کد خبر: ۱۱۷۹۱۵
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 03
شفا آنلاین>سلامت >براساس نتایج مطالعه‌ای که در JAMA منتشر شده، استفاده از IVF یا لقاح آزمایشگاهی، در مقایسه با درمان‌های غیر از IVF، در میان زنانی که تحت درمان‌های باروری قرار می‌گیرند، خطر سرطان پستان را بیشتر نمی‌کند.
به گزارش شفا آنلاین، این نتایج در میان زنان هلندی به دست آمده که در فاصله سال‌های 1980 و 1995 تحت درمان IVF قرار گرفته و به‌طور متوسط 21 سال هم پیگیری شده‌اند.


       برای دهه‌ها است که سرطان پستان شایع‌ترین بدخیمی را میان زنان در سراسر دنیا تشکیل می‌دهد. نشان داده شده که استروژن و پروژسترون برون‌زا و درون‌زا، خطر سرطان پستان را تحت تاثیر قرار می‌دهند. از آنجا که روش‌های IVF به‌طور موقت باعث کاهش سطح استرادیول و پروژسترون می‌شود، هم‌چنین به‌طور قوی‌ای با سطح افزایش یافته هورمون‌ها در ارتباط هستند، این احتمال وجود دارد که خطر سرطان پستان را تحت تاثیر قرار دهد. به دلیل بروز بالای سرطان پستان و تعداد زیاد زنانی که برای IVF تحت درمان‌های تحریک کننده تخمدان قرار می‌گیرند، حتی افزایش مختصر خطر هم تاثیر عمیقی بر سلامت عمومی خواهد داشت. مطالعات پیشین در مورد خطر سرطان پستان پس از درمان IVF نیز به دلیل دوره‌های محدود پیگیری، مورد چالش هستند.

       براین اساس، محققان انستیتو سرطان هلند، در پی آن بودند تا خطر طولانی‌مدت سرطان پستان را پس از تحریک تخمدان برای IVF در 19 هزار و 158 زنی که درمان IVF را بین سال‌های 1983 و 1995 (گروه IVF) و 5 هزار و 950 زن که دیگر درمان‌های کمک باروری را بین سال‌های 1980 و 1995 دریافت کرده بودند (گروه non-IVF)، مقایسه کنند.

        متوسط سن این زنان در پایان دوره پیگیری، 54 سال در گروه IVF و 55 سال در گروه non-IVF بود. بروز سرطان پستان مهاجم و درجا در زنانی که تحت درمان‌های باروری قرار گرفته بودند، از طریق ارتباط با ثبت سرطان هلند (2013-1989) به دست آمد.

       درمیان 25 هزار و 108 زن (متوسط سن زنان در ابتدای ورود به مطالعه: 33 سال، میانگین تعداد دوره‌های IVF: 6/3)، 839 مورد ابتلا به سرطان مهاجم پستان و 109 مورد سرطان پستان درجا، پس از یک دوره پیگیری متوسط 21 سال، مشاهده شد.

       آنالیزهای بیشتر نشان می‌دهد که میزان بروز خطر سرطان پستان در زنان درمان شده با IVF، تفاوت قابل توجهی با جمعیت عمومی و گروهی که با روش non-IVF درمان شده‌اند، ندارد. بروز تجمعی سرطان پستان در 55 سالگی 3 درصد برای گروه IVF و 9/2 درصد برای گروه non-IVF محاسبه شد.

       این میزان خطر با نوع داروهای باروری استفاده شده یا تشخیص کم‌باروری، تفاوتی نمی‌کرد و پس از گذشت 20 سال یا بیشتر از درمان IVF هم تغییری نشان نمی‌داد. زنانی که 7 سیکل یا بیشتر تحت درمان قرار گرفته بودند، با کاهش قابل توجه خطر نسبت به زنانی که 1 یا 2 سیکل درمان شدند، روبه‌رو بودند. پاسخ ضعیف به نخستین سیکل IVF نیز با کاهش خطر سرطان پستان همراه بود.

       این یافته‌ها همسو با فقدان شواهد در مورد افزایش قابل‌توجه خطر طولانی‌مدت سرطان میان زنان درمان شده با این رژیم‌های درمانی IVF است.

Medscape
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: