کد خبر: ۱۱۶۹۶۰
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 26
شفا آنلاین>اجتماعی>جدا شدن از همسر نه‌تنها برای خود فرد بلکه برای کودکان نیز سخت است. کودکان طلاق می‌توانند این احساس را داشته باشند که با پایان زندگی والدین خود با سخت‌ترین زمان زندگی خود مواجه شده‌اند.
 به گزارش شفا آنلاین،از بعضی از کودکان خواسته می‌شود که نقش یک میانجی را میان زن و شوهر سابق ایفا کنند، هرچند این کودکان هنوز در شوک و غم این حقیقت هستند که یکی از والدینشان ناگهان آنها را ترک کرده است. بعضی از کودکان نیز مجبور هستند که در کارهای خانه به پدر یا مادر طلاق گرفته خود کمک کنند، چون پدر و مادر طلاق گرفته قادر نیست که تمام‌کارهای خانه را انجام دهد. بسیاری از کودکان آثار و زخم‌های ناشی از طلاق را تا دوران بزرگسالی خود حمل می‌کنند، اما والدین طلاق گرفته می‌توانند تا پیش از خشک شدن امضای طلاق با مدیریت رفتار خود آسیب احتمالی به کودک خود را متوقف کنند. در ادامه به 5 توصیه مهمی اشاره می‌کنیم که اکثر والدین طلاق گرفته این توصیه‌ها را رعایت نمی‌کنند و به‌نوعی رعایت نکردن این توصیه‌ها به‌عنوان بزرگ‌ترین اشتباهات والدین طلاق گرفته محسوب می‌شوند.

       1. فرزند خود را تبدیل به یک فرد پیام‌رسان نکنید. نیومن می‌گوید: «بسیاری از والدین سعی می‌کنند که از طریق فرزندهای خود با یکدیگر ارتباط برقرار کنند» که همین امر می‌تواند باعث استرس هیجانی بیش‌ازحد روی کودک شود و آنها را مجبور به درگیری در وضعیتی کند که خود والدین آنها نمی‌توانند از عهده‌اش برآیند. استفاده از شبکه‌های اجتماعی یا ایمیل یک روش موثر برای ارتباط با همسر سابق خود است. شما می‌توانید از طریق این شیوه بدون آنکه به زمینه‌های منفی زندگی خود بپردازید یا زخم‌های قدیمی را بازکنید به عملی بودن تربیت فرزند خود بپردازید. علاوه بر این، پیام‌هایی که از طریق این روش بین شما و همسرتان ردوبدل می‌شود حکم یک سند را دارد که می‌توانید به دادگاه ارائه دهید. درنتیجه به همین دلیل هم شما و هم همسر سابق شما سعی می‌کنید که مواظب حرف زدنتان باشید. اگر می‌خواهید که از طریق تلفن یا حضوری با همسر سابق خود ارتباط داشته باشید، بهتر است که تمرکز خود را روی مسائل مهم و اصلی قرار دهید و اگر همسر سابقتان می‌خواهد که باعث خشم و عصبانیت شما شود دم به تله ندهید. در چنین وضعیتی به همسر سابق خود بگویید: «من برای احساس‌های تو ارزش قائل می‌شوم، اما الآن اینجا هستم که در مورد ثبت‌نام مدرسه بچه‌مان باهم صحبت کنیم.» این را به یاد داشته باشید که سلامت احساسی کودک شما بستگی به خودتان دارد.

       2. فرزند خود را تبدیل به درمانگر خود نکنید. نوجوان‌ها دوست دارند که احساس کنترل شخصی روی زندگی خود داشته باشند و طلاق والدین می‌تواند جهان آنها را وارونه سازد.» سعی کنید که جزئیات طلاق خود را با فرزندان خود در میان نگذارید و خشم خود نسبت به همسر سابقتان را در میان فرزندانتان بروز ندهید. اضطراب و نیاز آنها به کنترل روی زندگی خود باعث می‌شود که خودشان این مساله را درک کنند که شما در حال پشت سر گذاشتن چه شرایطی هستید، بنابراین، به‌جای این رفتارها باید نقش پدر یا مادری خود را ایفا کنید. خشم خود را در بیرون از خانه بروز دهید و در صورت نیاز به یک درمانگر مراجعه کنید. سعی کنید که فرزند خود را به‌عنوان رفیقی تلقی نکنید که می‌توانید چنین مسائلی را با او در میان بگذارید، چون بیان جزئیات طلاق و بروز خشم نسبت به همسر سابق خودتان می‌تواند باعث آسیب روحی به فرزندتان شود.

       3. سعی کنید که فرزند خودتان را درک کنید. کودک نیاز به این احساس دارد که والدینش او را درک کنند.» غالبا پس از طلاق والدین احساس‌ها کودک دچار آشوبی می‌شود. به فرزندان خود گوش دهید و به آنها نگویید که به چه چیزهایی فکر کنند. شاید برایتان سخت باشید، اما هرگز همسر سابقتان را موردانتقاد قرار ندهید، چون نیمی از فرزند شما متعلق به همسر سابق شما است و این انتقاد به همسر سابق خود به معنای انتقاد از فرزندتان است. به صحبت‌های فرزندتان به نحو موثری واکنش نشان دهید. برای مثال، به فرزند خود بگویید: «فکر می‌کنم از این مساله نگران یا ناراحتی که پدرت یک همسر جدید واسه خودش گرفته؟ درسته؟» به‌عنوان والدین کودک مجبور نیستید که راه‌حل مشکلات کودک خود را بیابید، بلکه باید به کودک خود گوش دهید و دریافتن راه‌حل به او کمک کنید تا خودش بتواند بهترین راه‌حل را برگزیند.

       4. از سین‌جیم کردن فرزند خود خودداری کنید. آخر هفته‌ها به فرزند خود اجازه دهید تا با همسر سابقتان به بیرون برود و با آنها خوش بگذراند، به‌طوری‌که انگار کودک شما می‌خواهد با خالی یا دایی‌اش ملاقات کند. اگر با کودک خود حرف نزنید، باعث می‌شود که استرس کودک شما بیشتر شود و جهان خود را متفاوت با جهان شما ببیند. از سویی دیگر، اگر کودک خود را سین‌جیم یا بازجویی کنید، باعث می‌شوید که کودک شما خود را میان دعوا و ستیز شما و همسرتان ببیند و درنتیجه ازنظر احساسی آسیب ببیند، بنابراین، از فرزند خود سوال‌های کلی و بامزه‌ای بپرسید تا تنش و استرس را از کودکتان خارج کنید.

       5. آسیبی را که به کودک خود رسانده‌اید برطرف کنید. هیچ‌وقت برای جبران اشتباهات خود دیر نیست و فرزندان بسیار بخشنده هستند.» بسیاری از والدین طلاق گرفته می‌توانند با خواندن این مطالب به اشتباهات خود پی ببرند که به‌طور ناخواسته در قبال فرزندان خود مرتکب شده‌اند. شاید احساس کنید که فرزند شما تحت‌تاثیر منفی طلاق قرارگرفته و دیگر کاری نمی‌توان کرد، اما هیچ‌وقت برای جبران اشتباهات دیر نیست. حداقل تا پیش از آنکه فرزند شما پا به اواخر سال‌های نوجوانی بگذارد و خشم او نهادینه شود، می‌توانید با استفاده از روش‌های زیر اشتباهات خود را جبران کنید.

       از فرزند خود معذرت بخواهید. گفتن کلمه متاسفم می‌تواند تاثیر عمیقی روی فرزند شما بگذارد.

       اشتباهات خود را با جزئیات و به‌طور دقیق برای فرزندتان توضیح دهید. بیان اشتباهات به این معنا است که شما اشتباهات خود را پذیرفته‌اید. پس از بیان اشتباهات خود به کودک خود بگویید که می‌خواهید از این لحظه رفتار خود را تغیر دهید و اشتباهات خود را جبران کنید.

       علامت‌های سالم و خاصی را به کودک خود آموزش دهید تا با یادآوری آنها به شما مانع از اشتباهات شما شوند. برای مثال به فرزند خود بگویید که هر وقت در حال انتقاد از همسر سابق خود هستید دست‌هایش را بالا ببرد. این علامت باعث می‌شود که از ادامه دادن انتقاد خود خودداری کنید.
webmd




برچسب ها: اشتباهات ، والدین ، طلاق
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: