کد خبر: ۱۱۷۴۴۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 29
شفا آنلاین>سلامت>مطالعات محققان دانشگاه ایالتی کالیفرنیا نشان می دهد احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در فضانوردانی که در ماموریت آپولو به اعماق فضا سفر کرده اند، نسبت به فضانوردان دیگر پنج برابر بیشتر است.

به گزارش شفا آنلاین، تابش های فضایی خطرات بسیاری را برای فضانوردان به همراه دارند؛ کاهش حجم استخوان، عضله و قدرت باروری و پوکی استخوان تنها بخشی از مشکلات جسمی فضانوردان است.
محققان دانشگاه فلوریدا برای بررسی تاثیر اشعه های کیهانی بر سلامت مسافران فضا، فضانوردان ماموریت آپولو را مورد بررسی قرار دارند. این افراد به دلیل سفر به مدارهای عمیق، در مقایسه با فضانوردان دیگر، در معرض بیشترین تابش کیهانی قرار گرفته اند.
این مطالعه نشان می دهد رگ های خونی فضانوردان به دلیل قرار گرفتن در حالت گرانشی نزدیک به صفر، حالت ارتجاعی خود را از دست می دهد و سفت می شود، از طرفی گردش خون فضانوردان با اختلال مواجه می شود.
عملکرد سیستم گردش خون انسان به گونه ای است که مایعات را بر اساس نیروی جاذبه زمین به سمت بالا پمپاژ می کند. در فضا، نیروی گرانش وجود ندارد به همین دلیل صورت متورم می شود.
در مجموع 24 فضانورد در ماموریت آپولو به اعماق فضا سفر کرده اند که از این تعداد هشت نفر درگذشتند. مطالعه محققان دانشگاه ایالتی کالیفرنیا نشان می دهد 43 درصد از درگذشتگان ماموریت آپولو، بر اثر بیماری های قلبی عروقی جان خود را از دست داده اند. در ادامه این مطالعه آمده است فضانوردان آپولو، چهار تا پنج برابر بیشتر از سایر فضانوردانی که در مدارهای پایین زمین سفر کرده اند به بیماری های قلبی عروقی مبتلا می شوند.
ماموریت آپولو از سال 1961 تا 1972 میلادی انجام شد. نیل آرمسترانگ، باز آلدرین و مایکل کالینز از جمله فضانوردان این ماموریت بودند که در سال 1969 میلادی در ماموریت Apollo 11 به ماه سفر کردند.
مطالعات دیگر صورت گرفته نشان می دهد 10 درصد از فضانوردانی که بین سال های 1959 تا 1991 میلادی از دنیا رفته اند، به بیماری های قلبی عروقی مبتلا بودند، 5 درصد سرطان داشتند، 80 درصد در اثر تصادفات جان خود را از دست دادند و 5 درصد به دلایل دیگر درگذشتند، البته هیچ یک از این افراد سفر طولانی به اعماق فضا را تجربه نکردند.
نتایج این تحقیقات در نشریه Scientific Reports منتشر شده است.
برچسب ها: فضانورد ، استخوان ، باروری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: