کد خبر: ۱۱۷۹۳۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 02
شفا آنلاین>اجتماعی>استفاده بیش از حد و غیر اصولی از فضای مجازی، افسردگی و اضطراب به دنبال خواهد داشت و خطری بزرگ اما پنهان برای کاربران در پی دارد.
به گزارش شفا آنلاین،مطالعات اخیر نشان می دهد که استفاده بیش از حد از فضای مجازی باعث ایجاد افسردگی و اضطراب در بین کاربران خواهد شد.

تا به امروز بیشتر درباره بحث های اجتماعی و فرهنگی فضای مجازی شنیده ایم، اما آسیب های فضای ذهنی و روانی در فضای مجازی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
 
بر اساس آمار رسمی، میزان استفاده از فضای مجازی در ایران بسیار بالاست و هر روز نیز به تعداد کاربران در دنیای مجازی افزوده می شود.
 
در سال 2014 میانگین صرف ‌شده برای استفاده از اینترنت در بین ایرانی‌ها 52 دقیقه در هفته بود که بعد از گسترش شبکه‌های اجتماعی بسیار بیش‌تر شده است.
 
از سوی دیگر تعداد کاربران شبکه اجتماعی تلگرام از مرز 23 میلیون نیز گذشته است و فیس بوک و اینستاگرام همچنان در صدر استفاده کاربران اینترنت در ایران قرار دارند.
 
همچنین بالغ بر 83.2 میلیون مشترک موبایل در ایران وجود دارد و با احتساب اتصال کاربران از طریق موبایل به اینترنت، ضریب نفوذ اینترنت 55 درصد اعلام شده است.
 
72 درصد از کودکان زیر هشت سال از تکنولوژیهایی به مانند تلفن همراه، تبلت و ... استفاده می کنند. ساعتهایی که بچه ها از فضاهای مجازی استفاه می کنند، بیش از ساعتی است که در مدرسه صرف می کنند.
 
با این تفاسیر میزان استفاده از اینترنت در ایران بسیار بالاست اما آنچه که جای نگرانی دارد استفاده غیر اصولی و ناصحیح از اینترنت در ایران است.
 
استفاده غیر اصولی از فضای مجازی جدای از آسیب های فرهنگی و اجتماعی، آسیب های عمیق روحی به کاربران وارد می کند که مهمترین آن ایجاد افسردگی، اضطراب و خشونت در بین کاربران است.
 
 
 
افسردگی به عنوان شایعترین اختلال ذهنی میتواند از طرف فضای مجازی سرایت کند و اختلال حوزه شخصیت بین افرادی که فضای مجازی را بیش از حد تجربه میکنند، رواج زیادی پیدا کرده است.
 
خودشیفتگی و احساس نیاز به حضور در مرکز توجه و دیده شدن نشان از آسیب های شبکه های مجازی است به طوری که 80 درصد پیام هایی که افراد در این شبکهها برای یکدیگر ارسال می کنند، بیشتر از اینکه درباره دیگران یا اتفاقات مختلف باشد، درباره خودشان است.
 
اختلال وسواس و اختلال ضد اجتماعی از دیگر آسیب های استفاده زیاد از این شبکه هاست که باعث ایجاد افسردگی و اضطراب در بین کاربران می شود.
 
بر اساس گزارشی که در روزنامه دیلی میل چاپ شده است، فیسبوک و دیگر شبکه های اجتماعی، نوجوان را در معرض ابتلاء به اضطراب و افسردگی عاطفی قرار می دهند.
 
فضای مجازی علاوه بر امکان نامه نگاری و پیامرسانی، این امکان را برای نوجوانان به وجود می آورند که درباره یک چیز، بارها و بارها و بارها صحبت کنند.
 
بر اساس این مقاله، بحث مکرر در میان نوجوان، به ویژه درباره ی ناکامی های عشقی و ...، هیجانات منفی در آنها به وجود می آورد.
 
این گزارش، نتیجه پژوهشی است که از سوی دانشگاه استونی بروک نیویورک روی 83 دختر نوجوان صورت گرفته است.
 
از سوی دیگر خشم اینترنتی یکی از تهدیدات جدی در استفاده بیش از حد از فضای مجازی به شمار می رود.
 
یکی از منابع خشم اینترنتی «افزونگی اطلاعات» است به این مفهوم که حجم عظیم اطلاعات موجود در فضای وب از یک سو و کند بودن سرعت دستیابی به آنها از سوی دیگر باعث بروز مقدار زیادی استرس در کاربران اینترنت می شود.
 
حجم اطلاعات و اخبار نیز باعث ایجاد خشم و اضطراب شدید در افراد می شود چرا که معمولا بیشتر اخبار جنبه های منفی مثل جنگ، آتش سوزی، سقوط هواپیما، حوادث طبیعی، ترور و ... را در بر می گیرد و این اخبار منفی ناخودآگاه بر ذهن و روح کاربران اثرات سوء دارد و این در حالیست که دانستن این اخبار در بسیاری از موارد غیر ضروری است و هیچ کمکی به ما نمی کند.
 
همچنین باید توجه داشت که فضای مجازی به واقع یک فضای مجازی است و هرگز نمی تواند جای دنیای واقعی را بگیرد بنابراین نباید برای رفع نیاز های عاطفی، اجتماعی و ... به فضای مجازی دل خوش کرد.
 
استفاده از فضای مجازی به خودی خود امری نامطلوب نیست اما استفاده بیش از اندازه و غیر استاندارد باعث می شود که نظم زندگی کاربران دچار اختلال شود و اعتیاد به اینترنت سبب بروز آسیب های روحی در بین کاربران می شود.
برچسب ها: افسردگی ، اضطراب ، اجتماعی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: