کد خبر: ۱۱۸۷۸۲
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 10
شفا آنلاین>سلامت>محققان در یک متاآنالیز نشان دادند که بیوفیدبک می‌تواند تواتر، طول دوره و شدت میگرن را درکودکان کاهش دهد. نتایج این مطالعه در نشریه Pediatrics منتشر شده است.
  به گزارش شفا آنلاین،  در حدود 1 مورد از هر 11 کودک، به عبارتی حدود 36 درصد نوجوانان در یک سال می‌توانند دچار سردردهای میگرنی شوند. داروهای اندکی برای پیشگیری موثر از میگرن در کودکان و نوجوانان تائید شده و البته همه آنها نیز با خطر عوارض جانبی همراه هستند.

       محققان در این مطالعه شواهد مخلوطی را برای ارزیابی اثربخشی بیوفیدبک برای کاهش میگرن در کودکان در یک مطالعه متاآنالیزی و با حضور 137 شرکت کننده، بررسی کردند. در مقایسه با گروه کنترل که در لیست انتظار بودند، بیماران درمان شده با بیوفیدبک کاهش قابل توجهی در تواتر حمله‌های میگرن (تا متوسط 97/1 حمله در هفته)، شدت درد (تا متوسط 94/3 درجه در یک مقیاس 5 درجه‌ای) و طول دوره سردرد (تا متوسط 77/1 ساعت) داشتند.

       البته در 2 مطالعه که بیوفیدبک به درمان‌های دیگر افزوده شده بود، اثر قابل توجهی بر تواتر یا طول دوره میگرن نگذاشت. علاوه براین، بیوفیدبک بهتر از آرام‌سازی پیشرونده یا بیوفیدبک ساختگی در کاهش تواتر میگرن نبود.

       آنالیز نتایج به دست آمده از بیوفیدبک در مقابل گروه کنترل برای اثر روی تواتر میگرن، نشان از نتایج قابل توجه بالینی داشته و می‌توان آن را به عنوان یک مداخله درمانی قابل انجام برای بیماران انجام داد. این روش به وسیله انجمن بین‌المللی سردرد نیز تائید شده است. البته باید در مطالعات بیشتر به این پرداخته شود که روش مذکور تا چه اندازه در بالین گستردگی دارد.
Reuters Health
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: