کد خبر: ۱۱۹۲۲۳
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 14
شفا آنلاین>سلامت>چندی است که وزارت بهداشت تصمیم گرفته دست آموزش‌های کوتاه مدت سونوگرافی برای متخصصین زنان برگزار کند.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید در کنار همه جنجال‌هایی که میان گروه‌های مرتبط با این مسئله به وجود آمد؛ در این بازار آشفته، گروه‌های مختلف تلگرامی‌هم به وجود آمد. این گروه‌ها، تجهیزات پزشکی و دستگاه‌های سونوگرافی را به بازدیدکنندگان خود پیشنهاد می‌دهند که در این میان دستگاه‌های ارزان قیمت نیز به چشم می‌خورد. به وجود آمدن این گروه‌های تلگرامی بدون واکنش نبود و بسیاری از مخالفان این تصمیم وزارت بهداشت گلایه‌های زیادی نسبت به خطرات ناشی از این تبلیغات شبکه‌های اجتماعی داشته‌اند. یکی از یادداشت‌هایی که در این خصوص منتشر شده را در ادامه می‌خوانید:
به تعبیر زیبای مولانا:
این خردها چون مصابیح انور است
بیست مصباح از یکی روشن‌تر است

       در متون اسلامی، مشورت از اهمیت بالا و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است تا آنجا که در قرآن کریم یک سوره تحت عنوان «شوری» وجود دارد.

       مشورت رکن اصلی سلامت تصمیم‌گیری‌هاست به‌طوری‌که در مورد جایگاه مشاوره در نامه امام علی علیه‌السلام به محمد بن حنیفه آمده است: «کسی که خود را بی‌نیاز از نظر دیگران بداند،در معرض خطر واقع می‌شود و هر کس آرای دیگران را بپذیرد، خطرگاه‌ها را می‌شناسد.»

       تصمیم‌گیری‌های وزارت بهداشت به جهت ارتباط تنگاتنگ آن با سلامت مردم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و استفاده از ابزار آزمون‌وخطا برای طرح‌های مرتبط با سلامت مردم تبعات فراوانی را در پی خواهد داشت، اما متاسفانه شاهد آن هستیم که چندی است که واژه بنیادی مشاوره واژه‌ای نامانوسی برای برخی از مسئولین وزارت بهداشت شده و خود را مبری از اصل مشاوره می‌دانند.

       کمتر از دو ماه از تصمیم‌گیری وزارت بهداشت برای آموزش‌های کوتاه‌مدت 3 تا 6 ماهه متخصصین زنان برای انجام سونوگرافی می‌گذرد که شاهد ایجاد گروه‌های متعدد تلگرامی از سوی شرکت‌های تجهیزاتی سودجو و دعوت متخصصین زنان در گروه‌های فوق هستیم.

       موضوعات تاسف‌آوری که در روزهای اخیر حجم بالایی از مکالمات ادمین‌های شرکت‌های تجهیزاتی را تشکیل می‌دهد می‌توان در جملات زیر خلاصه کرد:
        تبلیغ دستگاه‌های سونوگرافی ارزان‌قیمت و تشویق سایر اعضای گروه به دعوت سایر متخصصین جهت بالا بردن هر چه بیشتر تعداد مخاطبین جهت فروش تعداد بیشتر دستگاه‌های بی‌کیفیت.
        تحریک متخصصین به استفاده از روش آزمون ‌وخطا بر روی بیماران جهت یادگیری سونوگرافی با سوء استفاده از تصمیم جدید وزارت بهداشت با استناد به این اصل که وزارت بهداشت معتقد است با آموزش‌های کوتاه‌مدت و غیرآکادمیک می‌توان تمامی مهارت‌ها را کسب کرد

        ساده جلوه دادن انجام سونوگرافی جهت تحریک متخصصین زنان برای خرید دستگاه سونوگرافی
       حذف اعضای احتمالی رادیولوژیست جهت جلوگیری از درز اخبار درون گروه‌ها

       رزومه برخی از گردانندگان این گروه‌ها از قبل مشخص بوده و در وزارت بهداشت از چندین سال قبل برای ایشان پرونده‌های قطوری تشکیل شده است .

       مسئولین این شرکت‌ها افرادی بودند که چندین سال در سایه عدم نظارت وزارت بهداشت و معاونت درمان دانشگاه مربوطه کلاس‌های 2 تا 3 روزه سونوگرافی تشکیل داده و با تحویل دادن یکسری مطالب صرفاً تئوری و دادن «یک تکه کاغذ به عنوان مدرک صلاحیت انجام سونوگرافی» شرکت‌کنندگان در کلاس‌ها را به خرید دستگاه سونوگرافی از شرکت مربوطه تحریک می‌کردند. ایشان مترصد فرصتی جهت بال‌وپر دادن و سودجویی بیشتر بودند که تصمیم اخیر وزارت بهداشت این فضا را برایشان مهیا کرده است.

       تصمیم‌گیری‌های اخیر وزارت بهداشت در حیطه رشته رادیولوژِی همیشه در اتاق‌های بسته صورت گرفته و هیئت بورد رادیولوژی و کارشناسان امر را دعوت نکرده‌اند. زنگ خطرها از مدت‌ها پیش توسط کارشناسان امر به وزارت بهداشت انتقال یافته است. تشکیل گروه‌های تلگرامی شرکت‌های سودجو اولین پس‌لرزه در خطر بودن سلامت مردم است اما گوش مسئولین همچنان سنگین است و خود را بی‌نیاز از اصل مشاوره می‌دانند تا جایی که در پاسخ به نامه اعتراضی هیئت بورد رادیولوژی به سیاست‌های غلط وزارت بهداشت امامی رضوی، قائم‌مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی اظهار کردند که نیازی به نظرخواهی از هیئت بورد رادیولوژی نبود!

       جامعه رادیولوژی در پاسخ به اظهارات ایشان قاطعانه اعلام می‌کند که با توجه به آفت‌های شکل گرفته در سایه تصمیمات اشتباه وزارت بهداشت که گوشه‌ای از آن در بالا ذکر شد ایشان و سایر تصمیم‌گیرندگان با بایکوت کردن نظر کارشناسان امر ناخواسته در جهت حمایت از مافیای تجهیزات پزشکی و قربانی کردن سلامت مردم قدم برداشته‌اند.

       جامعه رادیولوژی همچنان به جمع‌آوری مستندات خود در این زمینه و ارائه آن به کمیسیون بهداشت مجلس برای صیانت از سلامت مردم جهت ورود نهادهای نظارتی به این پرونده ادامه خواهد داد چون معتقد است که این حیطه و سلامت مردم به علت جذابیت مالی برای مافیای تجهیزاتی، شدیدا مورد سوء استفاده واقع خواهد شد.
اکبر محمدی
رادیولوژیست

برچسب ها: سونوگرافی ، آزمون ، خطا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: