کد خبر: ۱۱۹۲۴۸
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 14
شفا پآنلاین>سلامت> این مقاله برای افرادی که می‌خواهند درباره داروهای ضدافسردگی بدانند تهیه شده و در مورد چگونگی عملکرد داروها، اثر داروها، عوارض جانبی و درمان‌های غیرداروئی اطلاعاتی ارائه می‌دهد.
به گزارش شفا آنلاین،داروهای ضدافسردگی علائم بیماری افسردگی را از بین می‌برند. این داروها در دهه 1950به بازار آمدند و از آن زمان به طور مرتب استفاده می‌شوند. امروزه حدود 30 نوع دارو ضدافسردگی از 4 گروه مختلف دارویی وجود دارد:
سه‌حلقه‌ای‌ها
مهارکننده‌های مونو آمینو اُکسیداز یا MAOI
مهارکننده‌های بازجذب انتخابی سروتونین یا SSRIs
مهارکننده‌های بازجذب سروتونین و نورآدرنالین یا SNRIs.

داروهای ضدافسردگی چگونه تاثیر می‌کنند؟
       جواب قطعی برای این سوال وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد که داروهای ضدافسردگی فعالیت بعضی از مواد شیمیایی مغز را به نام نوروترانسمیترها افزایش می‌دهند. در افسردگی غالبا سروتونین و نورآدرنالین که هر دو جز نوروترانسمیترها هستند، دچار اختلال می‌شوند.

داروهای ضدافسردگی در چه مواردی تجویز می‌شوند؟
افسردگی متوسط و شدید، شایان ذکر است که معمولا برای افسردگی خفیف دارو تجویز نمی‌شود
اضطراب شدید و حملات پانیک
اختلالات وسواسی - اجباری
دردهای مزمن
اختلالات تغذیه‌ای
اختلال استرسی پس ازسانحه
اگر نمی‌دانید چرا داروی ضدافسردگی برای شما تجویز شده، از پزشک خود بپرسید.

داروهای ضدافسردگی تا چه حد موثر هستند؟
       بعداز3 ماه درمان، 50 تا 65 درصد افراد بهبودی چشمگیر پیدا می‌کنند، در حالیکه این درصد برای افرادیکه دارونما (پلاسبو) استفاده می‌کنند، 25تا 30 است. این نکته که بعضی افراد با دارونما بهتر می‌شوند شاید جالب به نظر برسد، ولی لازم است بدانید که این اثر مشابه اثری است که مسکن‌ها می‌توانند روی احساس ما داشته باشند. از طرف دیگر هر دارویی که ما استفاده می‌کنیم، مقداری از اثر خود را مدیون داشتن نام دارو بر خود دارد، به این معنی که افراد گاهی صرف اینکه فکر می‌کنند دارو استفاده می‌کنند، احساس بهتری پیدا می‌کنند.

آیا داروهای ضدافسردگی جدید بهتر از داروهای ضدافسردگی قدیمی هستند؟
       بله و خیر. داروهای ضدافسردگی قدیمی‌تر(سه‌حلقه‌ای‌ها) به همان اندازه داروهای جدید موثر هستند، اما داروهای جدید اثرات جانبی کمتری دارند. یک نکته مهم این است که اگر فردی تعداد زیادی از این دارو را یک‌باره استفاده کند (به طور اتفاقی یا به منظور خودکشی)، چندان خطرناک نیستند.

آیا داروهای ضدافسردگی عوارض جانبی دارند؟
       بله، پزشک شما در این زمینه شما را راهنمایی می‌کند و در عین حال لازم است که شما وی را از هرگونه بیماری دیگر خودتان آگاه سازید. در زیر فهرستی از عوارض جانبی داروهای ضدافسردگی مختلف آورده شده است.

        سه‌حلقه‌ای‌ها: خشکی دهان، لرزش خفیف، تپش قلب، یبوست، خواب‌آلودگی و افزایش وزن از عوارض شایع این دسته داروها هستند. در افراد سالخورده، عوارض دیگری مانند گیجی، کندی در شروع و توقف جریان ادرار، افت فشارخون و گاهی ازدست دادن تعادل و افتادن، ممکن است اتفاق بیفتد. اگر بیماری قلبی دارید، بهتر است از این گروه از داروهای ضدافسردگی استفاده نکنید.

       مردها ممکن است دچار اختلالاتی در نعوظ یا انزال دیررس شوند. استفاده یکباره تعداد زیادی از این داروها (به منظور خودکشی) می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

        مهارکننده‌های بازجذب انتخابی سروتونین یا SSRIs: طی دو هفته اول ممکن است، احساس تهوع و اضطراب بیشتری کنید. بعضی از این داروها می‌توانند باعث سوء‌هاضمه شوند ولی اگر همراه غذا میل شود، این مسئله برطرف خواهد شد. از عوارض جانبی دیگر این گروه می‌توان، ایجاد اختلال را در عملکرد جنسی نام برد. مواردی از پرخاشگری نیزگزارش شده که البته این تعداد زیاد نیستند.

       آگاهی داشتن از عوارض جانبی این داروها ممکن است نگران کننده باشد، خصوصا اینکه بروشور همراه دارو، حتی عوارض جانبی بیشتری را ذکر می‌کند که ممکن است به نگرانی شما بیفزاید. اما بیشتر افراد، دچارهیچ عارضه جانبی نمی‌شوند یا شکل خفیفی را از عوارض جانبی تجربه می‌کنند. عوارض جانبی غالبا درعرض چند هفته برطرف خواهد شد. اما داشتن فهرست آنها مهم است چون درصورتی‌که دچار عوارض جانبی شوید، متوجه آن خواهید شد و می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید.

       عوارض جانبی جدی مانند، اختلال در جریان ادرار، گیجی، فراموشی و ازدست دادن تعادل و افتادن، در افراد جوان و میانسال به ندرت اتفاق می‌افتد. داشتن افکار خودکشی یا خودآزاری در افرادی که افسرده هستند، امر شایعی است. درصورت داشتن این افکار، با پزشک خود صحبت کنید. این افکار به محض بهتر شدن افسردگی، برطرف خواهند شد.

        مهارکننده‌های بازجذب سروتونین و نورآدرنالین یا SNRIs: عوارض جانبی آنها مشابه با مهارکننده‌های بازجذب انتخابی سروتونین است، ولی ونلافاکسین برای کسانی که مشکل جدی قلبی دارند، تجویز نمی‌‌شود. این دارو ممکن است باعث افزایش فشارخون شود بنابراین فشارخون باید اندازه‌گیری شود.

        مهارکننده‌های مونو آمینو اُکسیداز: این نوع ضد‌افسردگی‌ها این روزها به‌ندرت تجویز می‌شوند. اگراین دسته داروها، همراه با غذاهایی که حاوی ماده‌ای موسوم به تیرامین هستند مصرف شوند، می‌‌توانند باعث افزایش فشارخون شوند. اگر نیاز به مصرف آنها داشته باشید پزشک لیست غذاهایی را که باید پرهیز کنید، به شما می‌‌دهد.

در مورد رانندگی یا کار با ماشین‌آلات چطور؟
       برخی ضد‌افسردگی‌‌ها باعث خواب‌آلودگی شده و واکنش‌های شما را کند می‌‌سازند (داروهای قدیمی‌‌تر احتمالا بیشتر این اثر را دارند) اما، برخی از آنها می‌‌توانند هنگام رانندگی هم تجویز شوند. ولی به‌خاطر داشته باشید که افسردگی به خودی خود در تمرکز شما اختلال ایجاد می‌‌کند و می‌تواند باعث افزایش خطر تصادف ‌شود. اگر تردید دارید، قبل ازاقدام به رانندگی وضعیت خود را با پزشکتان در میان بگذارید و نظرش را جویا شوید.

گروه آموزش کالج سلطنتی روانپزشکی بریتانیا


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: