کد خبر: ۱۱۷۸۱۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 02
شفا آنلاین>سلامت>لخته‌های خونی که منجر به سکته و حمله‌های قلبی می‌شوند یکی از علل مرگ‌ومیر در سرتاسر دنیا محسوب می‌شوند
به گزارش شفا آنلاین،. هدف اصلی داروهای اورژانسی که در این مواقع تجویز می‌شوند کمک به از بین بردن و حل کردن این لخته‌های خونی و برگشت دوباره جریان خون در رگ‌های درگیر در حداقل زمان ممکن و به بهترین شکل ایمن است. مطالعات جدید نشان می‌دهد که چگونه ریز ذره‌های مغناطیسی منجر به آزادسازی آنزیم‌ها و حل کردن لخته خونی در منطقه هدف شده و راه‌حل مناسبی را برای این مشکل ارائه می‌دهند.

محققان متذکر شده‌اند که کشف آنها منجر به تولید دارویی شده است که دارای عوارض جانبی کمتری بوده و همچنین در از بین بردن لخته خونی موثرتر است. هنگامی که خون لخته می‌شود، مسیر رگ را می‌بندد و مانع از رسیدن اکسیژن و مواد غذایی به بافت منطقه موردنظر می‌شود. اگر لخته خون در عرض چند ساعت برداشته نشود به مرگ بافت منجر می‌شود. از سوی دیگر اگر لخته حتی سریع هم برداشته شود ریسک عوارض جانبی آن همواره باقی می‌ماند زیرا آنزیم موردنظر نه‌تنها بر لخته بلکه بر کل سیستم گردش خون تاثیر می‌گذارد.

       از آنجایی که داروی از بین برنده لخته خون حاوی آنزیم‌هایی برای از بین بردن لخته خونی است در هنگام تزریق به بدن مورد حمله سیستم ایمنی بدن قرار می‌گیرد در نتیجه اثر آن کاهش پیدا می‌کند. برای غلبه بر این موضوع دارو در دوزهایی بالا تجویز می‌شود که اثر آن کمتر کاهش پیدا کند به این امید که دارو زودتر به منطقه موردنظر و به لخته خون برسد. دارو به چند روش می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد که در واقع یا به صورت یک کپسول حل‌کننده لخته برای رگ‌های خونی یا به صورت محلولی قابل تزریق حاوی ریز ذره‌های مغناطیسی که با استفاده از یک مگنت خارجی به سمت لخته هدایت می‌شود. هدف نهایی تولید این نانو ذرات در واقع به طریقی است که آنزیم‌های آن توسط جریان خون مورد حمله قرار نگیرد. درواقع بیشتر راه‌حل‌ها به سمت این موضوع هدایت می‌شود که آزادسازی دارو به تدریج صورت گیرد تا دارو خاصیت خود را از دست ندهد. داروی ساخته شده ۴۰۰۰ برابر بهتر از داروهای از بین برنده لخته خون عمل می‌کند در واقع این ریز ذره‌ها باید به نحوی ساخته شده باشند که برای بدن انسان ایمن باشند.

       پژوهشگران در این زمینه خاطر نشان می‌سازند که ماده کشف شده می‌تواند مدت زمان زیادی فعال بماند و همچنین به راحتی در داخل رگ منتشر شده و باعث تمیز سازی رگ از لخته شود و سپس از کبد عبور کند و همانند هر متابولیت دیگری به طور طبیعی دفع شود. تیم موردنظر در حال حاضر در حال انجام تحقیقات پیش بالینی از سیستم ترومبولیتیک جدید روی پستانداران است.
  MNT
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
توحید
|
Germany
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
0
0
با سلام اسم این داروی جدید ضد انعقاد خون چی هست؟
مرضیه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
0
0
لطفا اسم دارو رو هم بگید؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
0
0
خب اسم دارو رو چرا نمیگین
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: