کد خبر: ۱۱۷۱۰۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 27
شفا آنلاین>سلامت>یک بررسی تازه در آمریکا نشان می‌دهد عادات درست خواب را می‌توان حتی در سنین پایین به کودکان آموخت و این عادات ممکن است از چاقی آنان در سنین بالاتر جلوگیری کند.
  به گزارش شفا آنلاین،   پژوهشگران در این بررسی که نتایج آن در ژورنال Pediatrics منتشرشده است، می‌گویند کودکان پیش‌دبستانی که در ساعت ۸ شب یا قبل از آن به بستر رفته بود، نسبت به همسالانشان که بعد از ساعت ۹ شب هنوز بیدار بودند، با احتمال ۵۰ درصد کمتر در ۱۰ سال بعد چاق می‌شدند.

       دکتر سارا آندرسن از دانشگاه ایالتی اوهایو در کلمبوس و نویسنده اصلی مقاله این پژوهش گفت: «تشویق کودکان به خواب رفتن زودرس ممکن است شیوه‌ای برای جلوگیری از اضافه‌وزن باشد.» اضافه‌وزن در کودکان به یک مشکل بهداشتی عمده در آمریکا بدل شده است و بر اساس آمار مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا حدود ۱۷ درصد کودکان و نوجوانان- تقریباً حدود ۱۳ میلیون کودک در این کشور چاق هستند.

       آندرسن و همکارانش از داده‌های مربوط به ۹۹۷ کودک استفاده کردند که در سال ۱۹۹۱ سالم به دنیا آمده بودند و هرسال تا ۱۵ سالگی پیگیری شده بودند.

       هنگامی‌که این کودکان چهارساله شدند، مادرانشان زمان‌های خواب معمول آنان را در طول هفته گزارش کردند.

       زمان خواب نیمی از این کودکان پس از هشت شب بود، اما پیش از ۹ شب بود، یک‌چهارم آنان در ساعت ۸ شب یا زودتر می‌خوابیدند و یک‌چهارم دیگر پس از ۹ شب می‌خوابیدند. هنگامی‌که پژوهشگران وزن‌های این کودکان را در ۱۵ سالگی موردنظر قراردادند، دریافتند که کودکان پیش‌دبستانی که پیش از ساعت ۸ شب می‌خوابیدند، کمترین احتمال چاق شدن در نوجوانی را دارند. احتمال چاقی در کودکانی که بین ساعات ۸ تا ۹ شب می‌خوابیدند، بیشتر بود و برای کودکان پس از ۹ شب بیدار می‌ماندند، بیشتر از همه بود. میزان چاقی نوجوانی در این سه گروه به ترتیب ۱۰، ۱۶ و ۲۳ درصد بود.

       پژوهشگران در این تحقیق سایر عوامل ممکن موثر بر خطر چاقی مانند وضعیت اجتماعی- اقتصادی و چاقی مادر را در نظر گرفتند. آنان همچنین یافته‌هایشان بر اساس «حساسیت مادری»، معیاری برای کیفیت رابطه مادر و کودک را تعدیل کردند. این معیار بر اساس مواردی مانند اینکه آیا مادران به نیازهای عاطفی کودکانشان توجه دارند یا نه، اینکه تا چه حدی از تصمیمات کودکانشان را حمایت می‌کند و تا چه حدی می‌گذارند کودکانشان خودشان تصمیم بگیرند، تعیین می‌شود.

       آندرسن تایید کرد که همه خانواده‌ها از مزیت زود خواباندن کودکانشان برخوردار نیستند. او گفت: «اگر والدین دیروقت از سر کارهایشان به خانه بازگردند، برقرار کردن یک روتین منظم برای خوابیدن کودک ممکن است مشکل باشد.»

       بااین‌حال او گفت، مهم است که والدین به زمان خواب کودکانشان توجه داشته باشند، «تا آنان به مقدار کافی بخوابند و بتوانند به بهترین حد کارکردشان برسند.»

       دکتر دنیس آستین که در دانشگاه کالیفرنیا در دیویس درباره چاقی کودکان تحقیق می‌کند و در این تحقیق شرکت نداشت، گفت یافته‌های این بررسی رابطه سببی را ثابت نمی‌کند. او گفت که چاقی همچنین دارای زمینه خانوادگی هم است و اگر والدین چاق باشند، کودکانشان هم در معرض خطر بیشتر چاق شدن قرار می‌گیرند. آستین گفت: «والدین نمی‌توانند ژن‌هایشان را تغییر دهند، اما می‌توانند عادات خوب را در کودکانشان ایجاد کنند، ازجمله اینکه چه هنگامی باید بخوابند و چه غذاهایی باید بخورند.»Reuters
برچسب ها: عادت خواب ، کودکان ، چاقی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: