کد خبر: ۱۱۸۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۰ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 03
شفا آنلاین>اجتماعی>محققان دانشگاه بوفالو موفق به ابداع لیزری به شکل گرداب شده اند که می تواند داده ها را 10 برابر بیشتر از لیزرهای خطی معمولی منتقل کند.

به گزارش شفا آنلاین، همان طور که افزایش استفاده از خودرو در دهه های 1950 و 1960 میلادی، لزوم برخورداری از جاده های بزرگتر و بهتر را ایجاد کرد، استفاده روزافزون از باند پهن به تقاضاها برای فناوری های مخابراتی موثرتر دامن زده است.

بر این اساس، محققان دانشگاه بوفالو در آمریکا لیزری به شکل گرداب ابداع کرده اند که بسیار کوچک و قابل نصب روی یک تراشه است و می تواند داده ها را 10برابر بیشتر از لیزرهای خطی متعارف منتقل کند. این فناوری همچنین می تواند پایان 'قانون مور' را به تاخیر اندازد.
ایده قانون مور این است که مهندسان به مرور راه های بیشتری برای کوچکتر کردن رایانه ها و سایر دستگاه های هوشمند می یابند، در حالی که اخیرا محققان پیش بینی کرده بودند که قانون مور در حال نزدیک شدن به خط پایان است.
لیانگ فنگ استادیار مهندسی برق در دانشگاه بوفالو در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: برای انتقال بیشتر داده و در عین حال استفاده کمتر از انرژی باید در خصوص ابزار داخل دستگاه ها تجدید نظر کرد.
وی افزود: در لیزر به شکل گرداب، داده ها روی پیچ و خم های شبه مارپیچی آن کد گذاری می شود.
محققان به طور فزاینده از نور برای حرکت و ذخیره داده ها در قطعات کوچکتر رایانه ای استفاده کرده اند. اما روش های محققان برای دستکاری نور تقریبا رو به پایان است؛ این در حالی است که این لیزر گردابی و الگوی نوری مارپیچ آن راهکار جدیدی ارائه می دهد.
این فناوری که حرکت زاویه ای مداری نامیده می شد، تا پیش از این برای استفاده در قطعات ظریف رایانه ای بسیار بزرگ بود اما دانشمندان دانشگاه بوفالو روشی برای کوچک کردن این الگو پیدا کرده اند.
لیزر یاد شده که در مقاله ای جدیدی در مجله Science توصیف شده است، حلال مشکلات نخواهد بود اما در ترکیب با فناوری های جدید مانند فرستنده های موثرتر و تراشه های ذخیره اتمی می تواند پایان قانون مور را به آینده موکول کند.

برچسب ها: لیزر ، فناوری ، دانشگاه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: