامت کران‌بری بود. اگرچه همچنان به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است، اما این را باید گفت که در حال حاضر از عصاره کران‌بری به‌عنوان یک ماده موثر در مبارزه با عفونت دستگاه ادراری نام‌برده نمی‌شود.
EveryDay Health
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: