کد خبر: ۱۱۷۲۰۶
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 28
شفا آنلاین>اجتماعی>محققان دریافتند ترکیب سه آنتی‌بیوتیک متفاوت می‌تواند تا حدی به غلبه بر مشکل مقاومت دارویی باکتری‌ها کمک کند.
به گزارش شفا آنلاین،دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، برای انجام این مطالعه، باکتری‌های «ای-کولای» را در آزمایشگاه در معرض یک نوع آنتی‌بیوتیک و سپس ترکیبی از دو و سه آنتی‌بیوتیک مختلف قرار دادند.

       باکتری «ای-کولای» یکی از باکتری‌هایی است که در حال حاضر در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها از خودش مقاومت نشان می‌دهد. در پایان مطالعه، مشخص شد که از ۳۶۴ ترکیب سه‌تایی آنتی‌بیوتیک که این پژوهشگران در آزمایش خود مورد استفاده قرار داده بودند، ۹۴ ترکیب با موفقیت کامل باکتری‌های «ای-کولای» را از بین برده‌اند. جالب است که آنتی‌بیوتیک‌های به کار رفته در این ۹۴ ترکیب به‌تنهایی یا حتی در ترکیب‌های دوتایی توان از بین بردن این باکتری را نداشتند. به‌علاوه اگر مقادیر بیشتری از هر یک از این داروها مورد آزمایش قرار می‌گرفت، میزان موفقیت حتی می‌توانست از این هم بیشتر باشد.

       پژوهشگران تاکید می‌کنند که برای آمیختن آنتی‌بیوتیک‌ها و ساختن داروهای ترکیبی موثر باید کاملا منطقی و حساب‌شده عمل کرد، زیرا انواع متفاوت آنتی‌بیوتیک‌ها سازوکارهای متفاوتی برای از بین بردن باکتری‌ها دارند. به همین دلیل یک آنتی‌بیوتیک خاص را نمی‌توان در کنار هر آنتی‌بیوتیک دیگری مورد استفاده قرار داد. از این رو، آن‌ها برای ساختن موثرترین ترکیب‌های سه‌تایی از روش‌های علمی و بسیار دقیقی در زیست‌شناسی و ریاضیات بهره بردند.

       این مطالعه امیدهای فراوانی را برای افراد بسیاری در سراسر جهان زنده خواهد کرد اما به گفته محققان نباید آن را راه حل قطعی غلبه بر مقاومت دارویی باکتری‌ها به‌حساب آورد. راه‌حل نهایی در این زمینه، نیازمند سیاست‌های صحیح و عملی است. سالانه حدود ۷۰۰ هزار نفر در سراسر جهان جان خود را از دست می‌دهند؛ فقط به این دلیل که آنتی‌بیوتیک‌ها نمی‌توانند شر باکتری‌ها را از سرشان کم کنند.
Indian express
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: