کد خبر: ۱۱۶۹۶۴
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 26
شفا آنلاین>سلامت> منطقه سروگردن، ناحیه پرخونی است. یعنی عروق خونی زیادی دارد. درنتیجه وقتی این منطقه دچار عفونت شود، عفونت‌های شدیدی را ایجاد می‌کند و معمولا این عفونت ها از طریق عروق خونی زیاد به مغز گسترش پیدا کرده و عفونت های مغزی ایجاد می‌کند.
 اما این عفونت ها چه عفونت هایی است؟ یکی از آنهاعفونت‌های داخل دهان است. بسیاری از مردم بعداز اینکه دندان خود را می‌کشند، یا اینکه بهداشت دندان خوبی نداشته و دچار آبسه دندان می‌شوند، عفونت‌های دهانی را تجربه می‌کنند. دسته دیگر از آنها، عفونت‌های چرکی حلق (فارنژیت) است. که ماحصل گلودردهای چرکی است که اختلال شایعی است.

در کودکان 5 تا 15 سال اینگونه گلودردها که همراه با چرک و عفونت است، بیشتر دیده می‌شود. چنانچه این عفونت سریع درمان نشود، موجب درگیری مناطق مجاور شده و رماتیسم قلبی را ایجاد می کند.


       در عفونت‌های سروگردن، منطقه دیگری که محل مناسبی برای عفونت گردن بوده و معمولا شایع‌تر است، سینوس‌ها است. سینوس‌ها فضاهای خالی است که باعث می‌شود، جمجمه سبک شود و معمولا با لایه‌ای مخاط پوشیده شده است. مخاط همان بافتی است که داخل دهان و چشم ما وجود دارد. وقتی این مناطق دچار عفونت می‌شوند، سینوزیت نامیده می‌شود. سینوزیت‌ها بسیار شایع هستند. یک دسته سینوزیت حاد و دسته دیگر مزمن است. سینوزیت حاد معمولا با تب و سردرد و احساس سنگینی در صورت و سر خود را نشان داده و بیمار دچار گرفتگی بینی می‌شود. این دسته بیماران وقتی سر خود را پایین می‌اندازند، سردردشان افزایش پیدا می‌کند و سر به قدری سنگین می‌شود، که به سختی سر خود را بالا می‌آورند. در این حالت سینوزیت حاد صورت می‌گیرد. وقتی این عفونت مزمن شود، تب و سردرد ایجاد نمی‌کند و گرفتگی بینی و سنگینی سر را ندارند. علائم مشخص سینوزیت مزمن این است که این افراد همیشه ترشحات چرکی دارند. یا حتی این ترشحات را به صورت خلط دفع می‌کنند. شکایت بیمار این است که وقتی بیمار از خواب بیدار می‌شود، مخصوصا افراد سیگاری، خلط زیادی دفع می‌کنند. این خلط ها نتیجه این است که جدار مخاط سینوس، خلل و فرج پیدا کرده و میکروب‌ها لابه‌لای آن می‌نشیند و بدن انسان با آن میکروب می‌جنگد و باقی مانده جنازه گلبول‌های سفید و میکروب، به صورت چرک خالی می‌شود، لذا بیماران سینوزیتی حاد معمولا ترشحات چرکی دفع می‌کنند. در حالتی که بیمار دچار سینوزیت حاد می‌شود، باید آنتی‌بیوتیک مصرف کند. اما در مقطع سینوزیت مزمن، آنتی‌بیوتیک کاربرد زیادی ندارد.

       دسته دیگری از عفونت‌های سرو گردن، عفونت‌های گوش است که در ناحیه گردن شایع است. گوش سه قسمت دارد. گوش داخلی، گوش میانی و گوش خارجی. عفونت گوش میانی با تب همراه بوده و بیمار دچار گوش درد می‌شود. این افراد وقتی آب دهان خود را قورت می‌دهند، گوششان صدا می‌دهد. کودکان بیشتر به این عفونت دچار می‌شوند. درمان آن هم آنتی‌بیوتیک است. عفونت گوش خارجی لاله و مجرای خارجی گوش را درگیر می‌کند. اینگونه عفونت‌ها چند نوع است. بعضی‌ها عفونت حاد موضعی است که مانند کورک داخل گوش ایجاد می‌شود. عفونت دیگر هم عفونت حاد منتشر گوش است. این دسته از عفونت‌ها در افرادی که استخر می‌روند، شایع است. در این دسته عفونت‌ها لاله گوش درد زیادی دارد.

       عفونت گوش خارجی مزمن نیز دسته دیگر عفونت‌های گوش است که قارچی بوده و با داروهای ضدقارچ درمان می‌شود. عفونت گوش خارجی بدخیم هم وجود دارد که بسیار شدید بوده که به مغز گسترش پیدا کرده و بیمار را از بین می‌برد. این عفونت‌ها در بیماران دیابتی شایع است. برخی عفونت‌ها در گردن به صورت بزرگ شدن غدد لنفاوی خود را نشان می‌دهد. سرطان‌های سروگردن و سل بیشترین نگرانی را برای ما ایجاد می‌کند. لذا افرادی که با بزرگ شدن غدد لنفاوی مواجه هستند، باید مشکل خود را پیگیری کنند.

حمید عمادی‌کوچک
متخصص بیماری‌های عفونی، معاون آموزشی پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران
برچسب ها: عفونت ، شایع ، سر و گردن
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسن اسحاق پور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
0
0
عفونت‌های سر و گردن
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: