کد خبر: ۱۱۹۱۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۰ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 13
شفا آنلاین>اجتماعی>چرا اتحادیه صنف پوشاک اجازه می‌دهد لباس‌های مبتذل و خلاف عفت عمومی در کشور تولید یا در بازار عرضه شود.
به گزارش شفا آنلاین،جعفری دولت‌آبادی با اعلام این که رفتارها و اظهارات مسوولان از وجوه مؤثر در آموزش مردم است، به عنوان مثال گفت وقتی برخی مسؤولان به مردم می‌گویند ماهواره منشأ بی‌عفتی است اما برخی دیگر مسوولان فرهنگی بر خلاف قوانین موجود اعلام می‌دارند که استفاده از ماهواره بلامانع است؛ طبیعی است که مردم با تردید مواجه می‌شوند. وی افزود: عده‌ای توجیه می‌کنند که جهان، جهان تمدن و اینترنت است و برای استفاده از ماهواره باید راهکارهای جدید پیدا کرد که البته کسی با راهکارهای جدید مخالف نیست؛ اما مسؤولان فرهنگی نباید طوری سخن گویند که گویی استفاده از ماهواره مجاز شده است و چنین وانمود سازند که باید در برابر تهاجم ماهواره تسلیم شد.

مثال دیگری که توسط دادستان تهران ارائه شد، اظهارات اخیر یکی از زنان وابسته به مسؤولین کشور بود مبنی بر این که نظام دینی زمینه‌ساز مقاومت مردم در مقابل الزامات عفاف و حجاب است.

دادستان تهران با رد این اظهارات تأکید نمود که نظام دینی وظیفه‌ی هدایت مردم را بر عهده دارد و تأکید کرد این رفتارها و بیان چنین اظهاراتی از سوی مسوولان نسبت به وضعیت  عفاف و حجاب جامعه، آثار سوء بر جای خواهد گذاشت.

نکته‌ی دیگری که مورد توجه دکتر جعفری دولت‌آبادی قرار گرفت، ضرورت اقدامات ایجابی در حوزه‌ی عفاف و حجاب است.

وی با ذکر این مقدمه که در موضوع عفاف و حجاب، دستگاه‌های متعددی درگیر می‌باشند و چنان‌چه فعالیت‌های آنان هماهنگ نباشد، سیاست‌ها و برنامه‌ها عملی نخواهد شد، یکی از دلایل شکست اجرای سیاست‌ها و برنامه‌ها را ناهماهنگی دستگاه‌ها دانست و افزود: به عنوان مثال در حوزه مبارزه با مشروبات الکلی، چنان‌چه پلیس اقدامات مناسبی انجام دهد، اما سایر دستگاه‌ها همکاری نکنند، اقدامات نتیجه بخش نخواهد بود.

وی افزود: در مسائل مربوط به حوزه عفت و اخلاق عمومی 24 دستگاه دارای وظیفه هستند، اگر این دستگاه‌ها با هم هماهنگ و همگرا نشوند کاری پیش نمی‌رود و نتیجه این می‌شود که دستگاهی که باید مبارزه کند حرف‌های دیگری می‌زند و دستگاهی که باید بودجه دهد گفتار درمانی می‌کند.

چرا اتحادیه صنف پوشاک اجازه می‌دهد لباس‌های مبتذل و خلاف عفت عمومی در کشور تولید یا در بازار عرضه شود

دکتر جعفری دولت‌آبادی با اشاره به ضرورت عزم جدی مسوولان در حوزه‌ی عفاف و حجاب، توصیه نمود که اگر چه بهترین راهکار در حوزه عفاف و حجاب اقدامات فرهنگی، است. اما نباید تأثیر اقدامات مقابله‌ای و ابزار کیفری را در مبارزه با جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی نادیده گرفته شود.

وی افزود: با اشاره به اینکه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی عزم جدی می‌خواهد، افزود:  همیشه وقتی کاری در حال انجام است و به نقطه خوبی می‌رسد عده‌ای از مسؤولین این عزم جدی را سست می‌کنند. که این موضوع چه در دوره دولت سابق و چه در دوره دولت فعلی وجود داشته است.

وی با پذیرش این واقعیت که در حوزه‌ی مبارزه با جرایم، اقدامات سلبی نیز مورد نیاز است، تمرکز اقدامات و خشک کردن ریشه‌های آسیب‌ها را لازم دانست و به عنوان مثال به حوزه‌ی پوشاک اشاره کرد و گفت در جلسه‌ با مسؤولان اتحادیه‌ها بر این نکته تأکید شد که چرا اتحادیه صنف پوشاک اجازه می‌دهد لباس‌های مبتذل و خلاف عفت عمومی در کشور تولید یا در بازار عرضه شود.

دادستان تهران ضمن مقایسه‌ی وضعیت فعلی از جنبه‌ی انتظاراتی که نسبت به مراجع قضایی و نیروی انتظامی وجود دارد با وضعیت پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت پیش از پیروزی انقلاب این گونه نبود که همه انتظارها متوجه مراجع قضایی و مأمورین پلیس باشد بلکه استفاده از ظرفیت مردمی نقش اول را ایفا نموده و متولی صنوف، اتحادیه‌ها بودند؛ اما در حال حاضر به خلاف آن چه که بود، از مأمورین دولت و پلیس انتظار می‌رود که نسبت به بستن مغازه‌های عرضه کننده‌ی چنین اجناسی اقدام نمایند؛ این در حالی است که اگر می‌خواهیم در حوزه‌ی عفت و حجاب موفق باشیم، باید اصل را بر آن بگذاریم که این امر در حوزه‌ی مردمی قرار می‌گیرد و لذا باید مردم را باید به میدان آورد و در این وادی سهیم نمود.

دولت‌آبادی با خاطرنشان ساختن این موضوع که اگر می‌خواهیم مبارزه با بدحجابی تعمیم پیدا کند باید نقش مردم را توسعه دهیم، تصریح کرد: مسائل مربوط به عفت و اخلاق عمومی یک مسئله عمومی کشور است و نمی‌شود فقط پلیس و دادستانی وارد این مبارزه شود.

دادستان تهران به تشکیل دادسراهای تخصصی برای رسیدگی به جرایم مرتبط با عفاف و حجاب شامل جرایم رایانه‌ای (ناحیه 31)، دادسراهای فرهنگ و رسانه، ارشاد و شهید مقدس اشاره کرد و افزود به رغم آن که در شهر تهران دادسراهای تخصصی برای مقابله با این دسته از جرایم پیش‌بینی شده است، اما عدم هماهنگی دستگاه‌های مرتبط با موضوع، مانع از پیشرفت امور شده است. دولت‌آبادی افزود این امر در حالی است که جمهوری اسلامی تاکنون در هر حوزه‌ای که اراده نموده، موفق عمل کرده است.

 دادستان تهران خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی هر زمان در مورد موضوعی اراده کرده موفق عمل کرده است و از آنجایی که جنس مسائل فرهنگی متفاوت است طبیعتاً ممکن است راهکارهای مبارزه در خصوص عفاف و حجاب متفاوت باشد.

ضرورت حفظ حساسیت عمومی نسبت به اعمال منافی عفت

الفت معاون پیش‌گیری از وقوع جرم قوه قضاییه با رد حساسیت‌زدایی از اعمال منافی حجاب و عفاف، اظهار داشت حفظ حساسیت عمومی نسبت به این حوزه لازم است و باید قبح این اعمال حفظ شده و تقویت گردد؛ اما وارد شدن به این مقوله با دقت به عمل آید و ضمن تفکیک حوزه‌ی پیش‌گیری از مقابله، حذف ریشه‌ی ناهنجاری‌ها در دستور کار جلسات قرار گیرد.

در ادامه‌ی این جلسه، ساجدی‌نیا فرمانده انتظامی تهران بزرگ اعلام داشت پلیس مخالف اقدامات فرهنگی نیست و این‌گونه اقدامات در حوزه‌ی عفاف و حجاب اولویت دارد؛ اما وضعیت فعلی حجاب و عفاف زیبنده جامعه اسلامی نیست و با رصد وضعیت حجاب طی پانزده سال اخیر به این نتیجه می‌رسیم که بتدریج وضع بدتر شده است.

پلمب 4400 مغازه پوشاک به لحاظ ارائه‌ی پوشاک خلاف عفت عمومی

فرمانده انتظامی پلیس تهران سپس به ارائه‌ی آماری از اقدامات این دستگاه انتظامی در حوزه عفاف و حجاب پرداخت و با ذکر این که نیروی انتظامی طی سال گذشته بیش از 4400 با مغازه پوشاک را به لحاظ تخلف در ارائه‌ی پوشاک مبتذل و خلاف عفت عمومی پلمب کرده‌ است.  

اظهارات دستگاه‌های اجرایی در مورد عفاف و حجاب

در این جلسه نماینده وزارت اطلاعات تأکید نمود که بهبود وضعیت عفاف و حجاب منوط به تمرکز بر علل ریشه‌ای این مسأله است که علل آن  نهفته در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی می‌باشد.

نماینده وزارت کشور با اشاره به این که در حوزه‌ی عفاف و حجاب خلاء قانون نداریم، به مصوبه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص وظایف دستگاه‌ها پیرامون عفاف و حجاب اشاره کرد و گفت در این مصوبه 310 وظیفه بر عهده دستگاه‌ها قرار داده شده که بیش‌ترین وظایف به وزارت ورزش و جوانان محول گردیده و کم‌ترین موارد به قوه قضاییه اختصاص دارد.

وی مهم‌ترین مشکل این دستورالعمل را فقدان ضمانت اجرا دانست و پیشنهاد نمود با هم‌افزایی دستگاه‌های انتظامی، اجرایی و قضایی سعی در محقق نمودن سیاست‌های مصوب در دستورالعمل شود.

معاون شهردار تهران تأکید نمود برای موفق شدن سیاست‌ها در حوزه عفاف و حجاب باید موضوع را از جنبه‌ی مردان نیز مورد توجه قرار داد و اظهار داشت بسیاری از آسیب‌هایی که برای بانوان در جامعه موجود است، ناشی از عدم توجه به عفاف و حجاب توسط مردان می‌باشد.

وی هم‌چنین بر ضرورت توجه به عفاف و حجاب در دستگاه‌های دولتی و مأمور به خدمات عمومی تصریح نمود و رفتار کارگزاران دولت را الگوی خوبی برای مردم دانست.

اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای دو روی یک سکه

دولت‌آبادی در پایان جلسه به جمع‌بندی مطالب پرداخت و عدم فرافکنی و محول نمودن مسؤولیت به یکدیگر از سوی دستگاه‌ها، از جمله ملزوماتی بود که مورد تأکید قرار گرفت.

وی با تصریح به این که ارتباط میان اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای مانند دو روی یک سکه است، اظهار داشت گاه مقابله ممکن است به تنهایی کفایت کند و به کمک پیش‌گیری ‌رود اما به هر حال اقدامات مقابله‌ای باید در حد ضرورت به کار گرفته شود.

موضوع دیگری که مورد توجه دکتر جعفری قرار گرفت، مسدود نمودن منافذ ورود آسیب‌های اجتماعی مانند کارگاه‌های تولید انبوه لباس‌های مبتذل و خلاف عفت عمومی بود.

وی در چنین اقداماتی دخالت دستگاه مرتبط را لازم دانست به این شرح که ابتدا از فعالیت کارگاه‌های تولید انبوه البسه و اقلام ضد فرهنگی توسط اتحادیه و یا پلیس جلوگیری به عمل آید و سپس به عرضه‌ی مظاهر آن در صنوف پرداخته شود.

در اقدامات پیش گیرانه آگاه‌سازی جوانان اولویت دارد

دکتر جعفری نحوه‌ی برگزاری جلسات آتی را، طرح سؤال از دستگاه‌ها در خصوص اقدامات انجام شده از سوی آنان در حوزه‌ی عفاف و حجاب اعلام نمود و با تأکید بر ضرورت تمرکز مباحث جلسه بر اقدامات ملموس و رد ایده‌پردازی صرف، افزود در اقدامات پیش‌گیرانه باید بر روی جوانان و نوجوانان تمرکز نموده و آگاه‌سازی جوانان در اولویت اول قرار گیرد.

وی افزود: کار با جوانان بسیار مهم است جوانان سؤالات زیادی دارند وقتی وارد جامعه و دانشگاه می‌شوند با سؤالات مختلفی مواجه می‌شوند کار با جوانان و کار چهره به چهره اثر فوق‌العاده‌ای دارد. کار و آموزش با جوانان هم پیشگیرانه و هم کار فرهنگی مؤثر است.

دکتر جعفری با اشاره به گزارشی که ساعات تدریس دروس دینی در مدارس کشور کاهش یافته است از نماینده‌ی وزارت آموزش و پرورش خواست که صحت یا سقم آن را بررسی و اعلام نماید.

وی بر اساس آمار پانزده درصدی ارائه شده در جلسه از سوی دستگاه‌های مسوول پیرامون شماری از مردم که ظاهر یا رفتار آن‌ها در جامعه خلاف عفت و اخلاق عمومی است، حضور و رفتار این اقلیت را در جامعه دارای غلبه و پررنگ دانست و گفت حضور این افراد در اماکن عمومی مانند پارک‌ها، رستوران‌ها و... غلبه دارد و صرفاً اماکن مذهبی از وجود چنین ناهنجاری‌هایی مصون مانده و لذا لازم است با ارائه‌ی راهکارهایی، این فضاسازی شکسته شود و اکثریت مردم با حضور در اماکن و مجامع عمومی، وضعیت موجود را به نحو مطلوب تعدیل نمایند.

تشکیل کار گروه آسیب های اجتماعی در دادستانی تهران

دادستان تهران تأکید کرد اگر چه اقدامات فرهنگی در حوزه‌ی عفاف و حجاب راهکار اساسی است، اما در مواردی که کانون برنامه‌ریزی و تمرکز دشمن در رواج بی‌عفتی  است اقدامات مقابله‌ای و با به قول معروف اقدامات سرهنگی نیز ضروری است.

تصمیم دیگر این جلسه، بررسی صحت و سقم خیر انتشار یافته در برخی سایت‌های خبری مبنی بر اختصاص هزینه‌ی آرایش به پرسنل زن در چند بیمارستان‌‌ خصوصی بود که نماینده‌ی وزارت بهداشت مسوول پیگیری و اعلام نتیجه گردید.

دادستان تهران، احدی از معاونان خود را مسوول تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان دادستانی، معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، پلیس و دو نماینده از دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی نمود تا دستورات جلسات آتی را تعیین کرده و جهت برگزاری مستمر آن هر پانزده روز یک بار برنامه‌ریزی نمایند.

دکتر جعفری دولت‌آبادی اعلام کرد دستگاه‌ها وظیفه‌ی خود را در حوزه‌ی عفاف و حجاب جدی بگیرند. و در صورت حضور مستمر و پیگیری فعالانه‌ از حمایت‌های دادستانی بهره‌مند شده و چنین روندی در برخورد با جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی اثرگذار است.

جعفری دولت‌آبادی گفت: دادستانی تهران در رابطه با آسیب‌های اجتماعی جلسات مداومی را برگزار خواهد کرد.
برچسب ها: ماهواره ، فرهنگی ، اینترنت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: