کد خبر: ۱۱۷۷۹۲
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 02
شفا آنلاین>اجتماعی>با ابلاغ آیین‌نامه تاسیس داروخانه‌های گیاهی توسط وزیر بهداشت اعتراض صنفی داروسازان و عمدتا داروخانه‌داران بالا گرفت.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  صنف داروسازان که قبلا هم از چرخه اقتصادی معیوب و آسیب‌پذیر داروخانه‌ها گلایه‌مند بودند با داروخانه‌های گیاهی بار دیگر در شوک فرو رفتند. اعتراضی که حتی زمزمه درخواست استیضاح وزیر بهداشت و استعفای مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو را به همراه داشت.

هر فردی به فکر منفعت خود است
       کمتر از یک ماه پیش بود که وزیر بهداشت آیین‌نامه تاسیس داروخانه‌های گیاهی را ابلاغ کرد و   در خصوص اعتراضات بالا گرفته از طرف داروسازان گفت:‌ «اعتراض را که همه صنوف دارند. مگر صنفی وجود دارد که از درآمد خود راضی باشند؟ این طبیعت بشر است، اما حتما همه صنوف باید منافع خود را در قالب منافع جمع ببینند. بالاخره شرایط کشور، مردم، شرایط اقتصادی و درآمد مردم را مجرد از هم نمی‌توان دید. اقتصاد سلامت کاملا متصل به هم است و در عین حال به اقتصاد ملی ما گره خورده است.»

       سیدحسن هاشمی ادامه داد: «طبیعی است که هر کسی منفعت خود را در درآمد بیشتر می‌بیند. اینجاست که انصاف و وجدان و اخلاق به مدد می‌آید و ما از همه انتظار داریم که اخلاق مدارانه دنبال منافع صنف خود باشند. آن کاری که از دستمان بر می‌آمده برای جامعه پزشکی در صنوف مختلف انجام دادیم، اما برخی دیگر در دست و اختیار ما نیست، بلکه در اختیار سایر دستگاه‌ها است و ما باید از آنها مطالبه کنیم.»

وظیفه وزارت بهداشت دسترسی به دارو است
       سازمان غذا و دارو که از بدنه‌ وزارت بهداشت است، وظیفه اصلی خود را دسترسی راحت مردم به انواع داروها می‌داند. مدیرکل دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو  به این نکته اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: «در هیچ جایی از قانون نوشته نشده که وزارت بهداشت وظیفه حمایت از صنفی خاص را دارد.»

       اکبر عبدالهی‌اصل تاکید می‌کند: «وظیفه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو این است که در حوزه داروهای طبیعی و غیرطبیعی دسترسی را فراهم کند. چه بسا با تاسیس داروخانه‌های گیاهی و افزایش داروخانه‌ها در سطح شهر، این دسترسی امکان‌پذیرتر شود.»

       وی با اشاره به این موضوع که قطعا تاسیس این داروخانه‌ها باعث ایجاد رقیب می‌شود و این امر برای داروخانه‌داران خوشایند نیست، ادامه می‌دهد: «انجمن‌ها و گروه‌های داروسازی که عمدتا داروخانه‌دارها هستند، معتقدند که بازار دارویی کشور محدود است و آمدن رقبای جدید می‌تواند به کاهش فروش آنها منجر شود.»

       عبدالهی‌اصل اذعان می‌کند: «اینکه بگوییم کار این داروخانه‌ها عرضه داروهای گیاهی است و وارد فروش داروهای شیمیایی نمی‌شوند، خیلی درست نیست. زیرا این داروخانه‌ها بعد از مدتی شروع می‌کنند به فروش لوازم آرایشی-بهداشتی و کم‌کم داروهای دیگر و بالاخره قسمتی از سهم داروخانه‌های فعلی را می‌گیرند.»

داروخانه‌داران قطعا ضرر می‌کنند
       مدیرکل دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو ضرر داروخانه‌های فعلی را با این کار قطعی عنوان می‌کند و توضیح می‌دهد: «این ضرر قطعی، اما یک بحث صنفی است، یعنی انجمن داروسازان حق دارند که از صنف خود دفاع کنند، اما ما به عنوان وزارت بهداشت هدفمان حمایت از صنف نیست. یعنی وظیفه‌ای که برای ما دیده شده ایجاد دسترسی است. هر چقدر این داروخانه‌ها بیشتر شود، دسترسی هم بهتر خواهد شد.»

       وی به آیین‌نامه نوشته شده اشاره می‌کند و می‌گوید: «در آیین‌نامه آمده که این داروخانه‌ها را داروسازان می‌توانند تاسیس و مدیریت کنند ولی باید ضوابط اجرایی نوشته شود و چون تازه ابلاغ شده است، فکر می‌کنم حدود یکی، دو ماه طول می‌کشد تا ضوابط اجرایی نوشته شود.»

       عبدالهی‌اصل معتقد است، بیشترین اعتراض از سمت داروخانه‌داران است تا داروسازان و در توضیح بیشتر می‌گوید: «داروخانه‌داران حتی با ورود داروسازان جدید هم به این حیطه مخالف هستند. چون معتقدند فروش دارو محدود است و حتی ورود داروخانه جدید هم می‌تواند ایجاد مشکل کند. این است که مخالفین این طرح عمدتا داروخانه داران هستند و داروسازان جدید این فرصت برایشان مهیا می‌شود که وار بازار کار شوند.»

       گفتنی است، جمع داروسازان معترض قرار است روز 16 مرداد ماه در مقابل وزارت بهداشت تجمع داشته باشد. عبدالهی‌اصل در جواب خبرنگار سپید در این خصوص که آیا این تجمع و اعتراض می‌تواند به لغو آیین‌نامه منجر شود، می‌گوید: «راستش نمی‌دانم. آیین‌نامه‌ای است که ابلاغ شده و وزارت بهداشت هم اصرار دارد که اجرا شود.»

       وی همچنین در بخشی دیگر از صحبت‌های خود توضیح می‌دهد که فعالیت داروسازان در این داروخانه‌ها مانند سایر داروخانه‌ها، سابقه کاری محسوب می‌شود.

       عبدالهی‌اصل همچنین حضور داروساز در داروخانه‌های سنتی را به فال نیک گرفته و می‌گوید: «اگر این مراکز با سرویس خوبی که به مردم می‌دهند، بتوانند سهمی از عطاری‌ها را که عمدتا محل داروهای بدون مجوز و غیرمجاز است بگیرند، در مجموع به نفع مردم و سلامت جامعه است، اما در این نفع بالاخره صنف داروسازان ضرر می‌کنند.»

داروخانه‌های گیاهی به تاسیس داروخانه‌های زنجیره‌ای منجر می‌شود؟
       یکی دیگر از مباحث مطرح شده این است که با تاسیس داروخانه‌های گیاهی کم‌کم پرونده بسته شده داروخانه‌های زنجیره‌ای نیز مجدد باز شده و روی کار خواهد آمد. هر چند برخی نیز به این موضوع اعتقادی ندارند. به طور مثال فراز مجاب، عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی به سپید می‌گوید: «بنده اعتقادی به این موضوع ندارم. هر چند ممکن است دیر یا زود این اتفاق بیفتد اما تاسیس داروخانه‌های گیاهی را عاملی برای تاسیس داروخانه‌های زنجیره‌ای نمی‌دانم.»

       عبدالهی‌اصل نیز در این خصوص پاسخ می‌دهد: «وزارت بهداشت با این موضوع هم مخالف نیست. البته قوانین فعلی اجازه آن را نمی‌دهد، اما همین الان برخی از انجمن‌های داروسازی با این کار موافق هستند. ما انجمن داروسازان شیراز را داریم که خود مدعی و طالب تاسیس داروخانه‌های زنجیره‌ای است. در حال حاضر قانونی در این زمینه نداریم. باز هم می‌گویم به عنوان وزارت بهداشت اگر تاسیس داروخانه‌های زنجیره‌ای به نفع دسترسی مردم به دارو باشد امکان دارد مجوز تاسیس دهیم.»

       مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو هم در این باره می‌گوید: «این فضاها توسط موسس و مسئول فنی که همان موسس است تاسیس می‌شود و موضوعی با نام «زنجیره‌ای» در این موارد نداریم. با شرایطی که در آیین‌نامه و ضوابط ذکر شده این کار صورت می‌گیرد، بنابراین بحث زنجیره‌ای و مباحث این چنینی مطرح نیست.»

تعریف فرآورده طبیعی چیست؟
       امیرحسین جمشیدی تصریح می‌کند: «فرآورده‌های طبیعی از اسم آنها مشخص است. فراورده‌ای است که با نام فراورده طبیعی از سازمان غذا و دارو مجوز گرفته و وقتی این گروه فراورده را در نظر می‌گیریم داروهای شیمیایی موجود در فهرست رسمی داروهای کشور، داروهای بیولوژیک، مکمل‌های تغذیه‌ای، فراورده‌های شیمیایی خالص شده مثل آتروپین، کلشی سین و دیگوکسین در حیطه فراورده‌های طبیعی قرار نمی‌گیرند و تصریح هم شده که داروهای شیمیایی نباید در این فضاها به فروش برسد.»

       وی همچنین توضیح می‌دهد: «سعی شده آیین‌نامه تاسیس این داروخانه‌ها خوب نوشته شود و خیلی از موارد در راستای خدمات‌رسانی بهتر دیده شده است. به عنوان مثال در این آیین‌نامه موسس داروخانه طبیعی و مسئول فنی یک نفر در نظر گرفته شده است. یعنی باید مسئول فنی همان موسس داروخانه باشد. ما نمی‌توانیم قائم مقام و مانند آن داشته باشیم؛ یعنی فردی که دانش این فعالیت را دارد باید خود در داروخانه حضور داشته باشد و به ارائه خدمات بپردازد و این بحث با داروخانه‌های معمولی تفاوت دارد. این جزو مزایای این بخش است که فردی که اشراف به کار دارد و به عنوان موسس و مسئول فنی است حتما در داروخانه حضور دارد و در حضور این فرد خدمت‌رسانی صورت می‌گیرد. اینها مواردی هستند که در این آیین‌نامه به خوبی دیده شده است.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
داروساز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
0
1
اصلا در نظام تحول سلامت اسمی از داروساز برده شده ؟اصلا پزشک سالاری میگذاره داروسازهم جایگاهی داشته باشه ؟واسه خوذشون میبرن ومیدوزن این پزشکان محترم ..............
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: